Restoration Tips 2

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Restoration Tips 2

Postby Knick » 11 Sep 2006 23:39

Bij restauratie van onze geliefde Porsches wordt voor veel onderdelen, zoals motorbeplating en wielophangingen, vaak gebruik gemaakt van poedercoatings. Zoals menigeen al ervaren heeft kleven daar nogal wat nadelen aan. Door de stevige laagdikte past weinig meer, schroefdraad kun je wel vergeten en wanneer je onderdelen gaat monteren knallen de verfsplinters vaak om je oren. Bij beschadigingen door bijvoorbeeld steenslag, kan roest lekker zijn gang gaan en na verloop van tijd kun je er hele stukken zo afpakken. Wanneer je verzinkte oppervlakten gaat coaten loop je bovendien het risico op blaasjesvorming tijdens het moffelen. Als laatste kun je jezelf dan nog afvragen, ziet het er eigenlijk wel uit. Die vette, dikke, iets wat bobbelige struktuur, naast dat originele natlak werk wat weinig van de puntlassen en persvouwen verbergt.
Echter, er is een alternatief. Sterker, dunner, goedkoper, mooier, origineler en vooral duurzamer. We heben het hier over een Kataforese lak. Deze lakmethode is uitstekend geschikt voor het aanbrengen van een corrosiewerende laklaag op producten uit de automobielindustrie. De onderdelen worden eerst in een sproeibad van een zinkfosfaatlaag voorzien welke een hele goede basis is voor het aansluitend kataforese lakken. Met behulp van elektrische spanning worden de lakdeeltjes in een verbad neergeslagen op het aluminium of stalen product. Op deze manier wordt een isolerende laklaag gevormd. Daardoor stopt het proces van lakneerslag vanzelf wanneer de opgebrachte laklaag een bepaalde dikte heeft bereikt, die ingesteld kan worden aan de hand van de badspanning. Door het onderdompelen van het product in de lak, kan deze lak ook in de moeilijk bereikbare hoeken komen. Vervolgens gaan de producten door de droogoven waar ze tot ca 180 c verhit worden. In dit moffelproces krijgt de laklaag zijn uiteindelijke eigenschappen. Het resultaat is een mooie satin zwarte finish die als eindlaag kan dienen maar door zijn eigenschappen ook zeer geschikt is als ondergrond voor eventuele andere laksystemen waaronder poedercoating, al willen we dat nu niet meer. Een bijkomend voordeel is dat bewegende delen ook na een KTL bad blijven bewegen, hoewel ik een slechte ervaring heb met mijn voordeksel scharnieren. De finish wordt natuurlijk voor een groot gedeelte bepaald door de kwaliteit van de ondergrond. Ervaring heeft mij geleerd dat themisch ontlakken en daarna licht en fijn nastralen een perfect resultaat geeft. Sinds een paar jaar laat ik bij restauraties alles wat in de oven en het bad past zo behandelen. Komplete deuren, deksels, spatborden etc. gaan met lak, bodyshutz en vette prut, zo de oven in en komen na een paar dagen keurig schoon weer terug. Daar is op geen enkele manier tegen aan te werken, alleen jammer dat er geen hele carrosserie in het bad past. Wanneer je interesse hebt kun je altijd even contact met mij opnemen,

Knick
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 07 Feb 2008 11:41

alleen jammer dat er geen hele carrosserie in het bad past



Ook daar is nu een oplossing voor. Zie;

http://www.autobeitserij.nl/
Erik
Porsche 356 SC
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Postby stef69 » 10 Feb 2008 13:03

Vvoister wrote:
alleen jammer dat er geen hele carrosserie in het bad past



Ook daar is nu een oplossing voor. Zie;

http://www.autobeitserij.nl/



ook bij New ICC in Lokeren
Stefan
B1T5
Posts: 41
Joined: 23 Oct 2006 08:47
Contact:

Postby B1T5 » 05 Mar 2008 22:08

Als ik het allemaal goed begrijp is het spul dus enorm geschikt om verf te verwijderen en als ondergrond voor verdere behandeling, gronden en spuiten etc. etc.
Nu heb ik wat onderdelen, laten we zeggen ter grootte van een oude vespa scooter (het plaatwerk) waar de verf af moet en wat vliegroest en wat vet en vuil. Heb je een idee wat ik daar aan kwijt ben (ong.).
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Postby stef69 » 07 Mar 2008 22:01

onlang nog geweest, motorkap en kap vooraan + 2 deuren en 2 bumpers : 100 € +
Stefan
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 23 Jun 2008 12:01

Eindelijk daar is die weer. DK is ook weer eens actief.

KTL schijnt niet bestand te zijn tegen UV stralen heb ik vernomen. Wat er exact gebeurt weet ik niet. Ik meen dat het erg dof uit gaat slaan.

Nu weet ik dat er over het algemeen geen zon schijnt onder mijn motorkap en onder mijn auto. Toch vraag ik mij af of het verstandig om delen als motorbeplating en beplating aan de onderzijde van de auto, zoals de schermplaten achter de remmen, te laten KTL-en zonder enige nabehandeling. Ik heb er geen ervaring mee. Is er iemand die ervaring heeft met dit procedé wat niet is nabehandeld en al enige tijd zit? Gaarne ervaring en advies.

Thanks.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 23 Jun 2008 21:27

Bedankt Petwin,

Erg duidelijk, alleen het vreemde is dat ik het van de KTL-ers zelf heb gehoord in telefonisch contact. Ik heb het als eerste gehoord bij hier hiervoor aangehaald bedrijf. Daarna is het bevestigd bij een andere.
Vreemd? Weet jij hoe dit komt?
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 25 Jun 2008 23:47

ik denk wel te weten wat er aan de hand is. Volgens mij is er een flinke communicatie storing over de begrippen UV bestendig en kleurecht.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 26 Jun 2008 16:19

Zou je dat a.u.b. iets verfijnder kunnen uitleggen?

Bedoel je dat de KTL laag wel UV bestendig is maar niet kleurecht blijft bij directe zonnestralen op het oppervlak? Lak is toch ook niet kleurecht bij directe zonnestralen? Dat verschiet ook altijd wel een beetje.

Wat is jou eigen ervaring met onderdelen die je hebt laten doen? Blijft het netjes?

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests