Petwin wrote:Ben het met Jan eens. Om te beginnen, het is al eens gezegd, er zijn geen koopjes meer. Als je je beperkt tot bekende verkopers, lees bekende Registry members of bekende handelaren, kun je er meestal wel vanuit gaan dat een auto fair voorgesteld wordt.
Let wel dat termen heel verschillend gebruikt en geïnterpreteerd kunnen worden. In het Amerikaans betekent een "roller" niets meer dan dan dat, je kunt de auto duwen. Als een auto in "fair condition is" is het eigenlijk meestal een restauratie object. Een driver kan veel achterstallig onderhoud hebben en niet door een keuring komen.
Eigenlijk is de enige mogelijkheid om wat zekerheid te krijgen er zelf heen te gaan en de auto te bekijken. Als je er geen verstand van hebt, neem iemand mee die dat wel heeft. PPI's via de Registry worden gedaan door leden die soms zelf niet zo veel verstand hebben van zaken. Soms kun je ook een goede treffen. Je moet de gasten gewoon een beetje kennen.
Het kopen van een oude auto is een spelletje, net als JDDM al aangeeft, je weet past echt wat je hebt als je het ding in je eigen garage hebt staan en een tijdje gebruikt of bekeken hebt.
Een 356 voor 45K kopen, betekent eigenlijk altijd dat je voor additionele kosten komt te staan. Voor dit geld, kun je bijna geen auto verwachten die geen las of technisch werk nodig heeft. Er is altijd wel wat.
Mijn advies zou zijn: koop wat je wel redelijk lijkt maar reken op tenminste 20K extra die je nodig zult hebben voor onvoorziene uitgaven. 356's zijn gewoon dure auto's. Ook als je zelf veel kunt zul je merken dat kosten snel oplopen. Toen ik met deze hobby begon dacht ik ook dat er wel wegen zouden zijn dingen goedkoper te doen en "het systeem te omzeilen". Die naïviteit heb ik inmiddels al bijna 25 jaar geleden achter me gelaten -:)
Jullie opmerkingen zijn terecht en duidelijk. Een trip naar de VS voor definitieve aankoop lijkt steeds meer een optie.
Ook zie ik niet op tegen laswerk of achterstallig (technisch) onderhoud. Daarbij heb ik een fatsoenlijk netwerk van ervaren oldtimerspecialisten. Nogmaals, ik streef geen concoursstaat na, zelfs roest hier en daar is te overzien (waarbij ik mij voor kan stellen dat anderen zoiets niet ok vinden).
De laatste alinea van Petwin triggert mij toch, mag ik vragen waar je 20K aan onvoorziene uitgaven aan zou kunnen hebben? En waar kwam jij dit bij jouw 356 tegen? Er van uitgaande dat het blokje, de versnellingsbak en carrosserie niet direct werk vragen. Ik heb zelf al jaren een 911 dus kan mij wel iets voorstellen bij duurdere onderdelenprijzen en uurtarieven. Van dat laatst heb ik minder last omdat ik veel zelf op kan lossen.