Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 27 Nov 2017 22:18

Dat ziet er goed uit.

Paar kleinigheidjes (oftewel gezeur):
De steun voor de veer moet op de schroef daar achter zitten op de onderste foto.
Het stangetje voor de acc. pomp heeft de linkse schroefdraad onder, dat zit op de middelste foto wel goed.
De afdichtringen voor de benzine toevoer leiding zijn van fiber.
De bovenste pakking zit met twee kleine kerfnageltjes aan het deksel vast.
Afdichtringetje onder boutje sproeierdeksel is normaal fiber.
Twee ringetjes (veer en plat) onder centrale schroef voor emulsie pijpen.
Stelschroef voor gasklep op middelste foto is voor boven deksel, op onderste foto correct.

Succes,
Jan.
Last edited by JDMM on 27 Nov 2017 22:49, edited 1 time in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 27 Nov 2017 22:49

Hoi

Geen gezeur maar zeer welgekomen tips!

Wat de steun met veer op onderste foto betreft: die moet dus het acc.stangetje kruisen?
Was verder gegaan op tekeningen uit boek van derwhite maar vond het al raar dat de veerspanning minder was
dan die van de andere carb waar het volgens mij wel goed is.

Wat de acc.stangetjes betreft, ik had daarstraks idd gezien dat eentje ondersteboven stond.

Kerfnagels van pakking zitten er ondertussen in. Toen ik de foto trok was dit nog niet gebeurd.

Dichtingn in fiber heb ik nog liggen dus is snel in orde gebracht.

Merci voor de tips!

Ik heb ondertussen ook een bakje gemaakt waar ik nu mijn 2 reserve intake manifolds ga opplaatsen en een aansluiting voor
de stofzuiger ga in voorzien. Zo hoop ik dan de luchthoeveelheid af te regelen...
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 28 Nov 2017 10:43

Het zijn idd maar kleinigheidjes.....

Veerrondellen onder dekselschroeven behalve waar de veer steun zit.
Schroefje venturi nog vastdraaien.
Aanslagschroefje re. carb hoort op het bewegende deel, niet in het gietijzeren gasklep blok, zie foto.
Kartel rondel onder moer armpje acc. pomp.
Op de originele banjo bout benz. toevoer staat een V.
Het plaatje waar de vlotters aan vast zitten moet strak in het huis gaan , anders opvullen met iets van messing folie.

Gr., Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 28 Nov 2017 20:01

Wederom dank.

De veerrondellen heeft de verzinker op 2 na verloren gedaan (niet het enige en meteen ook een van de redenen
dat het zo traag is verlopen) Deze moet ik dus nog zien te vinden bij Joma of parts-wise.

De schroefjes van de venturi krijg ik niet echt vaster. De venturi zelf voelen vast aan en ik denk echt dat de schroefjes hier
tegen zitten. Durf niet echt harder draaien wegens nu al vrij stroef.

Aanslagschroefje zou moeten juist zijn volgens carb.rescue artikel uit registry. Dit zou alleen voorkomen bij de Zeniths op de C's.
Ik heb een printscreen van het artikel als foto erbij gestoken.

De kartel rondel bedoel je zoals voor de carbs ligt op de foto?

Banjo's, dichtingsringen, positie veerhoudertje en acc.stangen zijn ok denk ik.

Wat bedoel je met strak zitten? Ik heb ze momenteel gewoon terug op zijn plaats gestoken....

Hartelijk dank!
17F025CD-17F7-496E-AAA4-EFD934BFA479.jpeg

37C0BBBB-A668-40E5-A8F1-8B498BA02172.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 28 Nov 2017 22:22

Ik denk dat ik nog wel van de rondellekes heb.

De schroefjes voor het vastzetten van de venturi's gaan altijd moeilijk, maar zeker die ene moet er toch verder in kunnen.
De schroefdraad is hetzelfde als van de dekselselschroeven, M5x0,9.

De afstelschroeven voor de gasklep zijn bij een C beide hetzelfde, die met kartel.
Ook zitten die in het bewegende deel , kennelijk is C.R. hier fout ?

Zie foto's uit Ersatzteil-Katalog 356-C. :idea: ( Voor Kerstmis ?)

Groet, Jan.

Edit: Ik lees nu pas het artikel van C.R. over de stelschroef, daar heb ik nooit van gehoord en het staat ook niet in het onderdelen boek.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 29 Nov 2017 13:42

"Wat is strak ? "
Denk aan het verschil tussen ene van 16 en ene van 55. :lol:

Een stuk of 8 van die 5 mm. veer rondellen voor de topvijzen heb ik nog voor je gevonden, als je verder nog wat zoekt ?
De reguliere M5 veer rondellen hebben een wat grotere buiten diameter.

De grote terughaal veer heeft twee verschillende uiteinden, de flauwere bocht moet dan boven.

Groet,

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 09 May 2018 17:11

Even stilgelegen met carbs maar nu alle aanpassingen gedaan en aan het afregelen.

1 carb ging vlot.
Vlotterniveau en injectiehoeveelheid per 2 ‘strokes’
in orde. Bij de 2e carb is het vlotterniveau ok maar lukt
het me niet om de injectie goed te krijgen.
De ene keer meet ik 6cc de andere 2... het lukt me niet om stabiele resultaten te bekomen.

Tips welkom...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 09 May 2018 18:40

Hoi, het is me uiteindelijk gelukt om beide carbs af te regelen op eenzelfde floatlevel en zelfde cc/2strokes.
Idle mixture screws naar binnen gedraaid en 1 1/2 toer terug uit.

Daarna carbs op stofzuigerbak gehangen en op ‘7’ gesynchroniseerd zoals Petwin beschreef in zijn restostrip.

Ik gok dat de carbs nu terug op de wagen mogen. De C stazt nu al een jaartje stil. Zijn er zaken die ik moet doen alvorens proberen te starten?

Alvast bedankt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 14 May 2018 10:37

En terug op de wagen...

Nog even wachten op rubbers voor in filterpotten en hopelijk volgend weekend proberen te starten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 21 May 2018 12:23

Hoi

Vandaag de C voor het eerst terug gestart.
Tot nu toe geen lekken en hij lijkt vlot te draaien.
Alleen zit hij in idle op slechts 600 tr en valt hij bijna stil. Ik zou dat liever op een 1000 tr brengen in idle.
Oliedruklampje gaat vaag aan in idle. Vanaf 800 tr is het volledig uit.

De idle mixture screws doen niet echt veel.

Tips welkom. Ik ga alvast wat verder lezen.

Wel behoorlijk blij dat alles lijkt te werken....
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 21 May 2018 13:25

Hoi

Idle is stabiel op 1200 tr. Idle mixture screws zijn denk ik ok gezet... mogelijk te horen naar wat je nooit eerder hebt gehoord.
Verder was het eerste ritje ok, alleen moet ik de gas nogal ver indrukken vooraleer er reactie is maar dit was vroeger ook zo.
Werkpunt voor een van de volgende klusdagjes.

Bij het nakijken op lekjes zag ik echter spettertjes aan de benzinepomp. Ik gok dat het diafragma stuk is... ik heb nog een reservepomp liggen voor een C (nieuwe), maar mag die daar gewoon op? Of is er instelling nodig?
De originele probeer ik volgende week te herbouwen.

Mvg
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby J356D » 21 May 2018 22:43

Carburateurs zien er goed uit, mooi! :P

idle van 1200 is iets wat aan de hoge kant lijkt mij, hoort rond de 900 te zijn.
Het gas ver in moeten drukken zou te maken kunnen hebben met de afstelling van de gas stangen, je zou je veel speling op die winkelhaak bij de gashevel op de versnellingsbak kunnen hebben.

Mijn tips over afstelling met shims gingen inderdaad over de vroege pompen. Ik heb raad gevraagd bij een wijze man die hieronder een post heeft geplaatst, die weet hoe het zit.
Last edited by J356D on 22 May 2018 19:36, edited 1 time in total.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 22 May 2018 05:46

Hoi

Bedankt voor de tips. Idle naar beneden halen moet lukken nu. Moet je dan de idle mixture screws ook weer afregelen of staan die normaal nog goed?

De gasstangen in de motorruimte hebben geen problematische speling dus zal ws wel verder richting voorkant liggen. Ik probeer daar van't weekend nog wat aan te prullen.

Benzinepomp lekt hier:
fuel_pump_l.jpg

Daar puffen met de regelmaat van de klok wat druppeltjes uit.
Heb de motor onmiddellijk stil gelegd toen ik dit zag. Ik ruik geen benzine in de olie. Edit: vanmorgen nog eens geroken... denk nu toch vage benzinegeur in olie te ruiken... olie verversen voldoende?

Wat regelen betreft. Ik heb idd ook iets gelezen van die shims maar heb die niet liggen en vroeg me af of ik de nieuwe pomp zonder gevaar gewoon kon plaatsen met de bestaande hoeveelheid shims.

Nogmaals dank
Groetjes
Hans
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby JDMM » 22 May 2018 10:08

Dag Hans,
Deze latere pomp gewoon monteren met alleen de pertinax dikke schijf, geen pakkingen of shims, dat is iets voor het vroege model pomp.
De rubber ring zorgt voor de afdichting en het kleine sealtje rond de bedienings stang heeft er voor gezorgd dat er nauwelijks benzine bij de olie kan komen.
Bij het monteren van een nieuw membraan er voor zorgen dat het membraan vlak staat bij het aandraaien van de 6 schroefjes, hier ev. een hulpstukje voor maken.
Gr., Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Baby-steps: revisie Zenith-carbs gestart!

Postby Joske » 30 May 2018 21:16

Hoi

Revisie benzinepomp is gelukt. De originele steekt er terug in en werkt prima. Ditmaal zonder lekken.
Auto heeft idle van net boven 800 tr. Alles klinkt wat mij betreft goed en het rijden gaat prima.
A00BB493-5D5E-4741-821B-2B7C04573D05.jpeg


Nu de raamprofielen nog terugplaatsen en de rechterdeurvanger afstellen.
De klapraampjes zijn ondertussen wel beter passend gemaakt. Ik heb uiteindelijk de chromen stukjes terug los moeten maken en een millimeter of 2 verplaatsen.

84230217-8527-479D-8CB3-2F3EF409CE7C.jpeg


Groetjes
Hans
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests