Anti-dreun

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Anti-dreun

Postby E10 » 19 Sep 2011 19:43

Project aanbrengen van de anti-dreun platen in het binnencompartiment is voltooid. Ik heb geprobeerd het niet-originele materiaal zo origineel mogelijk erin te zetten. Na bestudering van meerdere foto’s en overleg met mede forum leden denk ik dat het er redelijk goed uit ziet.

Maak niet de fout en denk dat je dit in een middag doet. In totaal ben ik er zo’n 20 uur mee bezig geweest. Voor sommige stukken heb ik eerst een papieren mal gemaakt, andere delen heb ik gesneden in het werk. Het is belangrijk het materiaal goed warm te houden, anders scheurt/breekt het. Beetje bij beetje verwarmen en plakken. Eerst ontvetten met aceton. Belangrijk is ook dat het overal goed in de richels en inpersingen ligt. Je wilt niet dat ergens lucht onder zit. Ten eerste vermindert dit de werking van het materiaal, ten tweede kan hier vocht onder komen.

De anti-dreun platen komen van Isoproq, waar Pet en ik ook het apenhaar vandaan hebben gehaald. Op sommige stukken komt dit apenhaar overigens nog over de anti-dreun heen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Anti-dreun

Postby E10 » 12 Nov 2011 21:33

Koffer- en motorruimte zijn ook afgerond. Ik heb de platen van Stoddard. Zij adviseren om de platen vooraf met Rust-Oleum Satin Black te spuiten. Ik heb een paar proefjes gemaakt, oa ook met Rust-Oleum. Uiteindelijk heb ik een zijdeglans zwarte lak van een bouwmarkt gebruikt. deze met de roller opgebracht en na een dag of 2 met een doek gedrenkt in wasbenzine weer afgenomen. Op deze manier krijg je een afwerking die niet te glanzend en niet te mat is en daarbij ook niet helemaal strak en glad waardoor het lijkt alsof de platen er al wat langer in zitten.

De platen hadden behoorlijk wat snijwerk nodig om ze mooi passend te krijgen. Zo zat bijvoorbeeld het gat er niet wat rechtsvoor hoort te zitten (zie foto). Dat de gaten voor de afwateringsslangen voor de sunroof niet voorzien waren vergeef ik ze.

Ik heb erg goed gelet op de volgorde. Zo werden de 3 kleine stukjes voor de firewall plaat erin gezet. Achter loopt de linkerplaat over de rechter heen en zit de naad uit het midden.

Als klapstuk heb ik hier en daar teer gebruikt die net als origineel tussen het metaal en isolatieplaat uit geperst wordt...... :roll: Nerds rule :wink:

P9270298.JPG


isolatie volgorde1.jpg


isolatie volgorde2.jpg


PB120563.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Anti-dreun

Postby E10 » 12 Nov 2011 21:33

En tot slot de kofferruimte:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Turbo
Posts: 163
Joined: 19 Jul 2011 15:33
Contact:

Re: Anti-dreun

Postby Turbo » 25 Jan 2018 20:39

Hoi Etienne

Welke antidreunplaten heb je in je interieur gebruikt?

Isoproq heft nu 2 diktes in hun gamma; 1.2mm en 2mm

https://isoproq.nl/product-categorie/an ... materiaal/

En hoe verwerk je de platen eigenlijk? Je spreekt over verwarmen.....ga je dan het bitumen beetje bij beetje smelten en aandrukken
Lijm is bij deze dan niet van toepassing?

Grts
Bart
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Anti-dreun

Postby Hirth » 26 Jan 2018 09:53

Mijn observatie is dat de op dit moment beschikbare kits van een ander materiaal zijn dan het origineel. Meer teerachtig dan papiervezel met een teer backing. Speel met het idee om eens te kijken of we iets zouden kunnen laten maken.
User avatar
Turbo
Posts: 163
Joined: 19 Jul 2011 15:33
Contact:

Re: Anti-dreun

Postby Turbo » 26 Jan 2018 11:58

Hoi Hirth

Ik zit met dezelfde visie

1600 Euro voor de complete set vind ik persoonlijk veel geld.

Het basismateriaal is vele goedkoper
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Anti-dreun

Postby E10 » 26 Jan 2018 14:42

Bart,

het materiaal wat je op de foto ziet komt van Stoddard en heeft nauwelijks isolerende/anti-dreun eigenschappen. Het is gemaakt van een soort karton en Is puur optisch. Deze platen worden verlijmd. Het warm maken dient alleen om scheuren tegen te gaan.

Zover ik weet is de set die Bill Perone verkoopt de meest correcte maar tegelijkertijd ook de meest dure. Ik weet overigens niet of zijn firma nog actief is.

Origineel waren dit platen met een teerzijde zoals Hirth al schreef. Deze werden verhit waardoor het teer zacht werd en ze in de auto geplakt konden worden. Hier en daar zul je ook de teer onder de matten vandaan zien komen. Ik heb dit met teerstrips gereproduceerd.

De Isoproq platen heb ik aan de binnenkant van de auto gebruikt als anti-dreun. Deze zijn zelfklevend. Ook deze heb ik verwarmd tijdens het plakken zodat ik ze mooi strak in alle vorm kon kloppen. Ik weet niet meer welke dikte ik gebruikt heb, maar ik zou voor 2mm gaan.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Anti-dreun

Postby Hirth » 29 Jan 2018 10:26

Ik heb wat andere projecten lopen die nu prioriteit hebben maar zodra deze klaar zijn wil ik hier wel eens naar kijken. Ik heb door de jaren heen ook at verschil in kleur gezien. De '65 911 waar ik nu mee bezig ben heeft hetzelfee materiaal

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests