Page 1 of 2

Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 20 Mar 2017 19:35
by benny356a
Ik moet een nieuw vliegwiel plaatsen op m'n Atje omdat de start motor het vliegwiel om zeep heeft geholpen, er zijn verschillende tanden afgesleten
Het vliegwiel heb ik al gevonden maar kan dat zo gemonteerd worden , op de desbetreffende website staat dat het samen met de krukas feingewuchtet moet worden ???
Nieuw koperbusje voor de starter / versnellingsbak heb ik al en dat er best een nieuwe bevestigngsmoer op het vliegwiel komt weet ik ook
:roll:

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 20 Mar 2017 20:42
by horsepowerjunkie
Balanceren doe je volgens mij met de krukas gedemonteerd, en dat lijkt me een hele klus.
Ik denk dat je ook kunt kijken hoe het zwaartepunt van je huidige vliegwiel geplaatst is en dan de nieuwe op zo gelijk mogelijke manier proberen te monteren.

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 20 Mar 2017 21:35
by JDMM
Normaal wordt eerst de krukas gebalanceerd, dan met pulley, vliegwiel en drukgroep.
In principe wordt het blok nooit gedemonteerd om een vliegwiel te balanceren.
Je neemt dan een andere krukas die gebalanceerd wordt, schroef daar het nieuwe vliegwiel op en balanceer dan het vliegwiel en daarna de drukgroep.
Het nieuwe vliegwiel kan dan zo op de ingebouwde krukas en het kan er maar op 1 manier op.
Denk ook aan het opnieuw afstellen van de axiale speling en een nieuwe oliekeerring uiteraard en nieuwe weekijzeren ring en vliegwielbout.

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 21 Mar 2017 17:38
by benny356a
Wat is een weekijzeren ring ???
En zijn de vliegwielen van hoffman speedsters wat want deze zijn zowat de goedkoopste die ik kan vinden
https://de.hoffmann-speedster.com/aktio ... -356-180mm
Mijn project loopt ten einde en de €€€ vliegen de deur uit dus probeer ik wat op de kosten te letten

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 21 Mar 2017 21:30
by horsepowerjunkie
vliegwiel kan toch op 8 verschillende posities worden geplaatst dacht ik ?

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 21 Mar 2017 21:58
by benny356a
Neen toch niet er zouden 2 locatie pinnen dichter bij elkaar staan dan de andere
als je goed ziet op jouw onderste foto kan je het zo al zien (denk ik)

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 21 Mar 2017 22:03
by JDMM
horsepowerjunkie wrote:vliegwiel kan toch op 8 verschillende posities worden geplaatst dacht ik ?


1 pennetje ( en gat) zit anders waardoor het vliegwiel er maar op 1 manier op kan.

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 21 Mar 2017 22:18
by JDMM
benny356a wrote:Wat is een weekijzeren ring ???
En zijn de vliegwielen van hoffman speedsters wat want deze zijn zowat de goedkoopste die ik kan vinden
https://de.hoffmann-speedster.com/aktio ... -356-180mm
Mijn project loopt ten einde en de €€€ vliegen de deur uit dus probeer ik wat op de kosten te letten


De weekijzeren ring zit tussen de krukas en het vliegwiel voor afdichting en minder zijdelings slingeren.
Dit vl.w. lijkt erg licht (5,4 kg.) om fijn te rijden, normaal weegt een vl.w. 8,5 kg.
Douane Spencer ( Amerikaanse opvoer goeroe ) waarschuwt voor vliegwielen van dit gewicht.
Je zou je vl.w. af kunnen draaien en er een andere startkrans op laten krimpen. VW boeren hebben ze, en anders Rimco VW, 109 tanden.
Succes met de kosten, die "werkhuizen"
P1020691.JPG
kosten een berg idd.

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 21 Mar 2017 22:25
by JDMM
Benny356a,

Kun je eens wat foto's plaatsen van de kapotte vertanding, want meestal ziet het er erger uit dan het is....

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 22 Mar 2017 10:12
by benny356a
Hier enkele foto's van het vliegwiel
De foto van de weekijzeren ring maakt veel duidelijk ik dacht dat het gewoon een pakking was
Vliegwiel is denk ik een 200 mm (of heb ik verkeerd gemeten) met 109 tanden en deze zijn op 2 plaatsen afgesleten
De koppeling die eraf kwam had ook een diameter van 200mm
Ik zou graag terug een 180mm vliegwiel plaatsen met een Sachs koppeling drukgroep enz
Vliegwiel wil ik bestellen bij sandelplan 356 en koppeling enz bij autodoc.be prijs kwaliteit zit ik dan wel goed denk ik
Is hier op het forum misschien ook nog iemand die dit zou kunnen plaatsen ?
Want hiervoor is wel wat speciaal gereedschap en de nodige technische kennis nodig
En dat laat ik liever aan specialisten over

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 22 Mar 2017 10:22
by JDMM
V.w.b. de vertanding lijkt me dit dit vliegwiel nog goed te gebruiken.
Even met een lamellenschijf er overheen om de hoge punten te verwijderen, ev. wat bramen af vijlen e.d.
Ik heb ze wel slechter gezien.
De tandkrans slijt bij een boxermotor nu eenmaal op 2 plaatsen het meest.

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 22 Mar 2017 13:16
by benny356a
En moet daar dan terug een 200mm koppeling enz op ?

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 22 Mar 2017 13:44
by benny356a
Is dit dan een vliegwiel van een bt6 of een C of een Vw want dan moet er terug een 200mm koppeling op en welke dan ?
Of misschien toch maar alles vervangen want Drukgroep dat er nu opstaat is van het merk Luk
En de koppeling van het merk Valeo dus een beetje een boeltje
En ik ben wat ongerust dat ik misschien een 200 mm koppeling ga kopen en alles niet werkt zoals het moet
dan heb ik 2x kosten
En moet het blok er ook weer onderuit

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 22 Mar 2017 21:17
by JDMM
Ik denk dat jouw vliegwiel een keer is uitgedraaid om er een VW T2 bus koppeling in te kunnen gebruiken. ( Zo te zien aan de uitgedraaide rand.)
Dat werd vaak in Amerika vaak gedaan, ook al i.v.m. de kosten.
Een VW vliegwiel is het zeker niet want die hebben een ander gaten patroon.

Als deze maat ( foto) 21 ( edit, stond eerst foutief 23) mm.( veranderd voor T2 buskoppeling.) is kun je deze T2 bus drukgroep en plaat gebruiken.
Een druklager hiervoor in kombinatie met een 741 bak is lastig , ik maakte die destijds door een VW druklager in een B druklager te integreren.
Bij de oudere bakken werkt waarschijnlijk ook het plaatje dat op de vingers van de drukgroep wordt geschroefd en een A druklager.

Als deze maat 24 mm. is heb je waarschijnlijk een S90-C-SC vliegwiel en moet je die drukgroep gebruiken.616.116.014.02
Als je (niet origineel) een type 741 versnellingsbak hebt met geleidebus gebruik je het druklager voor C-SC. 901.116081.01
In waarschijnlijkere geval van een type 519,644,716 versnellingsbak zonder geleide bus komt er een vlak plaatje op de vingers van de drukgroep geschroefd (JOMA) en waarschijnlijk een A druklager, 644.16.305, maar dat weet ik niet zeker.

Kortom, het blijft passen en meten, alleen moet bij een versnellingsbak zonder geleide bus wel altijd het plaatje op de vingers van de latere drukgroepen worden geschroefd. De oudere drukgroepen hebben dit plaatje ook al ingebouwd.
Een druklager dat niet wordt gesteund door een geleidebus kan niet rechtstreeks op de vingers van een drukgroep lopen.

Dus maak even een fotootje van je versn. bak achterkant en vertel de diepte zoals op de foto, dan weten we meer.......
P1020692.JPG


Bent U der nog ? :shock:

Re: Nieuw vliegwiel plaatsen

Posted: 23 Mar 2017 10:54
by benny356a
Euhm :roll:
Auto komt inderdaad uit de states dus jouw verhaal zal zeker kloppen
Diepte van het vliegwiel is 21mm dit is tot de rand waar de Drukgroep op bevestigd is tandkrans ligt 3mm hoger
Is het niet eenvoudiger dat ik een nieuw tandwiel 180mm en nieuwe koppeling 180mm steek en alles terug naar de originele maten breng ?
Is dit nog mogelijk met deze versnellingsbak of is daar ook aan geknoeid ?
Ik ben mechanisch wel een klein beetje mee maar ik ben een carrosserie hersteller en geen mechanieker
Dus al dat passen en meten van hoogtes en dieptes van koppeling en Drukgroep enz heb ik geen ervaring mee
Daarom zou ik liever terug naar de originele setup gaan en alles terug naar 180mm brengen
Hieronder de foto's van wat ik er heb afgehaald