Wegenwacht

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Wegenwacht

Postby Richard » 09 Jun 2016 12:32

Maandag moest ik in Delft zijn en ik ging vrolijk met de 356. Omdat er onderweg een tunnel zat m'n lichten aangedaan en, jawel, bij hoge uitzondering zo stom geweest om ze te laten branden bij het parkeren. Zelfs mijn Optima 6 volt hield dit niet vol en dus na een aantal uren, toen ik ook weer vrolijk wilde vertrekken was deze helemaal leeg. Zelfs mijn nepalarm-knipperledje gaf geen sjoege. Aanduwen door een paar buurtbewoners lukte niet (omdat de accu helemaal leeg is?). Hmm, minder vrolijk. Omdat ik niet zeker ben over starten met kabels en 12 volt maar de ADAC gebeld (goedkoper dan haar NL-zusterorganisatie) die netjes de ANWB naar mij dirigeerde. De dienstdoende wachter waarschuwde dat hij niet zeker wist wat zijn oplaadsysteem zou doen met mijn 6 volt accu en niet kon instaan voor eventuele schade. Hij koppelde de accu los en sloot 'm met kabels aan op zijn laadaccu's. Wat bleek, het systeem schakelde automatisch over op 6 volt en daarmee was er dus geen risico voor een verschil in laadcapaciteit. Wist ie zelf ook niet want 6 volt maken ze niet/nauwelijks mee. En ik kon, inmiddels verlaat maar weer vrolijk, mijn weg vervolgen.

Vraag: hoe zat dat nou met starten met een 6 volt auto via kabels van een 12 volt auto? Kan, maar alleen in uiterste nood? Of dan accu loskoppelen en beetje opladen zodat je iig kan aanduwen? Werkt dat?
Richard

'63 356B
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Wegenwacht

Postby horsepowerjunkie » 09 Jun 2016 20:32

Ik denk dat het niet zo erg is om een keertje je auto te starten met een 12V accu. Je maximale laadspanning is ook 7.2 volt als ik me niet vergis, dus dat komt al aardig in de buurt.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Wegenwacht

Postby JDMM » 09 Jun 2016 22:12

De minste kans op beschadigingen loop je volgens mij als volgt:
Alle overtollige verbruikers uitschakelen, + polen verbinden, - pool aan een 12 V akku, - pool bij auto akku houden.
Sleutel draaien en vasthouden om te starten, daarna andere - pool door tweede man/vrouw aan de 6 V auto akku - pool houden en zodra motor loopt weer wegnemen.

Mij is het ook overkomen en ik heb nu een 6 V toetertje aangesloten met de + aan het dimlicht en de - aan een deurkontakt : deur open met licht aan, toetertje gaat. :idea:
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Wegenwacht

Postby horsepowerjunkie » 09 Jun 2016 22:23

dat is inderdaad een goed idee :)
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Wegenwacht

Postby JDMM » 10 Jun 2016 21:07

En het deurcontact via een verborgen schakelaartje buiten de auto aangesloten op het claxon relais.
Als je met het schakelaartje "aan" de deur open doet schrik je je kleurenblind ! :idea:
Zal het gilde niet stoppen, maar trekt wel de aandacht en het kost weinig.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests