Droogijs stralen
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Edwin,
Zoals je misschien weet heb ik het voorste gedeelte van mijn booiem vernieuwd. Nodig was dat niet echt, maar ik ben geen liefhebber van stukken inzetten.
Voorafgaand wilde ik de de onderkant met koudijs(=bevroren CO2) laten stralen bij Cuypers in Weert. Men heeft mij dat daar i.v.m. de hoge kosten afgeraden. Het stralen zou duurder worden als de booiem.
Op de oude bitac stralen ze 3 dagen en het is veel economischer om dit handmatig met een rota-wheel o.i.d. te verwijderen.
Misschien zijn onze Oosterburen er goedkoper mee.
Jan.
Zoals je misschien weet heb ik het voorste gedeelte van mijn booiem vernieuwd. Nodig was dat niet echt, maar ik ben geen liefhebber van stukken inzetten.
Voorafgaand wilde ik de de onderkant met koudijs(=bevroren CO2) laten stralen bij Cuypers in Weert. Men heeft mij dat daar i.v.m. de hoge kosten afgeraden. Het stralen zou duurder worden als de booiem.
Op de oude bitac stralen ze 3 dagen en het is veel economischer om dit handmatig met een rota-wheel o.i.d. te verwijderen.
Misschien zijn onze Oosterburen er goedkoper mee.
Jan.
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
-
- Posts: 68
- Joined: 25 Jun 2006 18:28
- Contact:
Knick wrote:Ander bezwaar is, tegen stralen algemeen, dat je de roest in de poriën niet weg krijgt. Waarom niet borstelen en met fosforzuur ontroesten?
Rens, hoelang moet dat fosforzuur inwerken? Moet het worden afgespoeld? Moet het direkt daarna gespoten worden i.v.m. roesten?
Wat is jouw mening over Fertan als behandeling van roest in de poriën?
Vr. groeten, Marcel
-
- Posts: 41
- Joined: 23 Oct 2006 08:47
- Contact:
Wel niet Rens maar wel een Fertan gebruiker.
Heb Fertan in ruime mate op mijn auto gebruikt. Goed schoonmaken allereerst, dan Fertan opspuiten gevolgd door wat water voor de chemische reactie, gaf ook in de bereikbare porien een goed resultaat. Maar het is met alles zo dat als het lastig te bereiken is je nooit voor de volle 100% garantie kunt geven.
Ik gebruikte twee planten spuiten, een met water en een met Fertan. Op de lastig bereikbare punten kon de spuit-vernevelaar ingesteld worden op wat krachtige straal. tevens om de Fertan diep de porie in te drukken gebruikte ik een bokke-pootje met lange steel (in de wielkasten bijv.). Fertan spuit wel direct met water reinigen (anders koekt de spuitmond zo vol.
Echter het schoonmaken voor en na behandeling (Fertan kan best twee of drie keer toegepast moeten worden) is een lastige klus. Wel gelijk na het schoonmaken (van de laatste keer Fertannen) direct in de twee componenten grondverf gezet.
Heb Fertan in ruime mate op mijn auto gebruikt. Goed schoonmaken allereerst, dan Fertan opspuiten gevolgd door wat water voor de chemische reactie, gaf ook in de bereikbare porien een goed resultaat. Maar het is met alles zo dat als het lastig te bereiken is je nooit voor de volle 100% garantie kunt geven.
Ik gebruikte twee planten spuiten, een met water en een met Fertan. Op de lastig bereikbare punten kon de spuit-vernevelaar ingesteld worden op wat krachtige straal. tevens om de Fertan diep de porie in te drukken gebruikte ik een bokke-pootje met lange steel (in de wielkasten bijv.). Fertan spuit wel direct met water reinigen (anders koekt de spuitmond zo vol.
Echter het schoonmaken voor en na behandeling (Fertan kan best twee of drie keer toegepast moeten worden) is een lastige klus. Wel gelijk na het schoonmaken (van de laatste keer Fertannen) direct in de twee componenten grondverf gezet.
-
- Posts: 68
- Joined: 25 Jun 2006 18:28
- Contact:
Dank voor jouw reactie B1T5. Zelf heb ik bij de restauratie van mijn Porsche ook flink veel Fertan gebruikt ( zie http://www.deklassieke912.nl/restaurati ... serie.html ) Wat ik echter nadelig vond is dat - als ik de door Fertan geadviseerde droogtijd in acht nam - het moeilijk te verwijderen was met water. Als je het met een schuursponsje doet, wil het spul er wel af maar schuur je de beschermlaag er ook af. Als je teveel laat zitten, heb je kans dat latere laklagen mogelijk loslaten. ...B1T5 wrote:Wel niet Rens maar wel een Fertan gebruiker.
Heb Fertan in ruime mate op mijn auto gebruikt. Goed schoonmaken allereerst, dan Fertan opspuiten gevolgd door wat water voor de chemische reactie, gaf ook in de bereikbare porien een goed resultaat. Maar het is met alles zo dat als het lastig te bereiken is je nooit voor de volle 100% garantie kunt geven.
Ik gebruikte twee planten spuiten, een met water en een met Fertan. Op de lastig bereikbare punten kon de spuit-vernevelaar ingesteld worden op wat krachtige straal. tevens om de Fertan diep de porie in te drukken gebruikte ik een bokke-pootje met lange steel (in de wielkasten bijv.). Fertan spuit wel direct met water reinigen (anders koekt de spuitmond zo vol.
Echter het schoonmaken voor en na behandeling (Fertan kan best twee of drie keer toegepast moeten worden) is een lastige klus. Wel gelijk na het schoonmaken (van de laatste keer Fertannen) direct in de twee componenten grondverf gezet.
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
Het werkzame bestanddeel van fertan is fosforzuur, in een hele lage concentratie. Fertan is poppenspul. Als je een Leopard tank wilt slopen neem je geen tandenborstel. Afhankelijk van de roestlaag moet fosforzuur korter of langer inwerken. Vliegroest is al binnen een paar minuten verdwenen, ijzerperoxide kan wel een paar uurtjes duren. Fosforzuur reageerd ook met ijzer zelf, echter 8x zo traag als met ijzeroxide, en laat een prachtige beschermende ijzerfosfaat laag achter die een prima bescherming tegen roest geeft. Allemaal simpele redoxreacties, hebben we allemaal op de middelbareschool gehad bij scheikunde.
Rens
Rens
-
- Posts: 68
- Joined: 25 Jun 2006 18:28
- Contact:
Dank voor jouw reactie Rens. Wat voor concentratie fosforzuur gebruik je en waar kan ik dat kopen? Kan ik iedere normale 2K-epoxyprimer over de ijzerfosfaat laag spuiten? (na schuren en ontvetten)Knick wrote:Het werkzame bestanddeel van fertan is fosforzuur, in een hele lage concentratie. Fertan is poppenspul. Als je een Leopard tank wilt slopen neem je geen tandenborstel. Afhankelijk van de roestlaag moet fosforzuur korter of langer inwerken. Vliegroest is al binnen een paar minuten verdwenen, ijzerperoxide kan wel een paar uurtjes duren. Fosforzuur reageerd ook met ijzer zelf, echter 8x zo traag als met ijzeroxide, en laat een prachtige beschermende ijzerfosfaat laag achter die een prima bescherming tegen roest geeft. Allemaal simpele redoxreacties, hebben we allemaal op de middelbareschool gehad bij scheikunde.Rens
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
-
- Posts: 68
- Joined: 25 Jun 2006 18:28
- Contact:
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
-
- Posts: 68
- Joined: 25 Jun 2006 18:28
- Contact:
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
Kost ongeveer €6 per liter, wat een fractie is van de prijs van Fertan . Verder kun je het ook voor je tuinhek, je boot en je booreiland gebruiken, of een internethandeltje mee opzetten. Zelf gebuik ik het bij restauraties ook voor het fosfateren van onderdelen zoals vliegwielen, remcylinders, stuurstangen, bouten, moeren etc. Je kunt het als een prima alternatief zien voor verzinken en het geeft een mooie originele mat donkergrijze finish. Gewoon een kwestie van wat experimenteren.
-
- Posts: 68
- Joined: 25 Jun 2006 18:28
- Contact:
Bedankt voor de tip!Knick wrote:Kost ongeveer €6 per liter, wat een fractie is van de prijs van Fertan . Verder kun je het ook voor je tuinhek, je boot en je booreiland gebruiken, of een internethandeltje mee opzetten. Zelf gebuik ik het bij restauraties ook voor het fosfateren van onderdelen zoals vliegwielen, remcylinders, stuurstangen, bouten, moeren etc. Je kunt het als een prima alternatief zien voor verzinken en het geeft een mooie originele mat donkergrijze finish. Gewoon een kwestie van wat experimenteren.
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 66 guests