Deze keer een onderdeel waar een ander meer werk aan heeft gehad dan ik zelf; de achterlichten.
Ik ben begonnen met het verwijderen van het tussenschotje en de 2 buisjes waar de lampjes in zitten en ook de bullet plugs in gestoken worden. De behuizing moet namelijk verzinkt worden. De achterlichten heb ik opgestuurd naar Rico Pohlan, alias de Lampendoctor, in Dresden.
Rico heeft de behuizingen gestraald na 1 bout vervangen te hebben omdat deze krom was. Na het stralen zijn ze verzinkt en vervolgens opgedampt. Origineel werd het dampproces met zilver uitgevoerd. Nu wordt daarvoor een andere samenstelling gebruikt, maar de techniek blijft hetzelfde. Op speciaal verzoek van mij heeft hij de achterkanten nog van een honinggele/bruine coating voorzien.
Toen ik ze terughad was het een kwestie van alles weer monteren; messing buisjes er weer in gesoldeerd, tussenschotje erin geklonken waarbij de wafelstructuur op de achterkant van de klinknagel gedupliceerd werd en als finishing touch de stempeltjes met een SWF nummer.
Chromen randen heb ik eerst laten ontchromen. Vervolgens heb ik ze geslepen en gepolijst en opnieuw laten verchromen. De nummers staan er nog haarscherp in. ‘glaasjes’ zijn uiteraard ook origineel waarbij er 1 nog in het originele doosje zat.
Rubber boots horen een afwateringsgaatje te hebben. Dit hebben de repro’s niet dus dan maar zelf erin geboord.
Aan de achterkant van de plaat waar het achterlicht komt hoort een verstevigingframe te komen. Deze waren zwart, roodbruin geprimerd of groenig geprimerd. De mijne zijn bruin/rood. Matched mooi met mijn interieur…..
Op de carrosserie zitten 2 metalen massastripjes gelast die op het achterlicht bevestigd worden. Ik heb nog een tweede massadraad gemonteerd tussen achterlicht en bout waarmee de horizontale plaat in het motorcompartiment vastzit. Ik weet echter niet of dit origineel is. Op het linkerachterlicht komt tot slot dan ook nog de massadraad van de kentekenverlichting.
Achterlichten
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Achterlichten
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Richard
- Moderator
- Posts: 1499
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
- Hirth
- Posts: 1017
- Joined: 07 May 2008 19:34
- Contact:
Re: Achterlichten
Impressive! Die Rico doet mooi werk. Hem vaak gebruikt voor mistlampreflectoren. Het duurt even maar dan heb je ook wat.
Oude stijl spijker gebruikt als klinknagel?
Oude stijl spijker gebruikt als klinknagel?
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Achterlichten
Hirth wrote:Oude stijl spijker gebruikt als klinknagel?
Nee, oude stijl spijker gebruikt om indruk in een normale klinknagel te krijgen. Maar misschien bedoelde je dat ook.
Ik zie dat de foto van de voorkant/binnenkant nog ontbreekt. Die komt er nog aan.
- Dame
- Posts: 225
- Joined: 05 Mar 2010 08:30
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Achterlichten
Schitterend! Een genot om naar te kijken ...
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Achterlichten
Weer de bekende E10 kwaliteit !
Je hebt toch wel m5 moertjes gebruikt met een sleutelwijdte van 9 mm. en nieuwe fittingen met een busje voor de bullet aan het draadje ?
Listig detail die gaatjes in de afdekrubbers, waren mij niet opgevallen, nog eens kijken.
De kleur van mijn brackets was zwart, maar dat zegt niet veel natuurlijk.
Jan.
Je hebt toch wel m5 moertjes gebruikt met een sleutelwijdte van 9 mm. en nieuwe fittingen met een busje voor de bullet aan het draadje ?
Listig detail die gaatjes in de afdekrubbers, waren mij niet opgevallen, nog eens kijken.
De kleur van mijn brackets was zwart, maar dat zegt niet veel natuurlijk.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Achterlichten
JDMM wrote:Je hebt toch wel m5 moertjes gebruikt met een sleutelwijdte van 9 mm. en nieuwe fittingen met een busje voor de bullet aan het draadje ?
Jan.
Uiteraard!!
Vwb de fittingen; de fittingen die op foto 2 te zien zijn er ook weer terug in gekomen.
Tevens nog 2 extra foto's geplaatst.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Hirth
- Posts: 1017
- Joined: 07 May 2008 19:34
- Contact:
Re: Achterlichten
Leuk, de gaatjes in derubber dopjes.....
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Achterlichten
E10 wrote:JDMM wrote:Je hebt toch wel m5 moertjes gebruikt met een sleutelwijdte van 9 mm. en nieuwe fittingen met een busje voor de bullet aan het draadje ?
Jan.
Uiteraard!!
Vwb de fittingen; de fittingen die op foto 2 te zien zijn er ook weer terug in gekomen.
Tevens nog 2 extra foto's geplaatst.
100 punten en een sticker !
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Achterlichten
En ze doen het!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Hirth
- Posts: 1017
- Joined: 07 May 2008 19:34
- Contact:
Re: Achterlichten
Nice!
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Achterlichten
Haal die kerstlampjes onmiddellijk uit je achterlichten
Return to “Elektrische Anlage - Lights and Electrical System”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests