kabel toerenteller

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

kabel toerenteller

Postby JDMM » 20 Feb 2008 23:08

Binnenkort moet/wil ik de aandrijfkabel voor de toerenteller vervangen.
In het werkplaatsboek staat hier sumier iets over : "Trek de ene kabel er uit en steek de andere er in, hier en daar een ophangbandje losmaken".
Is er iemand die dit al eens eerder met succes heeft gedaan en zijn aldus opgedane kennis wil delen ?
Of is er iemand die een goed werkende mechanische toerenteller wil ruilen vooe een goed werkende elektrische ?

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 01 Mar 2008 21:54

Dat heb ik al eens met succes gedaan, maar wil daar eigenlijk liever niet meer over praten. Ik wens je veel succes. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Als tot 10 tellen niet meer helpt tel dan tot 100.000. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 03 Mar 2008 21:14

De toerentellerkabel werd er op de fabriek kennelijk ingelegd als de bodem er nog niet onder zat, en je dus zo onder in de tunnel kon kijken ! (Had ik vorig jaar ook kunnen doen,maar toen was de kabel natuurlijk nog niet kapot, hoezo preventief onderhoud ?)
Ook zitten er een aantal handige ijzertjes dichtgebogen om de oude kabel.

De werkwijze is als volgt:
Sloop het hele interieur uit de auto, trek de versn.pook er uit en het deksel achter de stoelen,buig de ijzertjes waar je bij kunt open en die waar je niet bij kunt ook, maak de kabel los aan de klok en trek hem aan de achterkant uit de auto.
Montage in omgekeerde volgorde.
Bel de huisarts en een neuroloog.

Enfin, de kabel zit er in, maar ik wil het er net als R.R. nooit meer over hebben !!

Jan.
B1T5
Posts: 41
Joined: 23 Oct 2006 08:47
Contact:

Postby B1T5 » 04 Mar 2008 12:35

Als tip kan ik nog het volgende meegeven. Bevestig een touwtje of plastic trekveer aan het uiteinde (meterkant) dan volgt de kabel weer de zelfde route terug en kun je deze met twee man redelijk begeleiden. Sluit hem dan als eerste aan de meter, want dan heb je meer ruimte onder het dashboard. Trek de kabel dan ietsjes terug en bevestig deze aan het blok.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 04 Mar 2008 23:12

Een goeie tip, dat touwtje, dan was het misschien een stuk handiger gegaan !

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 06 Mar 2008 18:15

De naald zwiebert bij lage toerentallen.
Is dat alweer het begin van het einde, of moet het vet even soepel gemaakt worden door het draaien ?
Alle bochten liggen zo mooi mogelijk, maar de kabel het iets korter gemogen.

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Apr 2008 17:03

Omdat de naald bleef zwieberen, de binnenkabel eruit getrokken en goed gesmeerd.
De "klok" uit het dashboard gehaald en aangesloten aan de kabel waarna de naald niet meer zwieberde.
Toen de klok teruggezet zonder klem en de kabel weer aangesloten, alles o.k. !
Toen de klem achter het dashboard vastgezet, nog steeds o.k.
Kennelijk kreeg ik de kabel niet mooi recht op de klok gedraaid als deze laatste vast zit in het dashboard.
Het is n.m. een heel geprul net boven de stuurkolom en een berg kabels die in de weg zitten.

Jan.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 16 guests