123 ontsteking
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
123 ontsteking
Ik heb vandaag bij een (ander merk) 6 cilinder, de ontsteking afgesteld, dat was een hele belevenis. Ik verdenk de vacuüm vervroeger ervan af en toe te blijven hangen, en de algehele staat van de mechanismen is ook niet meer up-to-par. Dus.... heb ik gekeken bij de 123 vrienden. En gekocht. Dat ding meet de versnelling per explosie in de cilinder, als dat afwijkt, wordt het ontstekingstijdstip aangepast !!!! tsssss. ongelooflijk , wat een spullen kun je tegenwoordig kopen. Ik denk dat ik er ook eentje in de P ga schroeven nu. :thumbsup:
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: 123 ontsteking
door de versnelling of vertraging van de verdeler (dus krukas)
Geniaal!!
Geniaal!!
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: 123 ontsteking
Ik heb eens op de 123 site gekeken maar begrijp nog niet wat je bedoeld. De versnelling per explosie? Wat doet hij meer dan de ontstekingshoek aanpassen afhankelijk van het toerental? Je kunt verschillende curven instellen dat wel, maar deze blijf toch een constante afhankelijk van het TT?
Every Part a Piece of Art
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: 123 ontsteking
Het gaat hier om de spark balancing, deze deense mijnheer legt het goed uit, ook de dwell doet hij goed.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: 123 ontsteking
en gear shift retard, maar ik heb een automaat, dus daar heb ik niets aan, bij de P dan weer wel :thumbsup:
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: 123 ontsteking
De nieuwste met bluetooth kun je ook als immobilizer gebruiken, maar ik heb een positief geaarde auto, dus die kon ik niet kiezen. :thumbsdown:
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: 123 ontsteking
Hij zegt alleen:
Spark balancing
Spark balancing is an advanced technology normally used in Formula 1, where
engine speeds are tremendously high. This technique is built into this distributor.
Its microprocessor constantly monitors the amount of energy contributed by each individual cylinder. Assume for example that the compression of one cylinder differs from the others. The motion of the flywheel would be less smooth, and so is the motion of the camshaft. This distributor detects this, and adjusts the timing of each cylinder individually. This results in a much quieter engine, more power and less wear. Have a look into the following video and watch the regularity the 123ignition fires with, unlike conventional systems or even well-known breakerless ignition systems:
De Video kan ik niet vinden. De distributor is alleen mechanisch via de motor verboden door het wormwiel op de kruk. Als hij via deze verbinding minuscule acceleraties voelt dan is dat knap. Maar werkt het inderdaad zo? Of detecteert hij "schudden" en of kantelen van de motor?
Spark balancing
Spark balancing is an advanced technology normally used in Formula 1, where
engine speeds are tremendously high. This technique is built into this distributor.
Its microprocessor constantly monitors the amount of energy contributed by each individual cylinder. Assume for example that the compression of one cylinder differs from the others. The motion of the flywheel would be less smooth, and so is the motion of the camshaft. This distributor detects this, and adjusts the timing of each cylinder individually. This results in a much quieter engine, more power and less wear. Have a look into the following video and watch the regularity the 123ignition fires with, unlike conventional systems or even well-known breakerless ignition systems:
De Video kan ik niet vinden. De distributor is alleen mechanisch via de motor verboden door het wormwiel op de kruk. Als hij via deze verbinding minuscule acceleraties voelt dan is dat knap. Maar werkt het inderdaad zo? Of detecteert hij "schudden" en of kantelen van de motor?
Every Part a Piece of Art
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: 123 ontsteking
precies hij zegt wat hij doet :
Its microprocessor constantly monitors the amount of energy contributed by each individual cylinder. This distributor detects this (= afwijkingen tov de normaal) , and adjusts the timing of each cylinder individually. This results in a much quieter engine, more power and less wear.
en dat meet hij idd door de hoekversnelling (verschil in hoekverdraaiing per tijdseenheid) te meten , elke 0,5 graad krukverdraaiing wordt een meting gedaan. Ik ben het met je eens, zeer knap, ik heb hoge verwachtingen.
dus 720 metingen per omwentelingen van de krukas, met 1000 toeren is dat al een astronomische hoeveelheid metingen per minuut van 720.000 en per seconde is dat 12.000 metingen
filmpje van youtube
https://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc
Its microprocessor constantly monitors the amount of energy contributed by each individual cylinder. This distributor detects this (= afwijkingen tov de normaal) , and adjusts the timing of each cylinder individually. This results in a much quieter engine, more power and less wear.
en dat meet hij idd door de hoekversnelling (verschil in hoekverdraaiing per tijdseenheid) te meten , elke 0,5 graad krukverdraaiing wordt een meting gedaan. Ik ben het met je eens, zeer knap, ik heb hoge verwachtingen.
dus 720 metingen per omwentelingen van de krukas, met 1000 toeren is dat al een astronomische hoeveelheid metingen per minuut van 720.000 en per seconde is dat 12.000 metingen
filmpje van youtube
https://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: 123 ontsteking
Op het filmpje zie je dat alleen de verdeler aangedreven wordt. Hij corrigeert/stabiliseert het toerental zoals dat bij andere toepassingen gedaan wordt. (Denk aan draaitafels of zo)
De Stroboscoop meet de constante van het toerental, niet van het ontstekingstijdstip. Dus of de TT regeling ook omgezet wordt naar een correctie hiervan, wordt niet gedemonstreerd. Ik ga er van uit dat dit wel het geval is.
Ik heb met Jan een boom opgezet en vroegen ons af hoe en in hoeverre de schokkende beweging van de kruk en vliegwiel doorgegeven wordt aan de verdeler. Dit kan alleen d.m.v. het wormwiel op het tandwiel van de verdeler-as.
Bij lage toerentallen, bijv. 750 omw/min, zijn oneffenheden goed waar te nemen, te horen zelfs. Naarmate het toerental toeneemt, gaat de massatraagheid van het vliegwiel een groter balancerend effect geven (?) en lijkt me dat de versnellingen en vertragingen per omwenteling relatief kleiner worden? (De electronica kan de kleinere meetijden wel bijhouden lijkt me)
Leuke techniek. Als een Bosch verdeler netjes gereviseerd is, geen speling heeft en de curve goed is, dan loopt een 356 motortje er prima mee. Ik ben benieuwd in hoeverre de 123 hier waarneembaar verbetering in aan kan brengen, dus ben benieuwd naar je ervaringen!
Als het een positief verhaal is dan moet dat ding natuurlijk wel zwart gespoten worden want zo'n glimmert ziet er niet uit
De Stroboscoop meet de constante van het toerental, niet van het ontstekingstijdstip. Dus of de TT regeling ook omgezet wordt naar een correctie hiervan, wordt niet gedemonstreerd. Ik ga er van uit dat dit wel het geval is.
Ik heb met Jan een boom opgezet en vroegen ons af hoe en in hoeverre de schokkende beweging van de kruk en vliegwiel doorgegeven wordt aan de verdeler. Dit kan alleen d.m.v. het wormwiel op het tandwiel van de verdeler-as.
Bij lage toerentallen, bijv. 750 omw/min, zijn oneffenheden goed waar te nemen, te horen zelfs. Naarmate het toerental toeneemt, gaat de massatraagheid van het vliegwiel een groter balancerend effect geven (?) en lijkt me dat de versnellingen en vertragingen per omwenteling relatief kleiner worden? (De electronica kan de kleinere meetijden wel bijhouden lijkt me)
Leuke techniek. Als een Bosch verdeler netjes gereviseerd is, geen speling heeft en de curve goed is, dan loopt een 356 motortje er prima mee. Ik ben benieuwd in hoeverre de 123 hier waarneembaar verbetering in aan kan brengen, dus ben benieuwd naar je ervaringen!
Als het een positief verhaal is dan moet dat ding natuurlijk wel zwart gespoten worden want zo'n glimmert ziet er niet uit
Every Part a Piece of Art
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: 123 ontsteking
Inderdaad zie je in het filmpje alleen maar de regelmatigheid van de verdeler en de soepele vervroeging bij stijgend toerental. (toch al een behoorlijke verbetering) Correctie door de spark balancing zie je hier niet en ook de gear shift retard zie je niet.
Ik zal het melden hoe het met de verdeler gaat en ik ga zeker wat aan het glimmen van het apparaat doen ! Eerst gaat er een in mijn 6 cilinder hè
dat ben ik ook met je eens, ik zelfs ervaring met een perfect afgestelde verdeler gekocht van een bepaald iemand maar een 123 is ook in staat om de dwell te regelen per toerental, en dat is bij puntjes altijd hetzelfde.
Ik zal het melden hoe het met de verdeler gaat en ik ga zeker wat aan het glimmen van het apparaat doen ! Eerst gaat er een in mijn 6 cilinder hè
Als een Bosch verdeler netjes gereviseerd is, geen speling heeft en de curve goed is, dan loopt een 356 motortje er prima mee
dat ben ik ook met je eens, ik zelfs ervaring met een perfect afgestelde verdeler gekocht van een bepaald iemand maar een 123 is ook in staat om de dwell te regelen per toerental, en dat is bij puntjes altijd hetzelfde.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: 123 ontsteking
@ HPJ:
Das allemaal leuk en aardig met die kunstjes die een 123 kan , maar maak niet te veel reclame anders kom ik nooit van mijn originele verdelers af.
Das allemaal leuk en aardig met die kunstjes die een 123 kan , maar maak niet te veel reclame anders kom ik nooit van mijn originele verdelers af.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: 123 ontsteking
origineel is natuurlijk onverslaanbaar, en jij bent de enige met een verdeler-afstel-bank, en ik zal altijd iedereen een originele verdeler door jou afgesteld aanraden :no kidding: :thumbsup:
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: 123 ontsteking
horsepowerjunkie wrote:origineel is natuurlijk onverslaanbaar, en jij bent de enige met een verdeler-afstel-bank, en ik zal altijd iedereen een originele verdeler door jou afgesteld aanraden :no kidding: :thumbsup:
Thanks HPJ,
I'm all choked up !
If all else fails, read the Workshop Manual !
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: 123 ontsteking
Wie heeft er nou geen synchrograaf thuis staan, wij allemaal toch ? :O) Net zo als een magnetron, koelkast, TV en blender ... ;0) Dit is een eentje van Sun. Je kunt met dit apparaat de vervroegings curve bepalen. (en nog een paar andere dingen) De Sun apparaten uit de 50-er en 60-er jaren koop je bijna alleen al om hun uiterlijk. Net zoiets als een echte elektromechanische flipperkast.
Als een mechanische ontsteking spelingsvrij is en goed afgesteld loopt de motor er prima mee. It's only original once...
Als een mechanische ontsteking spelingsvrij is en goed afgesteld loopt de motor er prima mee. It's only original once...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
Return to “Moet ik even kwijt...”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests