waterkokers

Ben je toe aan een lach? Heb je een goede grap gehoord? Zet het hier op het forum en laat ons meelachen.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

waterkokers

Postby Richard » 13 Jun 2006 20:29

Gelezen op nu.nl:
"Volgens de hulpdienst Route Mobiel kampen veel automobilisten met startproblemen, doordat airco's de stroom hebben opgeslurpt. De Wegenwacht van de ANWB krijgt veel pechmeldingen vanaf typisch 'zomerse' locaties, zoals het strand en campings. De organisatie meldt ook meer hulpvragen binnen te krijgen van bezitters van "klassieke auto's". :lol:
Richard

'63 356B
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 15 Jun 2006 21:24

Volgens mij verbruikt een auto airco geen electrische energie.
De compressor wordt aangedreven door de motor via een in/uit schakelbare v-snaar pully.
Hooguit zou bij stilstand van de auto de koelventilator iets vaker kunnen inschakelen omdat de airco condensor voor de radiateur zit.
De interieurventilator staat bij airco gebruikt juist minder hard aan.

JDMM.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Puffen

Postby Knick » 14 Jul 2006 14:35

Bekrachtiging van de magneetkoppeling van de compressor, extra aanjager op de condensor, een tweede op de verdamper en beslist een paar maatjes groter dan het verwarmingssysteem.
Om 15 graden temperatuurverschil :oops: bij koelen te overbruggen is veel meer energie nodig dan bij verwarmen in een auto, door de aard van de energie: rechtstreekse zonnestraling. Het luchtverversingsvolume van een goed werkend aircosysteem moet daardoor 2 tot 3 maal zo groot zijn dan dat van een verwarmingsysteem.
Auto's voorzien van airco zijn over het algemeen af fabriek voorzien van 20 tot 25 Ah. extra accucapachiteit, cool hé,

Rens
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 14 Jul 2006 23:24

De interieur ventilator is het hetzelfde , staat alleen bij airco gebruik lang niet zo hard aan als anders, gebruikt dus minder elektrische energie.
De meeste auto's hebben geen extra ventilator voor de condensator omdat de condensator voor de radiateur zit. Tijdens het rijden staat deze ventilator stil.
De elektrische koppeling gebruikt erg weinig en slaat bovendien maar af en toe in als het goed is.
Tijdens een lange rit zal een auto met airco minder vergen van akku en generator, met veel korte stukken, auto in de zon parkeren, zal het meer zijn.
Een grotere akku helpt niet zonder ook een grotere generator, bij Mazda is het in ieder geval voor airco/ niet airco gelijk en ruim voldoende.

JDMM.

Return to “Humor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests