oliefilter

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

oliefilter

Postby tbt2 » 05 Aug 2016 12:37

Hallo,

Voor de eerste keer in mijn leven olie en oliefilter vervangen. 8)
Gisterenavond olie afgelaten en oliefilter eruit dan deze morgen nieuwe olie erin.
Bij de nieuwe mahle oliefilter zaten 1metalen, 2 koperen en 1 rubberen dichtingsring, ik vermoed dat je deze niet nodig hebt want heb ze niet gezien bij het wisselen.
misschien nog enkele tips?

Thanks,
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: oliefilter

Postby horsepowerjunkie » 05 Aug 2016 13:55

Volgens mij is de stalen voor onder de boutkop waar je het deksel weer mee vastzet, de rubberen als afdichting van het deksel, en ik denk koper voor de olieaftapbout onder aan het blok.
2e koperen zou ik dan zo niet weten.
Last edited by horsepowerjunkie on 05 Aug 2016 20:13, edited 1 time in total.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: oliefilter

Postby JDMM » 05 Aug 2016 17:22

Ik weet niet wat voor filter jij hebt HPJ........

Normaal zit er een koperen ring onder de boutkop, in een pasrand in het filterdeksel zit een ring van pakking materiaal, deze zit niet bij de set maar is misschien nog bruikbaar.
Een 356 filterhuis heeft geen aftap plug.

Het handigste pak je, na de leidinkjes, de klemband en de dekselbout los gedraaid te hebben, het oliefilterhuis in zijn geheel uit de auto om schoon te maken. Dekselbout alleen "lossen" voorlopig om knoeien te voorkomen.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: oliefilter

Postby Petwin » 05 Aug 2016 21:13

Jan, sommige filterbehuizingen, m.n. de Mann's hadden wel een aftapplug. Die krijgt dan ook met een koperen ring. Jan methode werkt prima. Een alternatief, dat ik toepas, is het leegzuigen met een hand pomp, zo eentje die je ook gebruikt bij een klysmaatje :)
Every Part a Piece of Art
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: oliefilter

Postby tbt2 » 06 Aug 2016 13:19

oke, zal filterhuis nog leegmaken.
Wat me wel opvalt is dat de nieuwe mahle filter ietsjes groter is dan de bosch filter en iets meer aansluit tegen de wand van filterhuis, is dit een probleem kwestie olie circulatie in filterhuis?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: oliefilter

Postby JDMM » 06 Aug 2016 21:40

Nee, er gaat maar 5- 10% van de pompopbrengst door het filter en daar is ruimte genoeg voor.
(Bij die Deutz-groene tractor Mann filters met aftap plug uit de pré-historie zal het wel 6-11% zijn. :mrgreen: )
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: oliefilter

Postby Petwin » 07 Aug 2016 05:56

Ik nog een blauwe liggen... die is voor een scheepsmotor denk ik ... Dat filtert Jonguh! Die aftap plug in het midden is ook erg handig.

Zie de plug op de Mann
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: oliefilter

Postby JDMM » 07 Aug 2016 16:20

Wel leuk zo'n aftap plugje in het midden.
Misschien heeft ie oorspronkelijk een kwart slag gedraaid gemonteerd gezeten met plugje naar onder .

je moet de auto op zijn achter bumpersteuen zetten bij zo'n filter :)
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests