Doorschieten stoelen 356C.

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 07 Nov 2006 12:36

Als ik het goed begrijp hebben jullie het hendeltje vastgelast waarmee je de hoek van de rugleuning kan verstellen. De stoel zal dan hoogstwaarschijnlijk niet meer doorschieten. Maar de rugleuning is dan toch niet meer te verstellen?
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 07 Nov 2006 13:21

Nee, ze hebben niet de handel zeker niet vastgelast.
Ze hebben alleen een laspunt op de handel gemaakt zodat de handel niet meer kan schuiven wat voorkomt dat de handel uit de getande borgring schiet.

Dit wordt namelijk ook zo met de popperstoppers gedaan. Ik heb ze namelijk aangeschaft en zeg achteraf dat ik niet meer zou doen. Duur en overbodig. Ik was in de veronderstelling dat het meer inhiel dan alleen de klemmetjes om de handel assen. De popperstoppers zijn alleen gemaakt voor mensen die de schanieren niet willen scheiden van de zitting en de leuning, indien je dit wel doet kan je namelijk simpelweg een laspunt zetten maar mijn voorkeur gaat uit naar een gaatje boren en een stalen gespleten veerpen erin slaan.

Overigens vind ik bovendien dat, met het oog op originaliteit, de plastic kapjes gewoon aanwezig dienen te zijn.

Maar het belangrijkste van deze topic! De popperstopper, het laspuntje of het gaatje met de gespleten veerpen helpen alle niet tegen het doorschieten van de stoelen. Ik heb overigens wel veel baat gehad bij het simpelweg vetvrij maken van de tanden van de getande borgring en natuurlijk de andere zijde waar de tanden invallen. Maar het is nog niet de oplossing.

Zoals ik al zei ben ik nu bezig met zoeken naar een drukveer die past tussen de getande borgring en de stalen borgring die geklemd zit om de spieas (?), ingedrukt lengte ca. 20mm. Tevens moet deze veer passen om de as van de getande borgring, 18mm. Ik zie namelijk dat de borgring niet over de gehele getande oppervlak pakt door de belasting van de handel aan een zijde van de ring.
Indien iemand bovenstaande met de drukveer al heeft geprobeerd en positieve of negatieve ervaringen heeft wil ik het ook graag weten.
Als iemand weet waar ik zo'n drukveer kan krijgen zou ik het ook graag willen weten.

Als iemand misschien een andere oplossing heeft die wel functioneert hou ik me natuurlijk ook nog steeds weten.

Hoe dan ook ik wil het probleem oplossen. Bij mijn auto is de bijrijdersstoel het slechtst. En ik wil niet meer tegen een bijrijder zeggen dat hij of zij niet tegen de leuning mag leunen. Klinkt een beetje vreemd niet? Een leuning waar je niet tegen aan mag leunen.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 07 Nov 2006 16:19

Nu begrijp ik het ook DK. Ik had nog een paar extra stoelen op zolder staan en heb er een opengeschroefd. Hier lijkt wél een extra pinnetje in te zitten die dat heen en weer schuiven voorkomt. Ik weet niet of dit standaard is bij deze stoel (is waarschijnlijk uit 1967), of dat dit later is gedaan ...

Image

Ik zou die verkoper van die de "popperstopper" wel feedback geven, hij heeft mij in een mailtje geschreven dat het probleem van het doorschieten van de stoel verleden tijd zou zijn met zijn "uitvinding" ...
Last edited by De Klassieke 912 on 10 Nov 2006 22:45, edited 1 time in total.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 07 Nov 2006 17:17

Goh,

Zou het pennetje een originele modificatie zijn?
En dat had een collega van mij toch even snel verzonnen.

Ik vraag me af of er ook nog iets is gewijzigd aan de borgring met de tanden. Is hier misschien ipv een punttand een rechthoekige tand gemaakt waardoor deze beter inhaakt. Misschien ook een modificatie?
Kan je misschien ook een foto maken van de tanden van deze ring?
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 07 Nov 2006 18:44

dk wrote:Goh,

Zou het pennetje een originele modificatie zijn?
En dat had een collega van mij toch even snel verzonnen.

Ik vraag me af of er ook nog iets is gewijzigd aan de borgring met de tanden. Is hier misschien ipv een punttand een rechthoekige tand gemaakt waardoor deze beter inhaakt. Misschien ook een modificatie?
Kan je misschien ook een foto maken van de tanden van deze ring?


Heb de zaak helaas net weer in elkaar gezet. Als ik binnenkort tijd heb zal ik voor je kijken en een fotootje maken ...
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 07 Nov 2006 21:44

het pennetje is origineel, modificatie in iedergeval v/a'68
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 08 Nov 2006 13:59

het pennetje is origineel, modificatie in iedergeval v/a'68


Knick,

Is er nog meer gemodificeerd buiten het pennetje? Oftewel zijn er nog meer zaken gewijzigd aan deze schanieren? Misschien kan ik daar de oplossing voor het probleem in vinden.

Groet.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 08 Nov 2006 18:14

Van af 1953 gebruiken ze het zelfde mechanisme met allerlei kleine modificaties. Als de tanden versleten zijn is het verhaal gewoon op. Het zou mij niet verbazen als tandwiel onderdelen uitwisselbaar zijn van de diverse typen.
De blokkering op het pennetje zorgt er alleen voor dat het asje niet naar achteren kan schuiven. Als dit gebeurt drukt de rand van de behuizing het asje genoeg naar buiten om tandwielen te ontgrendelen, zodat de leuning weg klapt. Pas daarna schiet de haak uit de ring! Het probleem bij Paul is hiermee dus wel verholpen en als zijn vrouw braaf is, doen we haar kant ook. :P
Heb ook al eens gezien dat bij de stoel in de achterste stand het asje van de ontgrendeling tegen de dorpel drukt, door achterlijk dorpel restauratie werk, krom asje of centimeters isolatiemateriaal onder het tapijt.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 08 Nov 2006 21:57

Het probleem met de doorschietende C/901/912 stoelen zit hem in de versleten vertanding op de vergrendelhaak en op het rondsel.

Als de tandhoek goed is wordt deze verbinding met geweld in elkaar geperst en houdt de stoel.
Als de tandhoek door slijtage groter dan 90 gr is geworden wordt deze verbinding met hetzelfde geweld uit elkaar geperst, en daar houdt geen popperstopper, borgpennetje of lasdruppel het tegen uit.
(Vergelijkbaar met een versnellingsbak die onder belasting uit een versnelling schiet)

Men is waarschijnlijk tot deze constructie overgegaan omdat het eenvoudiger te produceren was dan de B stoelen.

De enige oplossing is bovengenoemde tanden onder de juiste hoek te laten naslijpen.

De B stoelen waren constructief gezien een heel stuk beter, maar aanmerkelijk moeilijker te maken.
Hier is en groot rondsel voorzien van inwendige vertanding met een vergrendeling die naarmate de belasting groter is, vaster wordt gedrukt.

Zie ev. foto's.

Image Image

Jan.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 09 Nov 2006 12:42

Jan,


Vreemd is dat de tanden van de borgring helemaal niet zo versleten lijken. Alleen de uiterste toppen van de vertanding zijn wat versleten waarschijnlijk doordat mensen de verstel handel niet goed indrukken tijdens het verstellen van de rugleuning.
Ik heb gekeken wat er gebeurt als je op de stoel gaat zitten. De tanden grijpen op zich nog goed echter doordat de verstelhandel maar aan 1 zijde op de borgring druk wordt, ondanks dat de borgring op de gespiede as zit, door speling tussen de gespiede as en de buitenplaat waarin de borgring valt, deze borgring ietwat gekanteld op het oppervlak van de tanden. Doordat de borgring gekanteld wordt grijpen niet alle tanden goed op de buitenplaat in en samen met de druk op de leuning schiet de leuning soms door. Vandaar ook dat nadat ik de tanden goed vrij had gemaakt van vet de stoel ook bijna niet meer doorschiet maar ik zou er toch graag helemaal van af willen zijn.

Om meer druk op de borgring te krijgen en ook op het gehele vlak zodat deze borgring rechter blijft zitten had ik gedacht een drukveer te plaatsen op deze borgring. Doordat er dan 2 veren zijn, de veer om de verstelhandelas en de toegevoegde drukveer, zal de verstelling van de stoelleuning ietwat moeilijker worden. Maar ja dat liever dan doorschieten denk ik dan.

Wie kan de tanden weer goed slijpen, heeft iemand daar ervaring mee dan?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 09 Nov 2006 22:30

Je kunt een extra veer proberen, maar of het helpt ?

Veel C en 912 bezitters hebben last van dit euvel, en als ik me goed herinner schoot de rugleuning van mijn nieuwe SC in 1964 ook al af en toe door.

Het is gewoon een slechte constructie.

Waarom koop je geen B mechanisme op een beurs of zo.

Iemand waar ik vanmiddag was heeft 3 912-en,
en kwam met de volgende tip:

De stoelscharnieren van en Mercedes W 110 en W 114 zouden moeten passen en zijn vele malen degelijker.

Ik heb ze daar gezien, het lijkt heel aardig en de degelijkheid straalt er van af.

Jan.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 10 Nov 2006 15:37

Jan,

Je hebt helemaal gelijk dat het een zeer slechte constructie is.
Alleen dat zie je al als je er heel even naar kijkt.
Ik kan me alleen helemaal niet voorstellen dat dit dan zo op deze manier ca. 4 jaar is gemonteerd. Is daar dan helemaal nooit een modificatie op geweest? Ik ben zeer geïnteresseerd naar foto's van latere typen (gedemonteerde) schanieren, 1967,68 schat ik. Ook foto's van de in deze typen toegepaste borgtandringen (vooral van de zijde met de tanden) ben ik erg nieuwsgierig naar.

Ik wil eigenlijk niet naar de B schanieren. Ten eerste heb ik deze net laten verchromen en zien er werkelijk schitterend uit en persoonlijk vind ik deze wel mooier dan die van de B. Ook wil de auto zo veel mogelijk origineel houden.

Ik heb een firma gevonden die de veren kan leveren. Ik probeer het gewoon. Het resultaat zien jullie binnenkort wel verschijnen op dit forum.
Ik ben bang dat het inderdaad ook niet helpt, maar niet geschoten is altijd mis.

Nog steeds geldt natuurlijk, indien iemand al een oplossing weet dan hoor ik het graag.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 10 Nov 2006 16:40

In 1969 (tot 1973) is het systeem weer anders geworden (zie foto)

Image

Voor dit systeem zijn delen te verkrijgen bij http://www.sportwagen-eckert.de , echter niet goedkoop. Misschien is de spieas los te verkrijgen
Last edited by De Klassieke 912 on 10 Nov 2006 22:59, edited 1 time in total.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 10 Nov 2006 17:15

Het lijkt zelfs of het systeem niet een gewijzigd is.
Het ziet er exact hetzelfde uit. Alleen is er een kabel met hieraan een handeltje aan de bovenzijde van de schanier geplaatst welke de borging van de leuning bedient.

Bij de C stoel is dit dmv de knop aan de achterzijde van de stoel, maar lijkt niets aan het systeem te veranderen.

Destemeer reden te geloven dat er een modificatie ergens onder het kapje verborgen zit. Je hebt mijn nieuwgierigheid gewekt, ben benieuwd naar de foto's.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 10 Nov 2006 22:50

Image

Image

Image

Image

Image

Een paar detail foto's van de stoel uit '67/'68.
Vr. groeten, Marcel.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests