olielekkage motor

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby richard356 » 25 Mar 2012 18:57

Probleem afgelopen vrijdag opgelost. De pakking achter het vliegwiel was hartstikke lek. Wellicht zoals Jan al had aangegeven gemonteerd zonder het juiste gereedschap. Nieuwe pakking gemonteerd met gebruik van het juiste gereedschap en vandaag even 50 kilometer gereden. Hij is helemaal droog :mrgreen: Nu weer een ander probleem oplossen. Ik heb erg veel speling in het stuur zitten en de tips omtrent stuurhuisspeling op dit forum reeds ter harte genomen. Het heeft helaas niets geholpen. Je kunt er ook maar weinig aan af stellen Ik ben dus op zoek naar een goed en compleet stuurhuis voor een B'tje uit 1963.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby stef69 » 26 Mar 2012 17:55

denk je dat het niet gaat lukken met een revisie-kit zoals bij Joma verkocht wordt?
nieuwe spindel, lagers, dichtingen, ... en behuizing behouden?

veel succes met de werken
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 26 Mar 2012 19:59

http://www.porsche356registry.org/resou ... -box-.html

Misschien wordt je hier wat wijzer van.

Jan,
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby richard356 » 26 Mar 2012 20:05

Deze was ik net aan het lezen Jan :mrgreen: Ik zag in een ander topic dat je met shims de opsluitring meer tegen de lagerschaal aan kunt duwen waardoor je de speling eruit zou moeten kunnen halen. Het gaat bij mij om een erg grote dode slag in het stuur. Ik kan het stuur behoorlijk draaien voordat er wat met de wielen gebeurt daardoor ben je behoorlijk aan het corrigeren als je rijd.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 26 Mar 2012 20:24

richard356 wrote:Deze was ik net aan het lezen Jan :mrgreen: Ik zag in een ander topic dat je met shims de opsluitring meer tegen de lagerschaal aan kunt duwen waardoor je de speling eruit zou moeten kunnen halen. Het gaat bij mij om een erg grote dode slag in het stuur. Ik kan het stuur behoorlijk draaien voordat er wat met de wielen gebeurt daardoor ben je behoorlijk aan het corrigeren als je rijd.


Ik zou eens kijken wat er aan de hand is, als het niet met een eenvoudige afstelling te verhelpen is doordat b.v. de lagers of de worm versleten zijn, keek ik liever eens naar een ander stuurhuis.
Lagers zijn niet of heel moeilijk te krijgen of de zaak moet omgebouwd worden naar een ander type lagers, en aan een versleten worm/wormwiel kun je niks.
Ze komen regelmatig voorbij op ebay.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby richard356 » 26 Mar 2012 21:07

Jan, wat bedoel je met eenvoudige afstelling. De shim waar ik het over had? Je kunt er toch weinig aan af stellen. Aankoop via eBay levert je wellicht een zelfde probleem stuurhuis op. Dan eens kijken of er iemand hier in den lande wat heeft liggen wil het af stellen niet.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 26 Mar 2012 22:10

Als de worm axiale speling heeft, kun je proberen met een shim .
Of anders de drukpunt instelling bovenop zodanig instellen dat het stuurwiel in de middenstand 10 mm. speling heeft.
Kijk eens eerst of de speling wel komt door een gesleten stuurhuis want die zijn practisch bullitproof.
Misschien zit er ergens iets los, of speling op de stuurkogels.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby richard356 » 26 Mar 2012 22:59

Stuurkogels zijn nieuw. Ik zal alles nog eens even heel goed nakijken Jan. Alvast weer erg bedankt voor je input.

groet,

Richard
smartbelg
Posts: 8
Joined: 30 Apr 2014 12:55
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby smartbelg » 22 Jul 2014 10:07

JDMM wrote:Als de worm axiale speling heeft, kun je proberen met een shim .
Of anders de drukpunt instelling bovenop zodanig instellen dat het stuurwiel in de middenstand 10 mm. speling heeft.
Kijk eens eerst of de speling wel komt door een gesleten stuurhuis want die zijn practisch bullitproof.
Misschien zit er ergens iets los, of speling op de stuurkogels.

Jan.


Hallo iedereen

Ik ben op zoek naar info over speling op het stuur.
Heeft er iemand al een afdoende oplossing gevonden?
356c van 1964 en een 911 3.2g50 van 1987
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby richard356 » 22 Jul 2014 12:36

Lees vooral de reacties hierboven door en de link van Jan. Bij mij was de speling dusdanig dat ik een ander goed stuurhuis heb gemonteerd. Door de tijd was de oude te veel versleten om op te laten knappen, tevens was een goede gebruikte goedkoper. Als je met de shims niets meer kunt uitrichten en de stuurkogels zijn allemaal nieuw is, of een revisie van het stuurhuis noodzakelijk, of je moet op zoek naar een goede gebruikte.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 22 Jul 2014 17:55

In nummer 7-8/2014 van het 356 Registry Magazine staat een interessant artikel over het repareren van stuurhuizen.
Bij interesse kan ik wel een copietje sturen, of iemand moet dat inscannen.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests