Brain James RS 2 Cocoon

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Brain James RS 2 Cocoon

Postby Petwin » 22 Nov 2015 08:45

Ik ben een projectje gestart om mijn Brian James RS2 uit te breiden met "cocoon functie". Het zelfde principe als de Carcoons, waar mijn Speedster in mag slapen, constante lucht circulatie met een geringe overdruk. De Polyester kap van de RS2 sluit d.m.v. rubbers op het chassis de ruimte waar de auto in staat prima af. Op deze manier wil ik een een extra stalling creëren.
https://www.carcoon.com/carcoon-indoor-veloce

De 4 80mm fans hebben elk een capaciteit van 61m3/uur. Het volume van de RS2 is zo'n 14m3, de auto schat ik op 6,5m3. (Netto volume 7,5 M3) Hiermee zou de ruimte, als de auto erin staat,met alle 4 fans aan, zo'n 40 keer per uur ververst worden.

In de schakeling heb ik de mogelijkheid ingebouwd om 2 of 4 fans in te schakelen. Bij normale stalling zouden 2 fans meer dan genoeg zijn. De extra boost optie kan gebruikt worden als de auto er nat in moet gaan.

E.e.a. is zo gedacht dat de fans gevoed kunnen worden rechtstreeks vanaf de Accu van de trekkende auto (via de aanhangerstekker) of vanaf een accu die in de aanhanger gemonteerd wordt.

De Aanhangeraccu is 20ah, daarmee kunnen twee fans zo'n 80 uur autonoom draaien, 4, 40 uur.

Een acculader is ingebouwd zodat de boordaccu van de aanhanger geladen kan worden. Een schakelklok geeft de mogelijkheid dit met intervallen te doen. De aanhanger krijgt een 230V gezekerde aansluiting en een extra output, mocht ik 230V nodig hebben.

Controle lichtjes geven aan of 2 of 4 fans draaien en of de fans vanaf de auto accu of boord accu gevoed worden. Een voltmeter geeft de spanning aan van de boordaccu zodat je kunt zien wat de reserve en conditie is.

De fans worden horizontaal onder de kap boven de dissel ingebouwd. K&N filters worden gebruikt om de aangezogen lucht te zuiveren :)

Op de voorkant van de aanhanger wordt een schakelkastje (spatwaterdicht) gebouwd waar de componenten in onder gebracht worden. De accu en 6Volt Ctek zullen binnen gemonteerd worden.

Zo ver mijn gedachtenspinsels. De componenten zijn gekocht dus het bouwen kan beginnen.

Ik heb nog aan een Alarm gedacht, op dit moment is dat nog niet geïntegreerd.

Zoals met zoveel dingen, alleen kom je maar zo ver... jullie input om e.e.a. te verbeteren is meer dan welkom. Iets vergeten, over het hoofd gezien?

Shoot!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Brain James RS 2 Cocoon

Postby horsepowerjunkie » 22 Nov 2015 12:18

Ik zou de ventilatoren laten schakelen op de relative vochtigheid in je aanhanger-coon. zelfs misschien nog met een tweede meting buiten de coon om te voorkomen dat je nóg vochterigere lucht naar binnen blaast.
Dus aanschakelen op 65% binnen als buiten < 65% bijvoorbeeld.
En uitschakelen op 50% binnen als buiten < 50% tenzij buiten tussen de 50 en de 65 % (je auto moet ook niet uitdrogen natuurlijk).
En dan zou je er nog over kunnen nadenken of je de binnen en buitentemparatuur meeneemt in je regeling , maar dat gaat wel erg ver.
en misschien 1 ventilator altijd laten draaien en de rest schakelen.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Brain James RS 2 Cocoon

Postby Petwin » 22 Nov 2015 12:42

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb inderdaad een hygroscopische regeling overwogen. Maar het is een misverstand dat het aanzuigen van "vochtige" lucht schadelijk zou zijn. De vochtigheid is niet de killer, het is stilstaande (vochtige) lucht.
Ik merk het in mijn Carcoon, het is er droog in omdat de lucht beweegt, dit ondanks dat de lucht gewoon gecirculeerd wordt.

Mocht ik iets willen doen aan de aanzuigende kant, dan kan ik eventueel nog daar iets aanbrengen. Ik ben er eigenlijk bijna van overtuigd dat dat niet noodzakelijk zal zijn.
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Brain James RS 2 Cocoon

Postby horsepowerjunkie » 22 Nov 2015 21:25

Alleen een dauwpuntsensor dan? Is toch kek, een mooie regeling :D
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Brain James RS 2 Cocoon

Postby Petwin » 23 Nov 2015 05:24

Zal er eens over na denken. De fans hebben een laag verbruik, dus minstens 2 continue laten lopen is eigenlijk geen punt.
Every Part a Piece of Art
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Brain James RS 2 Cocoon

Postby tbt2 » 27 Dec 2015 21:24

Lijkt me iets eenvoudiger! :wink: :idea:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Brain James RS 2 Cocoon

Postby Petwin » 29 Dec 2015 01:26

Waar zit dan de trekhaak aan die tent ?
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Brain James RS 2 Cocoon

Postby horsepowerjunkie » 29 Dec 2015 22:45

:lol:
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests