olielekkage motor

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

olielekkage motor

Postby richard356 » 11 Mar 2012 13:20

Eindelijk vorige week de RDW keuring gehad en goedgekeurd maar nu lekt de motor olie :twisted: De lekkage lijkt te komen ergens tussen de bak en motor vandaan. Iemand al eens het zelfde probleem gehad en weet wat het kan zijn? Ook bij stilstand drupt de motor behoorlijk.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby horsepowerjunkie » 12 Mar 2012 18:06

Ik denk een lekke oliekeering. Ik heb ook wel eens iets gehoord over ontbijtkoek, maar dat moet je zeker niet als advies oppakken :D
Dikke olie helpt misschien nog een beetje, 10W60, maar dat helpt niet tegen lekken als hij stil staat.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 12 Mar 2012 20:28

De meest waarschijnlijke oorzaak is idd de vliegwiel-keerring, die zal dan vernieuwd moeten worden.
Het mooiste zou zijn, om de motor na de vervanging van de keerring even op een proefstand te laten lopen om te bekijken of de lekkage goed verholpen is, en of het misschien nog ergens anders lekt. De nieuwe keerring plaatsen met speciaal gereedschap P73, dus niet er in meppen met een hamer, anders lekt ie zo weer.
Een dikkere olie gebruiken is niet de oplossing omdat, zeker na een koude start, diverse onderdelen laat gesmeerd gaan worden.
Bovendien zal in dat geval de oliedruk na een koude start ontoelaatbaar hoog oplopen. ( oliekoeler.)
Olie met een hogere viscositeit als 20W50 voor een gemiddeld gesleten motor zou ik niet gebruiken.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby horsepowerjunkie » 12 Mar 2012 20:44

10W60 is koud 10 (heel dun) en warm 60 (behoorlijk dik). Dus koud juist snel de olie op de juiste plek , en warm kan het minder makkelijk door de (versleten) keerringen. imho. :)

Bij mijn 3.2 liter (V8) bi-turbo is het olieverbruik met 10W60 ook verminderd (via de turbo naar de uitlaat)
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby richard356 » 12 Mar 2012 22:46

Ja volgens mij kan het ook niet anders dan de oliekeerring zijn. Zoals Jan ook aangeeft heb je speciaal gereedschap nodig wat ik niet heb. Ik zal hem dus weg moeten brengen, jammer maar het is niet anders. Hij lekt mij teveel om er echt stukken mee te rijden
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 16 Mar 2012 18:38

horsepowerjunkie wrote:10W60 is koud 10 (heel dun) en warm 60 (behoorlijk dik). Dus koud juist snel de olie op de juiste plek , en warm kan het minder makkelijk door de (versleten) keerringen. imho. :)

Bij mijn 3.2 liter (V8) bi-turbo is het olieverbruik met 10W60 ook verminderd (via de turbo naar de uitlaat)


Als je denkt dat die olie koud dunner is dan wanneer die op bedrijfstemp. is. ygatc. :D

Doordat de olie koud wel dunner is zal de oliepomp, doordat er spelingen in de pomp zijn, de olie minder snel oppikken en dus druk opbouwen.
Ik merk dat duidelijk aan het verschil in tijd tussen 10W40 en 20W50 in dezelfde motor.
Bij motoren waar de oliepomp dichterbij het olienivo of zelfs onder het nivo is geplaatst speelt dat geen rol.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby horsepowerjunkie » 16 Mar 2012 20:13

ga dat dan maar een keertje meten Jan, als je me niet gelooft :?

dat komt door de dopes van een multigrade, monograde is een ander verhaal, maar dat kun je alleen maar in je versnelllingsbak of cardan gooien.

ik kom wel "klokken" als je een proefopstelling hebt gemaakt :D
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby Bos » 17 Mar 2012 14:09

Gezien er nog niemand de grappige heeft proberen uit te hangen door te zeggen dat de 356 niet lekt maar z'n territorium afbakent, zal ik dat maar doen.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 19 Mar 2012 14:46

horsepowerjunkie wrote:ga dat dan maar een keertje meten Jan, als je me niet gelooft :?

dat komt door de dopes van een multigrade, monograde is een ander verhaal, maar dat kun je alleen maar in je versnelllingsbak of cardan gooien.

ik kom wel "klokken" als je een proefopstelling hebt gemaakt :D


De viscositeit van motorlie is in sterke mate afhankelijk van de temperatuur.
10W60 b.v. wil zeggen dat de olie koud zich gedraagt als een SAE 10 olie, en op bedrijfstemperatuur als een SAE 60 olie.
Een SAE 60 olie heeft op een bedrijfstemperatuur van 100 gr.Celcius een viscositeit van slechts 13 c.S. terwijl een SAE 10 olie bij b.v. 25 gr.Celcius een viscositeit heeft van 275 c.S.
Tussen -20 gr.C. en 100 gr.C. wordt een smeeroie zelfs ongeveer 1000 x dunner !
Uit deze voorbeelden mag blijken, dat ook een multigrade olie ( heel) veel dunner wordt naarmate de temperatuur oploopt, en niet ,zoals jij denkt, dikker wordt. Dit is trouwens een wijdverbreid misverstand.

Zolang je maar (noodzakelijkerwijs) met je elleboog op de de bel drukt, kan hier altijd geklokt worden. :D

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Barwaut
Posts: 8
Joined: 29 May 2011 12:10
Location: Nijmegen
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby Barwaut » 19 Mar 2012 21:24

JDMM wrote:Uit deze voorbeelden mag blijken, dat ook een multigrade olie ( heel) veel dunner wordt naarmate de temperatuur oploopt, en niet ,zoals jij denkt, dikker wordt. Dit is trouwens een wijdverbreid misverstand.


Niet om het een of ander, maar zelfs Mobil zegt dat olie's ontworpen zijn om dikker te worden. (of mijn Engels is niet meer wat het geweest is...)

Multi–viscosity oils contains polymers called viscosity modifiers and these polymers act to thicken an oil as it heats up in order to provide the high temperature viscosity as in the case of a 5W-30, the 30 grade high temperature viscosity. When these molecules cool they coil up and reduce their thickening properties to give you the low temperature starting and pumping viscosity of 5W oil. That is how the oil can act as a 5W- (low temperature) 30 (high temperature) multi-viscosity oil.

https://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Car_Care/AskMobil/Multi_Viscosity_Oils_Long_Molecule_Thicker_Oils.aspx
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 19 Mar 2012 22:11

Barwaut wrote:
JDMM wrote:Uit deze voorbeelden mag blijken, dat ook een multigrade olie ( heel) veel dunner wordt naarmate de temperatuur oploopt, en niet ,zoals jij denkt, dikker wordt. Dit is trouwens een wijdverbreid misverstand.


Niet om het een of ander, maar zelfs Mobil zegt dat olie's ontworpen zijn om dikker te worden. (of mijn Engels is niet meer wat het geweest is...)

[i]Multi–viscosity oils contains polymers called viscosity modifiers and these polymers act to thicken an oil as it heats up .

Je Engels is niet meer wat het geweest is. :D

Hier wordt bedoeld, dat de olie door toevoeging van polymeren dikker wordt bij het opwarmen als dat ie geweest zou zijn zonder. ( Maar nog altijd veel dunner als wanneer die koud is.)

Warm eens een bakje multigrade olie op, dan zie je het vanzelf.

Als ik mijn 356 koud start, heb ik een oliedruk van 4+ Bar, en de overstortklep in het F.F. filter maakt, door een te groot drukverschil over het filter, vervaarlijke vibrerende geluiden. Na een korte opwarmperiode is de oliedruk weer netjes 3,2 Bar en blijft de overstortklep van het F.F. filter dicht.
Dit met een multigrade olie die bol staat van de polymeren.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Barwaut
Posts: 8
Joined: 29 May 2011 12:10
Location: Nijmegen
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby Barwaut » 19 Mar 2012 22:43

Hmmm, ja. Blijft een lastig topic die olies.

Maar Jan, wat heeft jouw voorkeur dan: 10w-40 of 20w-50.

De 'geleerden' op het Amerikaanse forum, gaan zelfs lager naar 5w toe...
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 19 Mar 2012 23:01

Barwaut wrote:Hmmm, ja. Blijft een lastig topic die olies.

Maar Jan, wat heeft jouw voorkeur dan: 10w-40 of 20w-50.

De 'geleerden' op het Amerikaanse forum, gaan zelfs lager naar 5w toe...


Zoals gezegd zitten wij v.w.b. het gebruik van 5w en 10w olie met het probleem dat onze oliepomp niet in de olie gedompeld is, maar over ong. 10 cm. moet opzuigen.
Een SAE 30 monograde olie blijft beter aan de pomp plakken als het ware waardoor, spelingen in de pomp beter worden afgedicht en de aanzuig en drukopbouw sneller is dan bij een dunnere olie.
Dit speelt vooral bij een hete motor.
De mate waarin een motor versleten is speelt een grote rol bij de oliekeuze.
10W40 bij een gereviseerde motor met overal minimale spelingen en bij een half ge/versleten 20W50 is wat ik aanhoud.
Valvoline racing is mijn favoriet , vanwege de specificatie, maar ook vanwege de mooie kannetjes.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Barwaut
Posts: 8
Joined: 29 May 2011 12:10
Location: Nijmegen
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby Barwaut » 19 Mar 2012 23:33

Jan, bedankt.

Ik gebruik ook altijd 20w-50. Ben af en toe een beetje bezorgd dat deze iets te dik is bij starten in onze temperaturen in Nederland.

Mobil heeft die redelijke nieuwe Extended Life 10W-60, lijkt me ook wel wat.

Nou ja, met dat beperkte gebruik van onze autootjes tegenwoordig, zal het allemaal niet veel uitmaken.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: olielekkage motor

Postby JDMM » 20 Mar 2012 10:37

You're welcome !

Ook wel eens leuk om te lezen, alhoewel sommige oliemerken waar hunnie het over hebben hier moeilijk verkrijgbaar zijn.

http://porsche356registry.org/356talk/1/27099.html

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests