Feb '53 Knick

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Feb '53 Knick

Postby Petwin » 07 Sep 2014 16:04

Een eerste post die de aanvang betekent van een lange reis... Het bloed krijpt waar het niet gaan kan...en dus ben ik maar weer een project gestart.
Dit keer een 1500 Super Coupe uit Februari 1953. Een bijzondere auto. De 528 motor was de eerste race motor die Porsche bouwde. Vroege 550 Spyders werden van deze machine voorzien. Hij had grotere 40 mm Solex carburateurs, een krukas met naaldlager big ends, aluminium 80 mm cilinders, speciale Super zuigers, en een zenuwachtige nokkenas. 70 hele PK's werden uit het tweedelige cartertje geperst. Veel onderdelen aan de motor zijn uniek voor dit type. Het is dan ook lastig (lees ridicuul duur) eventuele ontbrekende delen te bemachtigen. Ik heb door schade en schande geleerd dat de beste start voor een restauratie project een volledig complete auto is. Met name bij vroege auto's als deze, is dat een must.

Een typische feature voor vroege '53ers is het interieur. Leer en vinyl hadden plaats gemaakt voor corduroy. Zittend in de fat chairs, en kijkend naar het oudbollige dashboard doet je afvragen hoe Porsche ooit zo groot heeft kunnen worden.....

Wordt vervolgd

P
Every Part a Piece of Art
Robert
Posts: 76
Joined: 14 Feb 2009 15:34
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Robert » 07 Sep 2014 19:13

Wow Petwin, van harte met de aanschaf en start van je nieuwe project. Hoop dat je weer net zo gedetailleerd (incl foto's) verslag doet van je vorderingen. Succes! Groet Robert
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Petwin » 07 Sep 2014 19:39

Voor de niet registry leden :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Richard » 07 Sep 2014 19:47

Gaaf hoor!. Wat is de grootste uitdaging van dit project?
Richard

'63 356B
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Petwin » 07 Sep 2014 20:04

Behalve... the obvious... :)

Er is eigenlijk niets wat uiteindelijk niet op te lossen is. Het is heel fijn dat de auto helemaal compleet is en dat er voor mij niemand met zijn tengels aan heeft gezeten. Ik kan dus haarfijn alle details documenteren.
Rustbuster zal verslag doen van het plaatwerk. Daar zitten best wel wat uitdagingen in. (Understatement)
Verder, ik heb geen ervaring met tweedelige carters. Die vroege dingen zitten echt heel anders in elkaar. Als de originele kruk er weer in gaat (beslissing is nog niet genomen) dan zal dat wellicht de grootste uitdaging worden.

Het is eigenlijk gewoon heel erg veel werk. Originaliteit staat voorop. Documentatie is wat spaarzamer dan bij de latere modellen.
Every Part a Piece of Art
Robert
Posts: 76
Joined: 14 Feb 2009 15:34
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Robert » 07 Sep 2014 20:53

Jeutje ik liep wat achter begrijp ik, maar heb t gevoel weer een beetje bij te zijn. Dank voor de update.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby stef69 » 17 Sep 2014 07:05

prachtig
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby E10 » 18 Sep 2014 03:34

Leuk om er weer een project verslag bij te hebben. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Rustbuster
Posts: 65
Joined: 24 Oct 2009 19:45
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Rustbuster » 18 Sep 2014 17:28

En zo staat hij er nu bij:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Bos » 18 Sep 2014 19:25

:oops: naaktfoto's?
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby horsepowerjunkie » 18 Sep 2014 20:43

Rustbuster wrote:En zo staat hij er nu bij:


is nog in redelijke staat :!: voor een nooit gerestaureerde auto :)
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Marnix GSR
Posts: 41
Joined: 17 May 2012 20:01
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Marnix GSR » 18 Dec 2014 14:34

Heb em bij Rustbuster mogen bewonderen...komt goed. :-)
Rustbuster
Posts: 65
Joined: 24 Oct 2009 19:45
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Rustbuster » 07 Feb 2015 22:53

Waar blijven die updates??? :lol: :lol:
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Petwin » 13 Feb 2015 18:54

Een update... :twisted:

Alle delen die gerepareerd of vervangen moesten worden zijn van de body geslepen. Zoals je kunt zien o.a. het neusje, de langsdrager, buitendorpels, binnendorpels, vloerdelen, slijkplaten en nog een paar stukken muik moesten er aan geloven.
Na de amputaties is de auto gestraald en in een 2K primer gespoten. Met opzet is e.e.a. nog geen epoxy gebruikt. Deze maakt het lassen lastiger. (Het is moeilijker te verwijderen en laat nogal ongezonde dampen ontsnappen tijdens verhitting)
De body wordt dus eerst helemaal (plaat) klaar gemaakt. Daarna zal licht nagestraald worden en een epoxy coating aangebracht worden.

Het duurt nog even voor dat we zo ver zijn...

De jacht naar Pré A Plaatdelen is begonnen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Feb '53 Knick

Postby Matthijs356 » 18 Feb 2015 11:59

wow!
Ik kijk al uit naar het vervolg...

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests