Carterontluchting C auto's

User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Carterontluchting C auto's

Postby JDMM » 09 Oct 2007 21:56

Is er iemand die de "ins and outs" weet over de carterontluchting van een
616/15 motor ?
Bij de eerste C modellen zat die volgens mij aangesloten op de olievulpot.
Daar zijn 3 modellen van, de laatste zonder aansluiting voor de carterontluchting, is dat voor 912 of ook voor laat C ?
Van wanneer af zit de carterontluchting bij een C via een gat in de linkerkop ?
Als je een C hebt, kijk dan eens hoe dat bij jullie zit, graag met bouwdatum.

B.v.d.,

J.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 10 Oct 2007 08:41

Jan,

Bij mij gaat er een slang van de olievulpot naar de carburateur. Ik denk dat dit de ontluchting is. Bouwjaar februari 1964. Het mijne is trouwens een 616/16 blok

Image
Erik
Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 11 Oct 2007 18:46

O.K., Erik,

Zo zit het dus bij een SC, de vraag was eigenlijk over een C.
Wel een erg mooie duidelijke foto !

Bedankt,

J.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Postby stef69 » 11 Oct 2007 19:24

bij mij een ontluchting die recht naar beneden loopt door zwarte beschermplaat rond motor

is een 63 S blok van 75 PK


bij de knecht luchtfilters (zwart metaal met karton inzetstuk) bestaan ook 2 versies, één om ontluchting aan te sluiten (ongeveer zoals op bovenstaande foto, aansluiting voor slang zit onder het filterhuis, op aansluiting naar carb) gebruikt op de C en zonder aansluiting gebruikt op de B
Stefan
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 12 Oct 2007 07:19

Jan,

Als mijn blok weer in elkaar zit, zal ik je een foto sturen. :lol:

Paul
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Postby stef69 » 12 Oct 2007 17:51

foto zoals mijn blok er uit zou moeten zien op : http://www.speedsterspecialist.com/motori.html

Stefan
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 14 Oct 2007 21:45

Paul,

Op die foto kan ik niet wachten !
Misschien heb je nog een foto van voor die tijd ?

J.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 16 Oct 2007 08:59

Helaas Jan. Zo trots was ik er niet op, hoe het er toen uit zag. :(

Volgens een "kenner" zou het carter vanaf de C, SC en 912 de onluchting via de kop hebben.

Anderen een andere visie?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 16 Oct 2007 20:16

Voor de C/SC was dat niet zo, op misschien de allerlaatste C's na,zie ook de foto van Erik. Dat was oorspronkelijk ook de vraag.
De ontluchting van het carter gebeurde vanaf het olievulpotje ri.moeder aarde via een slang die door het oliepeilstokblikje naar beneden liep.
Latere C's hebben deze slang naar het re. luchtfilter lopen ( USA vanaf '64), Vandaar de twee soorten Zenith luchtfilters.
De C en SC koppen waren gelijk, alleen waren de SC koppen zwart geanodiseerd voor betere warmteafgifte.
Te beginnen met '66 hadden de 912 koppen een gat voor de vacuumpomp (USA)bovenin, ze waren toen weer naturel alu.
De verbeterde warmteafgifte was nu plotseling minder belangrijk als de uitkomst van de rekenmachines, bij Porsche een mijlpaal.
Alle cil.koppen die na die datum werden geleverd voor de bovenstaande 3 modellen waren natuurlijk wel uniform.

Blijft de vraag, m.n. aan de 912 kenners: "Wanneer werd bij 912en een olievulpotje gebruikt ZONDER aansluiting voor een slang voor de carterontluchting, zoals die op Eriks foto mooi te zien is.

J.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 16 Oct 2007 20:31

Misschien kun je die laatste vraag beter even wegleggen op het 912 forum?


http://forum.deklassieke912.nl/frm/default.asp
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 17 Oct 2007 19:31

Goeie tip Erik, had het al wel geprobeerd maar kwam dan op de 911/912 site waar ik niet aangemeld ben.
Inmiddels staat de vraag er op en ben ik bezig een 912 te winnen.
Heb je de krantjes al gekregen ?

J.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 17 Oct 2007 19:41

Ja Jan. Dank je wel. De 356-porn is vandaag aangekomen.

Heb ik weer een paar dagen leesplezier :D
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 17 Oct 2007 19:49

Jan waarom kijkt je niet even op de registry site.

http://www.356registry.org/Members/356CT6.html

Heel veel members zetten een foto vd motor er bij.

2 Voorbeelden:

http://www.356registry.org/Members/Saisi/saisi07.jpg

http://www.356registry.org/Members/Dahm ... an01_f.jpg
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 17 Oct 2007 22:15

Erik,

Zo hoort het inderdaad te zitten en zo gaan we het ook maken totdat iemand met iets beters komt ( gedocumenteerd)

Een klein probleem waar je dan als sleutelaar tegen aan loopt is dat het "dichte"oliepotje wat ik hier heb een pakking heeft tussen het potje en de dynamosteun waar hij op staat ( 912 style)
Bij de C/SC zit het potje ( met ontluchtingsslangaansluiting dus) op de dynamosteun met een rubber ring als afdichting, en, je raad het al, de dynamosteun van een C/SC is anders dan van een 912 !!!

Gr.,

J.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 19 Oct 2007 20:27

Hallo Jan, bij mijn weten heeft de 912 slechts één type olievulpot gehad, de pot op de foto.

Image

Image

In het PET programma zag ik dat er 2 types worden aangegeven, een voor de 356 en de andere met slang naar beneden voor de 912.

Image

Image

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests