Page 1 of 1
Cilinders bt5
Posted: 27 Jun 2013 16:08
by marc 356
Cilinders, ik heb mijn cilinders van mijn motor los liggen, nu blijkt dat er in ene een kleine barst zit.
Ik heb er nog twee reserve ,maar wat is het verschil in twee stuks staat nr. 58.0 en de andere twee staat 59.0.
Gr. Marc
Re: Cilinders bt5
Posted: 27 Jun 2013 19:43
by JDMM
Staan die getallen op gietijzeren of op lichtmetalen cilinders ?
Als er voor de getallen een gelijkzijdig driehoekje staat gaat het over een hoogte tolerantie.
Bij gietijzeren cilinders kan er een +1,0,-1 staan als maattolerantie, een hoogte tolerantie, b.v. driehoekje 41, en een batchnummer b.v. 1873.
Bij lichtmetalen cilinders wordt de maattolerantie aangegeven met een letter A t/m K en de hoogte tolerantie, driehoekje en een getal 5 t/m 8.
Jan.
Re: Cilinders bt5
Posted: 27 Jun 2013 20:25
by marc 356
Jan , het zijn niet de bussen maar de kop waar de kleppen in zitten , deze zijn van licht metaal . Tussen de draad van de bougie en een klep opening is er een barstje.
Ik maak morgen een foto.
Gr. Marc
Re: Cilinders bt5
Posted: 27 Jun 2013 21:34
by JDMM
Oh, dat verandert de zaak !
Dan betekenen die getallen de inhoud van de cilinderkop in ml. in 1959 of zo.
Ga daar niet op af, omdat het zeer wel mogelijk is dat door het nabewerken van de cil. koppen deze waarden veranderd zijn.
Bij het opnieuw opbouwen van je motor en dus ook het berekenen van je compressieverhouding, moeten de koppen opnieuw "uitgeliterd" worden.
Ik heb hier ruilkoppen, € 800 each.
Jan.
Re: Cilinders bt5
Posted: 28 Jun 2013 18:59
by marc 356
Dat is goed om te weten dat er ruil koppen zijn, als ik aan mijn tweede blokje begin neem ik contact met u. Volgens het chassis nummer heb ik ene 1600 met in de cilinderkoppen het nr. 59.0 van mijne tweede blok en volgens dit chassis nr. Is dit ene 1600 s met in de cilinderkoppen het nr. 58.0 kan ik deze koppen gewoon van blok verwisselen .
Gr. Marc
Re: Cilinders bt5
Posted: 29 Jun 2013 20:27
by JDMM
De cilinderkoppen van een 1600 en 1600 S zijn gelijk dus kun je die gebruiken.
Zoals gezegd zeggen die 58 en 59 ml niet zoveel omdat de koppen nadien waarschijnlijk diverse keren gevlakt zijn, kleppen gefreesd e.d.
Bij de eind montage moet de kopinhoud opnieuw gemeten worden en ev.aangepast worden om de compressieverhouding van de 4 cilinders zoveel mogelijk gelijk te krijgen.
Of de kopinhoud dan 58,59 of 60 ml is maakt niet zoveel uit als ze maar zoveel mogelijk gelijk zijn met een max. verschil van 1 ml.
In het werkplaatsboek staat de procedure uitgelegd.
Jan.