Lijnhonen of lijnboren?

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
pkrpkr
Posts: 20
Joined: 15 Nov 2009 15:01
Contact:

Lijnhonen of lijnboren?

Postby pkrpkr » 17 Dec 2018 11:07

Heb hier een 616/12 blok waarin nog de standaard krukaslagers zaten.
De boringen in het blok zijn uiteraard niet meer binnen de fabrieks-specificatie en meten worst case 60.22-60.30 (dus te groot en onrond).
De boringen vertonen geen sporen van ronddraaien van de lagers.

Heeft iemand vanuit de praktijk ervaring of in zo'n situatie lijnhonen voldoende is? Dan hoeft het blok niet gelijnboord te worden en kunnen nog steeds de standaard lagers gebruikt worden. De kwestie is of er met deze meetwaarden nog voldoende druk op de lagers blijft zodat ze niet gaan rondtollen.

Bedankt,
Peter
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Lijnhonen of lijnboren?

Postby JDMM » 17 Dec 2018 23:02

Type motor ,welk lager en waar gemeten ?
Bovenstaande maten zeggen waarschijnlijk dat de carterhelften niet precies op elkaar liggen.
Dit zou kunnen door niet precies passende paspennen, bij lager 1 b.v. komt dat dan vanzelf goed.
In eerste instantie zou ik er niets aan boren of honen.
Std. maat is 60,24 +-0,05 mm.
Het is zelden nodig te lijnboren.
If all else fails, read the Workshop Manual !
pkrpkr
Posts: 20
Joined: 15 Nov 2009 15:01
Contact:

Re: Lijnhonen of lijnboren?

Postby pkrpkr » 18 Dec 2018 09:25

Bedankt voor je antwoord. Het is een late 1600S (616/12) 75PS. De grootste afwijking zit op lager nr. 2, inderdaad waarschijnlijk dat de carterhelften niet helemaal in de pas lagen. Horizontaal gemeten bij lager 1/2/3 : 60,282/60,30/60,285

Mijn idee is ook om er lekker vanaf te blijven met lijnboren/lijnhonen en eens te kijken of de krukas niet klemt na montage, cq te checken hoeveel speling de kruktappen hebben. Maar hoe weet je of de lagers voldoende klemmen in het blok om niet te gaan ronddraaien? Lagers-binnendiameter voor/na aantrekken van de carterhelften meten of een andere truuk?

De fabrieks-specificaties geven geen 'wear limits' op de boringen voor de krukaslagers.
Als je uitgaat van een standaard lagermaat van 60,29 en (stelpost) klempassing van -0,03mm, dan zou de wear limit voor het gat 60,27 zijn en dan lijkt 60,30 teveel.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Lijnhonen of lijnboren?

Postby JDMM » 22 Dec 2018 23:22

De lagerboringen meten op minimaal 3 plaatsen en daarvan het gemiddelde nemen verandert het beeld wellicht.
De lagerschalen kunnen niet meedraaien door de borgstiftjes of later de "tabs" aan de schalen #2 en #3.
Tijdens het meten moeten alle cartermoeren en bouten op het juiste koppel ( 40/25 Nm.) zijn aangedraaid en de pasvlakken perfect schoon zijn.
Met een 3-punts meter gaat het meten makkelijker, deze moet goed geijkt zijn natuurlijk.
De nu verkrijgbare lagers zijn "steel-backed" i.p.v. aluminium, dit riep in het begin wat vraagtekens op omdat die minder zouden uitzetten , in de praktijk worden ze nu zonder problemen verbruikt.
Lijnboren is ook niet alles en kan problemen geven met tandspeling nokkenas tandwiel en verdeler aandrijving.
Als het gemiddelde van 3 metingen met goede micrometers bij 20ºC tussen de 60,24 en 60,29 mm. is kun je gewoon nieuwe lagers monteren, ook als er ergens een maatje 60,22 mm. is.
Wel altijd de lagerspelingen berekenen, daar is wel een "wear limit "van.
If all else fails, read the Workshop Manual !
pkrpkr
Posts: 20
Joined: 15 Nov 2009 15:01
Contact:

Re: Lijnhonen of lijnboren?

Postby pkrpkr » 23 Dec 2018 10:29

Bedankt Jan voor de uitgebreide uitleg.

Heb gisteren een paar blokken gemeten en mijn idee is dat er 2 issues zijn met die gaten (gesteld dat de pasvlakken perfect schoon zijn).
1. De carterhelften zijn verschoven ten opzichte van elkaar zoals je ook opperde
2. De gaten zijn uitgeslagen en niet meer rond

Met een 2-punts meter bleek dat onder 45 graden meten ten opzichte van horizontaal de meetwaarden verschillend waren. Als het gat rond is en de carterhelften zijn verschoven dan zouden die meetwaarden gelijk moeten zijn, dus het gat is in ieder geval ook onrond.

Heb nu een (misschien wel idioot) idee om het anders te benaderen en te kijken naar omtrekken. Als je namelijk de benodigde perspassing weet kun je dat omrekenen naar verschillen in omtrekken (lager versus carterboring). Als een gat uitgeslagen is kun je dat ook uitrekenen naar een omtrek als je in eerste instantie veronderstelt dat het een ellips is.
Als omtrekverschillen aangeven dat je nog wel voldoende "crunch" hebt: de lagers monteren, carterhelften op juiste moment aantrekken en meten hoeveel speling er nog voor de krukas overblijft cq of hij niet klemt - ik verwacht dat de binnenkant van de lagerschalen ook wel iets onrond zal uitkomen.

PS 1. De uitsparingen in de lagers voor de borgstiftjes zijn behoorlijk groter dan de borgstiftjes (diameter) - dat klopt toch hè? Verder las ik ergens dat ze tijdelijk ook nog verschillende diktes borgstiftjes in 1 blok gebruikt hebben (!).
PS 2. Volgens "How To Make Your Old Porsche Fly" (digitaal her-uitgegeven op. www.vintagetechinfo.com) is lijnboren ook niet altijd een voldoende oplossing omdat het onronde gat ongelijkmatige materiaalverdichting in het blok heeft veroorzaakt die er na lijnboren nog steeds in zit en nog steeds (sneller) ongelijkmatige slijtage kan veroorzaken.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests