Page 1 of 4

Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 06 Sep 2019 18:25
by Joske
Hoi

Nadat de motor 4 jaar in de garage heeft staan knipogen naar mij ben ik eindelijk gestart aan wat hopelijk de revisie moet worden van een 912 motor. De motor kocht ik destijds van Petwin met als doel er een motor met SC look van te maken als ‘spare’ voor de C coupé. Op die manier kon ik dan blijven rijden met de coupé terwijl ik de originele motor onder handen nam. Grootse plannen.

Gezien ik geen ervaring heb met revisie ben ik er echter nooit aan durven beginnen. Ondertussen heb ik even kunnen oefenen op een Volvo motor en heb ik de moed samengeraapt om het project aan te vatten.

De motor is een 912 motor met elektrische tach, de C heeft een mechanische tach. Een eerste probleem was dus het vinden van de geschikte onderdelen voor de ombouw van elektrisch naar mechanisch. Veel info is er niet over te vinden vermits de meesten in de andere richting werken. Ondertussen beschik ik (denk ik) over de nodige onderdelen om de ombouw te doen.

Ik probeer alvast regelmatig de vorderingen te posten zodat jullie kunnen meegenieten van wat voor mij best een spannend avontuur is. Input uiteraard steeds welkom!

Hier alvast een foto van de keuken waar alles moet gebeuren. Het fanhuis is niet correct, denk dat het van een A is ? Het correcte exemplaar is echter onderweg!

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 10 Sep 2019 16:11
by tbt2
Das durven!

succes!

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 12 Sep 2019 19:17
by Joske
We zijn weer een stapje verder geraakt.
Alle rotzooi rond het draaiend deel is er af.
De tuimelaars en toebehoren zijn er af gehaald, de cilinderkoppen zijn er af, de pistons zijn er uit en
het derde deel is er af. Allemaal best spannend zo’n eerst poging tot revisie.

Eerste vaststellingen:
Cilinders hebben geen gebroken compressieringen.
Geen tekenen van blow-by op de cilinders.
Geen tekenen van lekkende cilinderkoppen op het pasvlak.
Redelijk wat pitting op de tuimelaars.
Water in de olie (wit slijmachtig spul kwal uit de olieaftap)... vies spul maar de motor draaide vrij met de hand dus hopelijk valt de schade hierdoor mee.
Beetje sleet aan de driveshaft van de oliepomp, weet niet goed wat ik moet denken van het slot op de camshaft zelf...

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 12 Sep 2019 19:18
by Joske
En nog wat foto’s van oa de timing gear op de camshaft.

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 14 Sep 2019 18:35
by Joske
Case is open!
1 van de lange bouten om de casehelften te verbinden vertoont vrij veel roest...
Verder valt het precies mee, op het eerste zicht (met lekenogen) zijn de assen in vrij goede staat.
De lagers hebben de std markering wat me doet vermoeden dat de crankshaft nog op originele diameter zit, dat is alvast goed nieuws denk ik.

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 14 Sep 2019 18:36
by Joske
En nog wat foto’s

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 14 Sep 2019 18:40
by Joske
Vooral het roest op de bout van de linker case helft aan het vliegwiel en de toestand van de camgear van de camshaft baren me een beetje zorgen... nu vooral weer even lezen voor we verder gaan en alles reinigen.

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 18 Sep 2019 16:55
by E10
Mooi project en chapeau voor je durf!

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 18 Sep 2019 22:58
by Emile
Idd prachtig project. Ik moet zeggen dat van wat ik van de foto's kan zien, alles er best netjes uitziet. Wat was de reden om deze motor te reviseren? Gewoon voor de zekerheid?

Je hebt een hele mooie motorstand. Waar heb je deze vandaan?

In ieder geval succes en blijf komen met die foto's.

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 19 Sep 2019 20:04
by Joske
Emile wrote:Je hebt een hele mooie motorstand. Waar heb je deze vandaan?

Ik geloof dat ik deze bij Parts-Wise.nl bestelde.

Emile wrote:Wat was de reden om deze motor te reviseren? Gewoon voor de zekerheid?

De motor komt niet uit een van mijn wagens en stond al een tijd stil. De revisie en de leerschool die daarbij hoort is een doel op zich. Het zou een reservemotor voor de C moeten worden zodat ik kan blijven rijden als de originele motor opgeknapt wordt. Het was noodzakelijk om deze te reviseren, er zat namelijk een zeer vieze combinatie van water/olie/troep in het carter...

Foto's (niet voor gevoelige kijkers)

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 19 Sep 2019 20:24
by Joske
Verder vooral bezig geweest met opzoeken, lezen en J356D om raad vragen (bedankt!)

Wat we ondertussen weten:
- er zit een 86mm big bore cilinder/piston set op. Deze ga ik nameten om te zien of ik die kan behouden.
- de motor is een 616/39 gemaakt in 67 voor modeljaar 68
- de case halves hebben elk hetzelfde nummer. Het third piece heeft geen nummer hetgeen normaal is voor 912 vanaf 1967. Het third piece heeft een motornummer van 1967 model 1968 dus dat zou moeten kloppen.
- lagerschalen voor de krukaslagers zijn standaard formaat
- de drijfstangen zijn op het eerste zicht in goede staat en de originele set, ook de krukas is de originele
- nokkenas is de originele maar aan vervanging toe. (pitting op de lobes en timing gear versleten)

Nu dus verder kijken naar Harry Pellow en lezen in zijn ABC en Secrets boeken.
De laatste demontagestap zijn de oil pressure relief valves... voor deze raad men een speciale tool aan. Ik moet nog even uitvissen of dit echt nodig is.
Volgende stap is dan staalborstel, ultrasoon en andere manieren om te poetsen. Ook nog de kleppen zien te verwijderen (dat is nog even te bekijken...) en dan de grote delen naar aquablast doen om te reinigen.

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 19 Sep 2019 20:55
by JDMM
Joske wrote:
Emile wrote:Je hebt een hele mooie motorstand. Waar heb je deze vandaan?

Ik geloof dat ik deze bij Parts-Wise.nl bestelde.

Emile wrote:Wat was de reden om deze motor te reviseren? Gewoon voor de zekerheid?

De motor komt niet uit een van mijn wagens en stond al een tijd stil. De revisie en de leerschool die daarbij hoort is een doel op zich. Het zou een reservemotor voor de C moeten worden zodat ik kan blijven rijden als de originele motor opgeknapt wordt. Het was noodzakelijk om deze te reviseren, er zat namelijk een zeer vieze combinatie van water/olie/troep in het carter...

Foto's (niet voor gevoelige kijkers)


Goed bezig Hans !

Past een 912 vliegwiel in je motorsteun ? ( niet noodzakelijk, kan er ook later op.)
In sommige van dit soort motorsteunen past wel een 356 en 911 vliegwiel maar een 912 vliegwiel is te groot.
Als de motor reserve wordt voor je C moet je toch een 356 vliegwiel monteren.

Wat is dat voor gootsteen stop met kettinkje op de foto waar je de smurrie aftapt ?

Groet, Jan.

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 20 Sep 2019 08:33
by Bos
JDMM wrote:
Wat is dat voor gootsteen stop met kettinkje op de foto waar je de smurrie aftapt ?

Groet, Jan.


Zendertje van vrouwlief mogelijk?

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 26 Sep 2019 07:39
by Joske
Bos wrote:
JDMM wrote:
Wat is dat voor gootsteen stop met kettinkje op de foto waar je de smurrie aftapt ?

Groet, Jan.


Zendertje van vrouwlief mogelijk?


:P dat is het kettinkje met de blokkeerpen aan om het rondraaien van de motor op de motorstand te verhinderen.

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Posted: 26 Sep 2019 07:45
by Joske
JDMM wrote:
Past een 912 vliegwiel in je motorsteun ? ( niet noodzakelijk, kan er ook later op.)
In sommige van dit soort motorsteunen past wel een 356 en 911 vliegwiel maar een 912 vliegwiel is te groot.
Als de motor reserve wordt voor je C moet je toch een 356 vliegwiel monteren.



Er hing geen vliegwiel meer aan de motor die ik van Petwin kocht. Het vliegwiel dat klaarligt is een 200mm vliegwiel van een C.
Dat zou dus goed moeten komen hoop ik.

Ondertussen weer wat verder en eindelijk die dichtingscaps van de pressure release valves er uit gekregen.
Eentje zat enorm vast en heeft me bloed zweet en tranen gekost om er ongeschonden uit te krijgen.

Nu dus alleen nog de kleppen uit de cilinderkoppen halen. Dat zou voor dit weekend moeten zijn. Daarna alles schoonmaken en beginnen meten. Spannend!