Temperatuurmeting doet het niet.

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 22 Sep 2016 21:49

Hoi

Nu het c'tje terug is van de plaatwerker en terug vrolijk rondtuft is het tijd om enkele noodzakelijke elektrische
werkjes uit te voeren. 1 van de zaken die, sinds ik de auto bezit, nog nooit werkte is de temperatuursmeting.
Het wijzertje gaat vol naar rechts... . Ik heb de handleiding van John Leoni van 356registry gelezen en enkele test gedaan.

De groen/zwarte draad van het afleesinstrument is intact. Ik meet aan het instrument 2V DC en dat meet ik ook op die draad in het motorcompartiment.
De weerstand van de temperatuurszender op de motor is 35 Ohm (was wel na een ritje van 8km), deze ligt dus niet kort.
De spanning op de blauw/gele draad is ook 2V en dit zou volgens Leoni 6V moeten zijn. Hier zou dus al iets niet kunnen kloppen.
Wanneer ik de groen/zwarte draad losmaak en aan de massa leg blijft de meter uiterst rechts aanwijzen. Meter stuk?

Indien ja, waar kan ik daarvoor terecht in BE/NL? Of zie ik iets over het hoofd en is het iets compleet anders.

Het alternator lampje links op het combi-instrument blijft ook steeds branden, wat wil dat zeggen? Alternator stuk? Ik heb echter de indruk dat de batterij normaal laadt... Hoe kan ik hier verder testen?

ALvast bedankt voor de hulp!
Groetjes
Hans
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Petwin » 24 Sep 2016 07:18

Hi Hans,
Als het contact af staat, staat de temp meter dan links in de hoek? Schiet hij naar de rechter hoek op het moment dat je het contact aanzet?
Daar beide euvels zich voordoen in je multi-instrument zou je vermoeden dat het instrument niet goed geaard is? Als je een tijdelijk lijntje legt van aarde naar de behuizing van het instrument, lost dit het probleem dan op?
Every Part a Piece of Art
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 24 Sep 2016 07:38

Hoi,

Als de wagen stil heeft gestaan zonder contact aan staat het wijzertje idd naar links. Als het contact aangaat (ik heb de indruk dat ik wel ver door moet draaien tot ie bijna start) gaat het wijzertje vol naar rechts. Wanneer ik het contact uitzet duurt het wel een hele tijd voor het wijzertje weer links staat... . Ik probeer zo snel mogelijk op de meter een tijdelijke aarding aan te brengen en te kijken wat er dan gebeurd.

Thanks
Hans
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby E10 » 26 Sep 2016 22:08

Lijkt inderdaad een massa probleem. Mocht het probleem toch bij de tempratuurgever liggen dan wordt het lastiger. Er zijn nieuwe te koop maar dan moet ook je instrument aangepast worden. Alternatief is een originele gebruikte temperatuurgever en dan hopen dat die het wel doet.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Petwin » 27 Sep 2016 04:54

Mocht dat nodig zijn, dan heb ik nog wel zo'n ding liggen
Every Part a Piece of Art
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 27 Sep 2016 06:09

Bedankt!

Zoontje is ziek en drukte op werk, ik heb het dus nog niet kunnen testen. Ik hoop morgenavond of donderdagavond nog even wat tijd te vinden en te kunnen testen en meten! Bedankt voor de hulp.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby JDMM » 28 Sep 2016 12:11

Wat staat er op de gever ?

De goede werking hiervan is eenvoudig te controleren door de gever aan te sluiten aan een multimeter en in kokend water te dompelen.

B.v.:

VDO 7.62 6v 250ºC max: weerstand bij 20ºC 28 Ohm en bij 100ºC 41 Ohm.

VDO 7.64 12-24V 250º max : weerstand bij 20ºC 113 Ohm en bij 100ºC 162 Ohm.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 28 Sep 2016 14:20

Hoi

Bedankt voor deze info, nu weet ik 100% zeker dat de zender het doet en van het eerste, 6V type is.
28Ohm koud, 35Ohm na ritje van 10km. Moet dus kloppen zou ik zeggen. Heeft deze weerstand een lineaire curve?

Fout moet dus vrij zeker bij het meetinstrument of de bedrading onder het dashboard liggen.
Straks na de taxatie (komt er dan ook eens van, ben ik eindelijk in orde voor de omnium) ga ik hier nog
wat meten en een tijdelijke massa aanbrengen.

Groetjes
Hans
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby JDMM » 28 Sep 2016 18:00

De curve van een PTC weerstand is lineair.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 05 Oct 2016 21:20

Kleine update:

Eindelijk tijd gevonden om wat te meten en te testen.
Radio is stuk en een 12V exemplaar, nu weet ik ineens waarom er een 12v omvormer in de kofferruimte zat.... Op zoek naar een correct 6V exemplaar dus.
Massa gemeten doorheen de wagen die was goed.
Generatorspanning gemeten en die was goed.
Nergens geen kortsluiting te meten.

Uiteindelijk 1 fout gevonden en dat was een slechte verbinding bij de geel/blauwe voedingsdraad voor het niet-werkende instrument. Die fout is hersteld. Het generatorlampje doet het nu weer, de parkeerremindicator is terug ok etc...

Maar de olie temp. dus nog steeds niet. De meter staat steeds uiterst rechts, en als ik het contact uitschakel uiterst links.
Het aansluiten van de sensordraad heeft geen enkel effect. Ohmse meting op instrument geeft 17ohm tussen G en + en 27ohm tussen + en massa. Moet ik er vanuitgaande dat dit instrument stuk is of zie ik nog een meting of test over het hoofd?

Alvast bedankt
HAns
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby JDMM » 05 Oct 2016 22:15

Wat is de weerstand van de groene draad met zwarte tracer van voor naar achter ?

Wat leesvoer:
http://forum.porsche356registry.org/sea ... mit=Search
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby horsepowerjunkie » 06 Oct 2016 21:59

om dat te kunnen lezen moet je dan wel lid zijn van de registry :(
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 06 Oct 2016 22:26

Ik ben lid, geen probleem! Had er trouwens al een heel deel van gelezen. Was via die links dat ik de 'Jon Leoni'-diagnose tegen gekomen was. Ik ga van't weekend nog een paar dingen proberen en meten. De test ergens in de links met de potentiometer met vergelijkbare weerstandswaarden om zender te simuleren lijkt me wel wat.

Heel wat artikels gaan echter over de herziene VDO meters met nieuwe zenders en dus totaal andere weerstandswaarden en calibratie. Maar er zitten nog een paar te proberen zaken tussen. Externe kabel heb ik al getest en dat geeft geen verschil. Ook als ik spanning op de losgemaakte draad (die naar de zender loopt) (groen/zwart) zet komt die zonder spanningsval aan in het motorcompartiment (gemeten tov massa) wat volgens mij betekent dat de kabel goed is. Weerstanden van de zender kloppen met wat JDMM schreef. (28ohm bij 20graden en 35ohm tot 38ohm bij bedrijfstemp.)

Hetgeen ik na het oplossen van de vorige problemen vergeten ben om opnieuw te proberen is het aan de massa leggen van de 'G'-aansluiting op de temp.meter. Als de meter dan naar uiterst links gaat ga ik toch even in mijn haar krabben want dan zou die goed moeten zijn en weet ik niet echt wat er mis is... Kan dan wel nog de test met de potentiometer doen.

Het mooie van dit alles is wel dat ik het elektrisch circuit van de wagen beter ken nu!
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 13 Oct 2016 21:51

Ben weer wat verder! Na de herstelling aan de voeding van het instrument de tips van Leoni nog eens getest en dit keer doet de meter dus perfect wat ie moet doen, uiterst rechts bij losse draad en uiterst links bij groen/zwarte aan de massa. Morgen nog even testen met potmeter in de motorruimte om de zender te simuleren. Raar dat de zender de juiste weerstand geeft volgens de waarden die JDMM hier op het forum gaf (en die ook in het werk can Joe Leoni staan). Zaterdag nog wat verder testen...
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Temperatuurmeting doet het niet.

Postby Joske » 14 Oct 2016 12:47

Net nog even verder gemeten.

VDO zender is VDO 5/64 6V 250grC, bij kamertemp 28 Ohm, bij water van dikke 80graden 36 Ohm. (Getest en gemeten uit de motor mbv warm water bad)
De meter doet wat Joe Leoni zegt wat ie moet doen, nl. links bij massa en rechts bij open draad.
Ik meet 4V DC op de groen/zwarte draad in het motorcompartiment.
Ik meet 6V DC op de blauw/gele onder de dash.

Mijn test met de regelbare weerstand was geen succes wegens geen geschikt exemplaar, straks op het werk neem ik nog een nieuwe mee.

Iemand een idee wat ik nog verder kan testen? Het lijkt mij dat zowel de meter als de zender ok zijn.
Ik heb ook getest met een externe draad van meter tot zender voor de massa.

bedankt
Hans

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests