616-33-1 geschikt als sc motor?

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
jochkort75
Posts: 22
Joined: 02 Apr 2013 09:07
Location: middelburg
Contact:

616-33-1 geschikt als sc motor?

Postby jochkort75 » 18 Aug 2014 11:21

Hoi,
Voor mijn project (een 356 c of sc uit 63) heb ik een 616-33-1 blok staan. deze zit nog helemaal in elkaar en de meters van de brandweer zaten er nog aan vast (74 uur gedraaid). ik ga deze helemaal reinigen (natuurlijk binnen en buitenkant) en daarna weer in elkaar zetten. ik begreep al dat de zuigerveren moeten worden vervangen, ook ga ik er 40PII carbs op zetten en een nette uitlaat (weet nog niet of het een BAS uitlaat word of een originele c uitlaat die ik nog heb liggen).
Kunnen jullie me antwoord geven op een of meerdere van de volgende vragen:
1) is het vervangen van de nokvolgers ook essentieel is als ik de porsche niet ga gebruiken voor het echte racewerk?
2) zit er in deze motorblokken een gewone krukas of een uitgebalanceerde (zoals in alle latere 356 en 912 blokken)
3) welke nokkenas zit er in deze motor? een snellere of gewone.
4) welke koppen zaten meestal op deze motoren? (grootte van de kleppen zijn wel interessant om te weten)
5) kan/ durft iemand een voorspelling te doen als het gaat om vermogen als ik de 616-33-1 industriemotor uitrust met goed gereviseerde 40PII carbs, nieuwe zuigerveren en nieuwe uitlaat? (1620 cilinder inhoud zal de compressie naar beneden halen dus een minder warme motor :) ) zit ik goed als ik denk aan rond de 90 pk @5600 ? dus iets minder dan een sc motor?
alvast bedankt voor jullie antwoorden
vriendelijke groet Jochum
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: 616-33-1 geschikt als sc motor?

Postby JDMM » 18 Aug 2014 14:33

De 616/33 en 616/33-1 zijn heel geschikte kandidaten, om er een "echte" SC motor van te maken moet er toch het e.e.a. worden aangepast, zoals kleppen, krukas, nokkenas, P/C's.

1: Nokvolgers en klepveren controleren maar nokvolgers zijn normaal gesproken de goeie van Até. ( Te zien door "sump-plate"te verwijderen).
2: C krukas zonder contragewichten maar wel gebalanceerd, met de late,goede,101 drijfstangen
3: Gewoonlijk "15" C nokkenas .
4: C kleppen, maten staat in WSM.( Uitlaatkleppen niet sodium gevuld).
5: C.V. is nu ong. 1: 7,6 vermogen met Solexen 80 PK, (schatting), met behoorlijk wat trekkracht "onderin".
Bij nieuwe zuigerveren ( Joma heeft sets voor 85 mm.) altijd ook cilinders honen.

Kortom, bij elke industriemotor moet je van elk onderdeel precies bekijken en controleren wat het is en of je het gaat gebruiken.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
jochkort75
Posts: 22
Joined: 02 Apr 2013 09:07
Location: middelburg
Contact:

Re: 616-33-1 geschikt als sc motor?

Postby jochkort75 » 18 Aug 2014 20:13

Oké Jan,
Weer wat meer info, heel erg bedankt wederom. Ik ga eens kijken wat ik allemaal heb. Misschien vind ik 80 pk in mijn eerste 356 wel genoeg . Ik ben 1600 VW motoren gewend dus zal dit al een hele verbetering zijn. Het zal echter nog wel even duren voordat ik het blok in elkaar heb zitten zoals ik wil en kan testen in de auto daar ik nog heel veel werk aan de auto heb.
Nogmaals hartstikke bedankt voor het antwoord, vriendelijke groet Jochum.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests