Wegenwacht
Posted: 09 Jun 2016 12:32
Maandag moest ik in Delft zijn en ik ging vrolijk met de 356. Omdat er onderweg een tunnel zat m'n lichten aangedaan en, jawel, bij hoge uitzondering zo stom geweest om ze te laten branden bij het parkeren. Zelfs mijn Optima 6 volt hield dit niet vol en dus na een aantal uren, toen ik ook weer vrolijk wilde vertrekken was deze helemaal leeg. Zelfs mijn nepalarm-knipperledje gaf geen sjoege. Aanduwen door een paar buurtbewoners lukte niet (omdat de accu helemaal leeg is?). Hmm, minder vrolijk. Omdat ik niet zeker ben over starten met kabels en 12 volt maar de ADAC gebeld (goedkoper dan haar NL-zusterorganisatie) die netjes de ANWB naar mij dirigeerde. De dienstdoende wachter waarschuwde dat hij niet zeker wist wat zijn oplaadsysteem zou doen met mijn 6 volt accu en niet kon instaan voor eventuele schade. Hij koppelde de accu los en sloot 'm met kabels aan op zijn laadaccu's. Wat bleek, het systeem schakelde automatisch over op 6 volt en daarmee was er dus geen risico voor een verschil in laadcapaciteit. Wist ie zelf ook niet want 6 volt maken ze niet/nauwelijks mee. En ik kon, inmiddels verlaat maar weer vrolijk, mijn weg vervolgen.
Vraag: hoe zat dat nou met starten met een 6 volt auto via kabels van een 12 volt auto? Kan, maar alleen in uiterste nood? Of dan accu loskoppelen en beetje opladen zodat je iig kan aanduwen? Werkt dat?
Vraag: hoe zat dat nou met starten met een 6 volt auto via kabels van een 12 volt auto? Kan, maar alleen in uiterste nood? Of dan accu loskoppelen en beetje opladen zodat je iig kan aanduwen? Werkt dat?