Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 13 Jan 2017 11:09

Hoi

Het is geen full-blown project maar voor mij alvast zeer spannend: Revisie van de Zenith carbs!
Na een poosje warm weer is het er eindelijk van gekomen om te starten aan de lekkende carbs.

Revisiekits van parts-wise zijn toegekomen en deze week alles gedemonteerd.
Al een eerste domme fout gemaakt en een throttle spindle licht getorst met het losmaken van een moer.
Voorzichtig terug recht proberen te zetten en dat is precies goed gelukt.

Nu gestart met het reinigen. Volgende week komt sinterklaas nog een vergeten ultrasoonbak langsbrengen
en dan kunnen alle deeltjes erin. Ik ben van plan Tickopur R33 te gebruiken tenzij iemand hier slechte ervaringen mee heeft?

Groetjes
Hans
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 14 Jan 2017 00:28

Als je de moeren op de asjes losdraait moet je ze zo dicht mogelijk bij de moer even vastpakken met een tang of i.d.
Tip : Alle vlakken vlakken op een vlakplaat of glasplaat met fijn schuurpapier, het zijn er 5, twee gasklepblok, twee huis, een deksel.
Succes !
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 22 Jan 2017 21:36

Weer wat tijd gehad en ultrasoon op zijn plek gezet.
Vandaag eerste serie erin en wat mij betreft deftig resultaat na 20min. in 5% tickopurr R33.

Ik zit ook nog met enkele vraagjes:
- Petwin raadde me aan om, na de ultrasoon, de onderdelen te trillen in een vibrerende poliermachine. Nu heb ik zo'n ding gevonden met een behoorlijk grote bak voor een aanvaardbare prijs. Nu weet ik echter niet welk medium erin moet om de grote delen een mooie finish te geven. Petwin gebruikte een soort roze kegelvormige dingen maar ik weet niet wat het juist is en dus ook niet waar het te koop is. Verder vroeg ik me af of de onderdelen er zo in mogen of is het noodzakelijk om de binnenkanten af te schermen. Zo ja, hoe pakke jullie het aan.
- mogen de gaskleppen ook in de ultrasoon met dezelfde vloeistof?
- veder was ik van plan om alle kleine hardware (buiten de as van de butterflies) te laten verzinken. Heeft iemand hiervoor een goed adres? Ik was van plan om ALCO BVBA in Herentals te proberen. Iemand hier ervaring mee?
- als ik het goed begrijp werd de buitenkant van het onderste deel van de carburator chemisch gezwart... kan dit nog, zo ja waar en zo neen, wat is de beste methode om een authentieke look te benaderen?
IMG_9905.JPG

IMG_9906.JPG

IMG_9907.JPG

IMG_9910.JPG

Alvast bedankt voor de hulp
Groetjes
Hans
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby horsepowerjunkie » 23 Jan 2017 15:01

Ik weet ook niet of dat juist is met die kegelvormige dingen. Het lijkt mij nogal veel geweld. Ik zou bang zijn de carburateurs te beschadigen.
Ikzelf polijst regelmatig messing in een soortgelijke machine (tumbler) en ik gebruik als polijstmedia Corncob (mais) met een beetje polijstpasta.

https://www.google.de/webhp?sourceid=ch ... hing+media
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby 01RV » 25 Jan 2017 09:37

Dag Hans,

Je kan de carbs ook SODA blasten. Heb zelf een kleine SODA blast installatie en heb mijn carbs er mee gedaan daarna heb ik ze in m'n ultrasoonreiniger gestoken. Resultaat was als nieuw.

Gr

Roy
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby E10 » 26 Jan 2017 10:00

Die kegelvormige dingen zijn van keramisch materiaal gemaakt. Je hebt deze in verschillende vormen en afmetingen. Voor de carbs kan het geen kwaad als je er maar genoeg water en polijstmiddel en bijvoorbeeld zeepsop bij doet. Google maar eens op tumbling media.

Ik heb vrij kleine blokjes:
shims tumbler.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 26 Jan 2017 18:51

Bedankt

Vandaag nog met een firma contact gehad ivm tumbler, was wel prijzig... dikke 1000€ voor een iets te kleine tot 2500€ voor een model dat ruim groot genoeg is ook voor solexen etc. C&M topline TLV25, 50 of 75.

De firma zij gaf aan kleine keramische kegels te gebruiken en kunststofkorrels, telkens in combinatie met een polijstmiddel.

Uit offerte:
Kunststof chips Cone 10x10 LC
Keramische chips CIL 04x04 a/c KBC
Polijstcompound voor aluminium en rvs

In de restorstrip van Edwin in het laatste registry nummer spreekt hij ook over kunststof kegels met polijstcompound en zeep...
Nu weet ik niet of het polijstcompound EN zeep is of polijstcompound OF zeep?

Ook vroeg ik me af of ik de boutgaten moet afdekken en de binnenkant moet beschermen? Indien ja, weet iemand hoe best? Of mag alles er zo in maar niet te lang en met voldoende vloeistof?

Edwin gaf in de strip ook aan dat hij uit principe geen onderdelen dicht bij de motor straalde. Weet iemand waarom juist? Ik hoor hier en ook op de registry positieve dingen over soda blasting...

Mvg
Hans
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby E10 » 26 Jan 2017 19:23

Ik heb altijd polijstmiddel EN zeep gebruikt. De zeep heeft een ontvettende functie.

Vwb het stralen: het laatste wat je wilt is dat er straalgrid/gruis/stof in je motor komt op welke manier dan ook. Om alle risico's te vermijden blijf je dus het best zo ver mogelijk van je motor (en auto...) weg als je gaat stralen.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 26 Jan 2017 19:27

Bedankt

Wat ik me ook nog afvroeg... in de restostrip gaan de carbs nog terug even in de ultrasoon, geeft dit dan niet terug die oxide-laag? Of gewoon ultrasonen met wat dreft ofzo?

Mvg
Hans
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby 01RV » 26 Jan 2017 20:09

Wat het stralen betreft is SODA geen grit, ook wel bekend als Natriumcarbonaat, is een anorganische ... De zuivere stof komt voor als een wit hygroscopisch poeder, dat goed oplosbaar is in water.

Volgorde is eerst SODA blasten, dan ultrasoon reinigen, alles is dan 100% opgelost en zuiver. Geen gevaar dus.
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 26 Jan 2017 23:44

Ik vind het hartverwarmend te lezen hoe goed de kennis van Petwin is opgezogen door de diverse restaurateurs !!
Het doet mij goed dat zijn geest en kennis is overgenomen voor de toekomst.

Het oog wil ook wat, maar ik heb me daar itt mijn grote vriend nooit zo druk over gemaakt. Als 't maar bolde .
Voor de gasklepblokken b.v. was voor mij een spuitbusje zijdeglans zwart goed zat, hij walgde daar natuurlijk van en dan kreeg ik mijn vet !

Ik heb niet zoveel verstand van het uiterlijk dus maar wel van de werking van de Zeniths.

Zodra het daar over gaat zal ik mijn steentje proberen bij te dragen.

Mijn voornaamste tip blijft op dit moment toch: alle delen nauwkeurig vlakken op een vlakplaat of glasplaat.

Tot zover op deze hele droevige dag, maar jullie hebben gelijk, we moeten door en dat zou P. ook gewild hebben.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 30 Jan 2017 22:04

Hoi, tijdens het surfen nog wat tegengekomen ivm zelf chemisch zwarten.
http://www.frost-auto.nl/metaal---zwart ... cking-kit-

Heeft iemand hier slechte/goede ervaringen mee?

Verder vroeg ik me ook af (en dat is misschien een domme vraag) hoe je de binnenkant van de throttle body tegen
het chemisch zwarten beschermt. Onderdompelen staat er op de website maar dan heb je dus ook de binnenkant mee en dat is geloof ik niet de bedoeling.

Groetjes
Hans
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 30 Jan 2017 23:41

Kijk, daar heb je met een spuitbusje zijdeglans zwart van Flexa nu geen probleem mee ! :lol:
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 30 Jan 2017 23:56

Joske wrote:Hoi, tijdens het surfen nog wat tegengekomen ivm zelf chemisch zwarten.
http://www.frost-auto.nl/metaal---zwart ... cking-kit-

Heeft iemand hier slechte/goede ervaringen mee?

Verder vroeg ik me ook af (en dat is misschien een domme vraag) hoe je de binnenkant van de throttle body tegen
het chemisch zwarten beschermt. Onderdompelen staat er op de website maar dan heb je dus ook de binnenkant mee en dat is geloof ik niet de bedoeling.

Groetjes
Hans


Ja, met bouten en moeren voor antieke H.-D.'s, ziet er leuk uit maar gaat roesten.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby horsepowerjunkie » 17 Feb 2017 21:58

hoe gaat het ermee Hans? Nieuwe foto's / update? Ik ben benieuwd naar je tumbler-resultaten 8)
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests