644 Getriebe

Forum om je hart te luchten.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

644 Getriebe

Postby Petwin » 31 Dec 2014 20:33

Sommigen van jullie waren erbij in Mei in de prachtige Zwitserse alpen toen ik mijn versnellingsbak de genadeslag gegeven heb. De thuisreis ging weliswaar nog op eigen kracht maar de herrie in de cabine sprak boekdelen. Tijden de reis geprobeerd een diagnose te maken. Ik verdacht minstens twee lagers en had ook sterk het vermoeden dat ring en pignon versleten waren.

Een paar weken geleden eindelijk een paar dagen tijd om de bak eruit te halen. Diegenen die dit klusje al eens gedaan hebben, weten dat het veel werk is. Motor eruit, alle leidingen en slangen los en dan kan de bak gelicht worden.

Tijd is jammer genoeg een "rare commodity" these days, dus ik besloot om het reviseren van de bak bij een specialist te laten doen.

"While in there" kon ik het niet laten om de gedeelde moffen te vervangen door correcte uit een stuk. Dus lagerblokken van de buizen persen... stralen, primen, zwart spuiten en weer monteren. Het zelfde met de ankerplaten, de donuts en nog wat grut.

Vorig weekend was alles klaar en kon de bak er weer in. Opnieuw veel werk.

Dag twee, 's morgens om 1uur hing alles inclusief motor weer op zijn plaats, was de koppeling weer afgesteld en waren de remmen ontlucht. Rijden!

Nee dus... de bak wilde met geen geweld in de derde versnelling. Go¢verd$%mme!

Hoe kan dit nou...Het schakelmechanisme meerdere keren nagekeken en afgesteld, niets. (Zo'n achterlijk mechanisme staat volgens mij nooit goed :))
Alles nagekeken, nagedacht beredeneerd... anderen gevraagd... niets.

De specialist gebeld en e.e.a. uitgelegd. Hij begreep er ook niets van want de bak had prima geschakeld op zijn werkbank. Hij sprong meteen in de auto om te komen kijken. Naar een paar trucs van zijn kant geprobeerd te hebben, moest hij zich ook gewonnen geven. Shit... de bak moest open en dat betekent natuurlijk weer er onder uit halen. Nogmaals shit...

Vanmorgen moest ik nog even een korte trip voor de zaak maken dus was niet meteen 'morgens begonnen met de sloopwerkzaamheden. Om 9:30 belt de specialist me op of ik niet iets wilde proberen...

Het differentieel zit met twee flensen tegen het huis van de bak gebout. In de bak worden m8 draadeindjes gedraaid, flensen er tegen aan en dan e.e.a. met moeren aandraaien.
Als het draadeind tussen 8 en 9 uur (dit is het eindje waar ook het beugeltje voor de hangers voor remleiding en toerentellerkabel) er te diep in zit, dan steekt het iets uit aan de binnenkant vd bak... en kan de derde versnelling er niet diep genoeg ingelegd worden. De draad eindjes zijn a-symetrisch met aan één kant 12 en aan de andere kant 14mm draad. Je voelt hem al...

Draadeind omgedraaid... en voila... de wereld was weer in orde! Een diepe zucht en een paar dagen werk minder!

Doe er je voordeel mee!

Specialist is overigens Tonnie Vos. Ik was natuurlijk niet blij toen dit gebeurde maar nadat ik hem gebeld had was ik geweldig onder de indruk hoe hij er net zo van baalde als ik en er alles aan wilde doen om het probleem te verhelpen. Zoals gezegd, hij sprong meteen in de wagen (1 1/2 uur rijden) en wilde er alles aan doen om te helpen. Hij bood ook aan om de bak op te komen halen als hij er weer uit was. Bood meerdere malen zijn excuses aan...Hij begreep er niets van omdat de bak prima schakelde op zijn bank.

's avonds is hij zich af blijven vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ondanks het feit dat hij gesloten is en vakantie heeft, is hij naar zijn werkplaats gegaan en heeft onderzocht wat er mis kon zijn.
Hij had de bak getest toen het diff. nog niet gemonteerd was.... en dus zat het tapeindje er nog niet in (!)
Hij vermoedde dus dat het daar ergens fout gegaan moest zijn en is zo op het draadeindje gekomen. Clever!

Vanmiddag het draadeindje er een stukje uitgedraaid en jaar hoor, meteen!
Hij zit nu omgedraaid gemonteerd en alles werkt. Op het uiteinde van het draadeindje dat aan de binnenkant v.d. bak had gezeten kon ik lichte beschadigingen zien. Alleen op de kopse kant, niet op de draad. Het scheelde dus echt maar een paar tienden!

Twee lessen geleerd :
1) let op de diepte v.d. draadeindjes :)
2) Tonnie is een gouwe vent. Ik heb inmiddels 20 km met de bak gereden, hij schakelt heerlijk soepel en is zo stil als een muis.
Tonnie kan dus heel goed bakken reviseren...maar wat nog VEEL belangrijker is, als er iets mis gaat, dan kun je op hem rekenen. Dit kom je niet vaak meer tegen! Het foutje wat hier gemaakt is, valt onder de categorie "shit happens"... dat kan de beste gebeuren. Maar zoals gezegd wat doe je om het op te lossen? Mijn probleem werd meteen zijn probleem.
We praten niet veel over leveranciers en specialisten op dit forum, zeker niet als het negatieve ervaringen zijn, maar Tonnie kan ik iedereen met veel vertrouwen van harte aanbevelen!

Super!

Groet P.

http://www.versnellingsbakrevisie.nl
Every Part a Piece of Art
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: 644 Getriebe

Postby stef69 » 01 Jan 2015 11:06

mooi verhaal en voor mij persoonlijk ook verschil tussen een vakman en een ...
problemen direct aanpakken zodat klanten krijgen waarvoor ze gekomen zijn!
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 644 Getriebe

Postby E10 » 02 Jan 2015 19:41

Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen. Uiteraard hopen we allemaal dat we de specialist nooit nodig zullen hebben, maar voor het geval Murphy komt kijken is het goed om te weten waar we naar toe moeten.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: 644 Getriebe

Postby Richard » 03 Jan 2015 02:02

Jeez, wat een verhaal. Fijn dat het weer werkt!
Richard

'63 356B
User avatar
Roma
Posts: 285
Joined: 01 Jun 2006 16:39
Contact:

Re: 644 Getriebe

Postby Roma » 18 May 2015 12:32

Misschien moet ik mijn (k)nickname veranderen in 'Spuit 11', maar wat een verhaal! Geweldig! Thnx!

Return to “Moet ik even kwijt...”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests