Droogijs stralen

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 28 Dec 2006 22:00

Jan heeft er naar gevraagd links en rechts, schijnt heel duur te zijn. Heet het trouwens niet droogijs stralen, dat het koud is wisten we allemaal wel :wink:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 28 Dec 2006 22:11

Edwin,

Zoals je misschien weet heb ik het voorste gedeelte van mijn booiem vernieuwd. Nodig was dat niet echt, maar ik ben geen liefhebber van stukken inzetten.
Voorafgaand wilde ik de de onderkant met koudijs(=bevroren CO2) laten stralen bij Cuypers in Weert. Men heeft mij dat daar i.v.m. de hoge kosten afgeraden. Het stralen zou duurder worden als de booiem.
Op de oude bitac stralen ze 3 dagen en het is veel economischer om dit handmatig met een rota-wheel o.i.d. te verwijderen.
Misschien zijn onze Oosterburen er goedkoper mee.

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 28 Dec 2006 22:21

Ander bezwaar is, tegen stralen algemeen, dat je de roest in de poriën niet weg krijgt. Waarom niet borstelen en met fosforzuur :twisted: ontroesten?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 30 Dec 2006 23:45

3 dagen en erg duur.
Informeer anders eens bij Cuypers !

Jan.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 04 Jan 2007 11:59

Knick wrote:Ander bezwaar is, tegen stralen algemeen, dat je de roest in de poriën niet weg krijgt. Waarom niet borstelen en met fosforzuur :twisted: ontroesten?

Rens, hoelang moet dat fosforzuur inwerken? Moet het worden afgespoeld? Moet het direkt daarna gespoten worden i.v.m. roesten?
Wat is jouw mening over Fertan als behandeling van roest in de poriën?

Vr. groeten, Marcel
B1T5
Posts: 41
Joined: 23 Oct 2006 08:47
Contact:

Postby B1T5 » 04 Jan 2007 15:23

Wel niet Rens maar wel een Fertan gebruiker.
Heb Fertan in ruime mate op mijn auto gebruikt. Goed schoonmaken allereerst, dan Fertan opspuiten gevolgd door wat water voor de chemische reactie, gaf ook in de bereikbare porien een goed resultaat. Maar het is met alles zo dat als het lastig te bereiken is je nooit voor de volle 100% garantie kunt geven.
Ik gebruikte twee planten spuiten, een met water en een met Fertan. Op de lastig bereikbare punten kon de spuit-vernevelaar ingesteld worden op wat krachtige straal. tevens om de Fertan diep de porie in te drukken gebruikte ik een :twisted: bokke-pootje met lange steel (in de wielkasten bijv.). Fertan spuit wel direct met water reinigen (anders koekt de spuitmond zo vol.
Echter het schoonmaken voor en na behandeling (Fertan kan best twee of drie keer toegepast moeten worden) is een lastige klus. Wel gelijk na het schoonmaken (van de laatste keer Fertannen) direct in de twee componenten grondverf gezet.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 04 Jan 2007 15:57

B1T5 wrote:Wel niet Rens maar wel een Fertan gebruiker.
Heb Fertan in ruime mate op mijn auto gebruikt. Goed schoonmaken allereerst, dan Fertan opspuiten gevolgd door wat water voor de chemische reactie, gaf ook in de bereikbare porien een goed resultaat. Maar het is met alles zo dat als het lastig te bereiken is je nooit voor de volle 100% garantie kunt geven.
Ik gebruikte twee planten spuiten, een met water en een met Fertan. Op de lastig bereikbare punten kon de spuit-vernevelaar ingesteld worden op wat krachtige straal. tevens om de Fertan diep de porie in te drukken gebruikte ik een :twisted: bokke-pootje met lange steel (in de wielkasten bijv.). Fertan spuit wel direct met water reinigen (anders koekt de spuitmond zo vol.
Echter het schoonmaken voor en na behandeling (Fertan kan best twee of drie keer toegepast moeten worden) is een lastige klus. Wel gelijk na het schoonmaken (van de laatste keer Fertannen) direct in de twee componenten grondverf gezet.
Dank voor jouw reactie B1T5. Zelf heb ik bij de restauratie van mijn Porsche ook flink veel Fertan gebruikt ( zie http://www.deklassieke912.nl/restaurati ... serie.html ) Wat ik echter nadelig vond is dat - als ik de door Fertan geadviseerde droogtijd in acht nam - het moeilijk te verwijderen was met water. Als je het met een schuursponsje doet, wil het spul er wel af maar schuur je de beschermlaag er ook af. Als je teveel laat zitten, heb je kans dat latere laklagen mogelijk loslaten. ...
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 04 Jan 2007 17:39

Het werkzame bestanddeel van fertan is fosforzuur, in een hele lage concentratie. Fertan is poppenspul. Als je een Leopard tank wilt slopen neem je geen tandenborstel. Afhankelijk van de roestlaag moet fosforzuur korter of langer inwerken. Vliegroest is al binnen een paar minuten verdwenen, ijzerperoxide kan wel een paar uurtjes duren. Fosforzuur reageerd ook met ijzer zelf, echter 8x zo traag als met ijzeroxide, en laat een prachtige beschermende ijzerfosfaat laag achter die een prima bescherming tegen roest geeft. Allemaal simpele redoxreacties, hebben we allemaal op de middelbareschool gehad bij scheikunde.

Rens
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 04 Jan 2007 18:35

Knick wrote:Het werkzame bestanddeel van fertan is fosforzuur, in een hele lage concentratie. Fertan is poppenspul. Als je een Leopard tank wilt slopen neem je geen tandenborstel. Afhankelijk van de roestlaag moet fosforzuur korter of langer inwerken. Vliegroest is al binnen een paar minuten verdwenen, ijzerperoxide kan wel een paar uurtjes duren. Fosforzuur reageerd ook met ijzer zelf, echter 8x zo traag als met ijzeroxide, en laat een prachtige beschermende ijzerfosfaat laag achter die een prima bescherming tegen roest geeft. Allemaal simpele redoxreacties, hebben we allemaal op de middelbareschool gehad bij scheikunde.Rens
Dank voor jouw reactie Rens. Wat voor concentratie fosforzuur gebruik je en waar kan ik dat kopen? Kan ik iedere normale 2K-epoxyprimer over de ijzerfosfaat laag spuiten? (na schuren en ontvetten)
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 05 Jan 2007 14:55

Zelf gebruik ik een mix van fosforzuur en butylglycol. Deze mix ontroest ,ontvet en bij een temperatuur van ± 45 gr. ontlakt het ook nog. Dit spulletje is in de handel onder de naam WO1.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 05 Jan 2007 17:32

Knick wrote:Zelf gebruik ik een mix van fosforzuur en butylglycol. Deze mix ontroest ,ontvet en bij een temperatuur van ± 45 gr. ontlakt het ook nog. Dit spulletje is in de handel onder de naam WO1.
Dank voor de reactie Rens. Dat ga ik in de nabije toekomst ook eens proberen ...
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 05 Jan 2007 18:22

Kun je trouwens bestellen bij Turco, groothandel in chemicaliën, zitten in de buurt van Leusden, Kleinste verpakking 20L.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 05 Jan 2007 18:53

Knick wrote:... Kleinste verpakking 20L.
Wel wat veel voor een hobbyist ... :D
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 05 Jan 2007 20:30

Kost ongeveer €6 per liter, wat een fractie is van de prijs van Fertan . Verder kun je het ook voor je tuinhek, je boot en je booreiland gebruiken, of een internethandeltje mee opzetten. Zelf gebuik ik het bij restauraties ook voor het fosfateren van onderdelen zoals vliegwielen, remcylinders, stuurstangen, bouten, moeren etc. Je kunt het als een prima alternatief zien voor verzinken en het geeft een mooie originele mat donkergrijze finish. Gewoon een kwestie van wat experimenteren.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 06 Jan 2007 11:11

Knick wrote:Kost ongeveer €6 per liter, wat een fractie is van de prijs van Fertan . Verder kun je het ook voor je tuinhek, je boot en je booreiland gebruiken, of een internethandeltje mee opzetten. Zelf gebuik ik het bij restauraties ook voor het fosfateren van onderdelen zoals vliegwielen, remcylinders, stuurstangen, bouten, moeren etc. Je kunt het als een prima alternatief zien voor verzinken en het geeft een mooie originele mat donkergrijze finish. Gewoon een kwestie van wat experimenteren.
Bedankt voor de tip!

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests