Dashboard interieurlampje 356C.

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Dashboard interieurlampje 356C.

Postby dk » 04 Jun 2007 21:26

Ik ben elektrotechnisch niet echt een held, maar dat ik nu loop te ploeteren op het dashboard interieurlampje dat had ik niet verwacht. Ik durf het dan ook bijna niet op het forum te vermelden. Toch al mijn moed verzameld en daar is die dan.

Ik had gedacht dat het lampje ongeveer hetzelfde is aangesloten als de interieurlampjes in het hemeltje. Volgens het bedradingschema is dit ook zo. De stand van de deurschakelaar heb ik wel werkend gekregen alleen de stand waarbij je de verlichting gewoon aan zet krijg ik niet werkend. Ik heb nog de originele bedrading in de auto en ik heb 2 draden in het dashboard, een bruine (continu positief) en een zwarte (geschakelde negatief door de deurcontact) Ik dacht dat de stand voor gewoon aanzetten van de verlichting zou werken door middel van de negatieve pool van de body/dashboard, idem als de lampjes in het hemeltje. Maar zo is het lampje na wat meetwerk niet geconstrueerd.

Het lampje heeft 3 aansluitingen waarvan, mijns inziens, geen enkele aansluiting ook contact maakt met de body. Oftewel de contacten die contact zouden kunnen maken met de body maken geen contact met een van de 3 aansluitingen. Natuurlijk heb ik het lampje wel op de gewone stand werkend gekregen alleen dan moet ik aan de derde pool een draad maken die massa maakt aan de body. Graag wil ik het lampje op de juiste, originele manier aansluiten. Mis ik misschien een draad in het dashboard? Of heb ik misschien het verkeerde lampje?
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 04 Jun 2007 21:29

Foutje in bovenstaande tekst. De bruine draad is de geschakelde negatief, de zwarte is de continu positief.
B1T5
Posts: 41
Joined: 23 Oct 2006 08:47
Contact:

Postby B1T5 » 05 Jun 2007 18:44

Wellicht dat het uitvergrote schema meer overzicht biedt:

http://www.pelicanparts.com/356/356B_Pa ... al_dia.jpg

Ben deels verloren in de tekst maar gaat het nu om de verlichting in het hemelte die het deels niet doet of de verlichting achter de meters.
Als de hemelverlichting het niet doet in de ruststand (wel met de deur open) ontbreekt er wellicht een massa draad (die dus eigenlijk de bruine dan overneemt als de schakelaar verbinding maakt met de zwart/paarse draad)

De interieurverlichting in het dashboard loopt deze ook via de hemelverlichting dan moet deze ook zo aangesloten zijn.

Succes
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 07 Jun 2007 18:51

Bedankt voor je reactie.
Ik heb dit schema ook in de workshopmanual, bovendien ook die van de C. Maar het gaat niet om hoe het op het schema staat, dat had ik wel begrepen. Het gaat me erom of er origineel een draad behoort te zitten aan de 2e massa aansluiting of dat het lampje normaliter gewoon massa maakt aan het chassis (beklede dashboard plaat), net als de verlichting van in de hemel.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 07 Jun 2007 20:10

Ja, dat klopt. Dus ik heb in ieder geval het juiste Hella lampje zou je zeggen. Alleen vreemd vind ik dat ik alleen een plus draad heb, en de geschakelde massa. Geen derde draad. Natuurlijk kan ik dit draadje zelf even maken en aansluiten aan een massapunt maar ik ben toch ook nieuwsgierig hoe dit origineel heeft gezeten. Zaten er wel 3 draden of was een van de aansluitingen van het lampje doorverbonden met een massa van het lampje zelf, idem als het lampje in de hemel? Als het lipje waar je het stekkertje op schuift namelijk doorverbonden was zou het meteen al werken, zonder een derde draad.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 09 Jun 2007 21:17

Nee P,

Misschien kan ik het uitleggen met een plaatje.

Image

Zoals je kan zien op de foto is geen van beide steekstekker aansluitingen aangesloten op het koperen puntje wat eronder zit. Je zou zeggen dat dit het geval zou moeten zijn. Op één van de steekstekkers zit dan de draad van de deurcontact aangesloten en de andere steekstekker maakt contact middels het massapunt van het lampje door de doorverbinding. Dit massapunt maakt contact met de plaat die op het dashboard gemonteerd zit, een goede massa. Op deze manier functioneren immers ook de lampjes in het hemeltje.

Op de manier hoe het lampje is geconstueerd zou er een ander continu massa draad in het dashboard moeten hebben gezeten en deze zou dan aangesloten hebben gezeten op de 2e aansluiting.

Dus of ik heb het verkeerde lampje of er hoort nog een draad te zitten in het dashboard. Wie zegt het?
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 10 Jun 2007 10:15

Volgens mij heeft Erik (Vvoister) een lampje onder dashboard zitten. Als hij een origineel heeft, kan hij je vertellen of jij de juiste lamp hebt.
Paul
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 10 Jun 2007 10:38

Jullie begrijpen inderdaad exact wat ik bedoel.
Ik zal nog eens goed (met de zaklamp) op zoek gaan naar een eventuele derde draad. Misschien dat deze toch nog achter het dashboard ergens verdekt opgesteld hangt. Bij de eerste poging niet gevonden nml.
Anders de derde draad die ik nu zelf heb gemaakt maar laten zitten.
Ben nog wel nieuwsgierig wat Erik (Vvoister) of misschien iemand anders met een C-tje zal zeggen/schrijven.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 10 Jun 2007 17:24

Vandaag maar een nette bruine draad bijgemaakt. Aan de ene kant oogje andere kant stekkertje. Krimpkousjes erom, zit mij best zo.
Ik heb ook geen zin een ander lampje te kopen.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 10 Jun 2007 21:44

Je doet net of je een halfzwangere tussenoplossing gemaakt hebt....
Zo te horen heb je e.e.a. weer in de correcte originele staat gebracht.


En toch vraag ik het me af of dit inderdaad zo is. Waarom, ik heb een ongerestaureerde auto waar echt niet veel raars mee gebeurd is. Dan had ik toch een derde draad moeten vinden zou je zeggen. Nu kan er in ca. 40 jaar natuurlijk een hele hoop gebeuren met zo'n auto. Is zo iemand die niet op kleuren let, geen stekkers of krimpkous gebruikt achter mijn (toen van een ander) dashboard aan de gang geweest. Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk Petwin. Mooi, is het zo weer origineel.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 11 Jun 2007 08:36

Jammer dat ik nu pas jullie bijdrages lees. Als het nodig is wil ik natuurlijk alsnog even kijken bij mijn auto. Maar als je/jullie nu gewoon naar de rit door het Brabantse land waren gekomen gisteren (10-06) hadden jullie het met eigen ogen kunnen zien :wink: . Gelukkig waren Emiel en Richard van de partij.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik weinig verstand van elektra heb, maar ik weet zeker dat;

1- ik inderdaad ook zo'n lampje heb.
2- het lampje werkt.
3- mijn auto tamelijk ongeroerd is als het op de elektra aankomt.

Dus als wilt kan ik even voor je kijken hoe dat bij mij zit.

Gr,
Erik
Erik
Porsche 356 SC
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 11 Jun 2007 11:46

Ik vind de oplossing op dit moment prima zo, weinig zin om een nieuw lampje te kopen. Maar met het oog op originaliteit ben toch ook wel een klein beetje benieuwd. Haal het lampje er eens uit en kijk toch eens zou ik zeggen.

De vraag is eigenlijk heel simpel. Zitten er 2 draden aangesloten en maakt het lampje zelf massa of zijn er 3 draden aangesloten? Mijn auto is ook tamelijk ongeroerd als het om de elektra gaat en ik kan absoluut geen 3e draad vinden. We moeten wel in acht nemen dat ook jou auto meer als 40 jaar oud is, en het kan natuurlijk best zo zijn dat ook bij jou auto iemand in het verleden een extra draad heeft aangelegd.

Kijk ook eens of bij jou lampje de + draad (zwart) zo vlak langs het hete lampje loopt. Het lampje wordt erg heet en lijkt me zo een brandveroorzaker.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 11 Jun 2007 20:24

Wil ik eigenlijk om deze reden inderdaad gaan proberen. Na het total loss rijden is volgens mij de 2e reden dat een oldtimer naar de filistijnen gaat, het in rook opgaan door een aan de elektra te wijten brand.

Misschien wat voor een ander topic maar heb je ook wel eens overwogen die led lampjes in de achterlichten te zetten? Ik vind de rem/knipperlichten van de 356 erg onduidelijk voor het hedendaagse verkeer en heb er wel aan gedacht om deze reden ook de leds te gaan gebruiken, deze schijnen een stuk duidelijker te zijn en worden uiteraard niet ook niet heet. Persoonlijk vind ik een 3e remlicht (356 registry) erg ver gaan. Elektrotechnisch ben ik niet zo'n held maar de basis heb ik toch wel aardig onder de knie en het lijkt mij dat de led lampjes te weinig vermogen verbruiken en daardoor voor een te lage stroom (amperage) zorgen waardoor volgens mij het relais van de knipperlichten niet meer naar behoren functioneert. Heb ik dit mis of is er iets voorzien hiervoor in deze led lampjes?
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 11 Jun 2007 20:54

O ja, de tekst die je schreef over het draadje kan ik me helemaal voorstellen, haha. Helemaal als ik bedenk hoe ik zelf was met mijn eerdere auto's, ik weet niet hoeveel originele draden ik door heb gehaald om de radio, versterker etc. in te bouwen, het zijn er niet zo veel geweest maar toch wel een paar. En als ik naar mij buurjongen met zijn tot Batman mobiel omgebouwde Nissan 100NX kijk begrijp ik het nog beter, daar is werkelijk helemaal geen enkele draad ongeroerd gebleven om de 4500 watt aan versterkers in te bouwen (ja je leest het goed niet 450 maar 4500watt aan versterkers!) en dan nog niet over de rest van de auto gesproken. En deze auto's zijn nog lang geen 40 jaar oud.

Ik heb niet zo veel gezocht naar de historie van mijn auto en weet niet hoeveel eigenaren mijn auto heeft gehad maar in ieder geval al 2 tot aan 1980 van waar ik weet van heb, de periode tussen 1980 en 1997 zijn mij geheel onduidelijk omdat ik over deze periode vreemd genoeg geen enkele bon kan terugvinden. Er kan dus met de auto een hele hoop gebeurd zijn, dat moge duidelijk zijn.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 11 Jun 2007 21:26

Het digitale aan en uit is ook overigens een reden dat ik nog niet verder ben door gegaan met onderzoeken naar de leds. Nog een andere reden is dat ik niet weet hoe de bol met leds eruit ziet als deze in de achterlichten zitten, het lijkt me ook geen gezicht als je door het rode glas die bol met kleine lichtjes erg goed kan zien zitten.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit mijn aansluitingen gemeten. Maar ik kan zo wel al zien dat deze gecorrodeerd zijn en daardoor niet meer geheel naar behoren zullen werken. Toen ik bij toeval een paar originele NOS SWF achterlichten tegen kwam voor een waanzinnig mooie prijs heb ik dan ook meteen besloten deze aan te schaffen. Ik heb deze echter nog steeds niet aangebracht, moet ik maar eens doen dan zal de lichtopbrengst misschien ook wel een stuk beter zijn.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests