Versnellingsbak uitbouwen

Hulpforum voor onderwerpen betreffende het werken op de site.
User avatar
tikra
Posts: 168
Joined: 04 Sep 2012 06:01
Location: The Netherlands
Contact:

Versnellingsbak uitbouwen

Postby tikra » 14 Jan 2013 16:50

Hallo,

ik heb misschien een vreemde vraag - maar ik heb nog nooit de versnellingsbak onder een Porsche 356 vandaan gehaald. Wat is er aan gereedschap nodig - en zijn er prosche vrienden die mij hulp kunnen bieden bij het uit- en later weer inbouwen van deze? Dit zou gecombineerd kunnen worden met een leuke BBQ maar ik zou ook het een of ander willen vergoeden.
De bedoeling is dat de versnellingsbak naar Duitsland gaat om opengmaakt te worden, want ze schakelt gewoon niet lekker - het zou een valse schakelklauw (BT6 ipv BT5) kunnen zijn .......

ik hou mij voor alle info aangebolen vooral over info over eventueel bijzonder equipment dat noodzakelijk is.....

gr. Helge
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby Matthijs356 » 14 Jan 2013 19:33

Behalve het gewone gereedschap heb je vooral 2 man nodig om dit comfortabel uit te voeren.

Ik heb dit al vaker gedaan.
- Motor moet er uit
- de achterophanging moet er vanonder samen met de bak en daarvoor moet je toch het een en het ander loshalen bij de achterwielen.
- ik heb iemand die voor weinig de bak herstelt, maar je moet wel de stukken aanleveren uiteraard

Ik wil gerust helpen maar misschien kunnen we er met zijn allen een leuk dagje van maken?

Mvg,
Michael
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby stef69 » 14 Jan 2013 20:32

Helge, Michael,


ik kreeg mijne er makkelijk uit door wagen omhoog te plaatsen, net voldoende zodat rolkrik de bak nog net kon ondersteunen (eventueel enkel achteraan hoger zetten)

krik er onder
alles losmaken (veel problemen gehad met handrem die vastzat)
en dan krik omlaag en achteruit alles er van onderhalen

ik zou beginnen met de schakelstang (onder luikje aan achterbank) eerst los te schroeven

ik had ook geen speciaal gereedschap en was alleen


succes ermee
Stefan
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby horsepowerjunkie » 15 Jan 2013 19:33

Eerst maar even de geleiding van de schakelstang controleren. Is een stuk goedkoper dan meteen je bak opsturen.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
tikra
Posts: 168
Joined: 04 Sep 2012 06:01
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby tikra » 25 Jan 2013 10:27

Alvast bedankt voor de tips en aanbod van hulp.
Ik denk als het warmer wordt -> een heerlijke BBQ gecombineerd met het uitbouwen zouden wij leuk vinden.
Heeft de geleiding van de schakelstang iets met het "eruit poppen" van de versnelling te doen?
Ik heb wel al geprobeerd om beter af te stellen maar dat heeft alleen als gevolg gehad dat nu 1 eruit springt ipv 3. In de 4de versnelling - als ik tegen de pook druk - "zingt" de versnellingsbak.

gr. Helge
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby JDMM » 25 Jan 2013 13:27

Misschien heb je hier iets aan :

http://porsche356registry.org/resources ... hment.html

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
tikra
Posts: 168
Joined: 04 Sep 2012 06:01
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby tikra » 09 Jan 2015 20:35

Bijna exact een jaar later - zit ik nog met dezelfde vraag :(.
Misschien dat er enkele ervaren Porsche liefhebbers aan weekeinde tijd hebben om met mij samen de bak onder mijn Porsche vandaan te halen?

De verbouwing van ons huis - nou ja een deel, het gewone werk uiteraard maar ook het project om de Polo van mijn vrouw (1.9 d open air) om te bouwen naar een 1.9 tdi met 175pk heeft toch meer tijd in beslag genomen dan verwacht.
Toch zou ik de bak graag in februari naar D brengen om hem na te laten kijken en te laten reviseren.
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby Bos » 09 Jan 2015 20:48

Zit je frigo vol?
User avatar
tikra
Posts: 168
Joined: 04 Sep 2012 06:01
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby tikra » 10 Jan 2015 00:08

Originaal Pizza oven houtgestookt, bier.. wein .... limoncello, echte Italiaanse espresso , cappuccino ...
of moet ik Duits bier halen ... ;)
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby Petwin » 10 Jan 2015 00:18

Had ik hier maar aan gedacht of het eerder gezien. Mijn bak is er de laatste paar weken uit en weer in gegaan.... :cry:
Every Part a Piece of Art
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby Matthijs356 » 26 Jan 2015 12:49

ja hoor kan wel effe komen uitbouwen...
User avatar
tikra
Posts: 168
Joined: 04 Sep 2012 06:01
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby tikra » 27 Jun 2015 07:07

Nog een misschien domme vraag, hoe hoog moet de auto omhoog?
Zijn de ouderwetse oprij steunen voldoende (heb ik niet). Waar daarna ondersteunen en als die bak eruit is hoe het de Porsche neerzetten/ ondersteunen.
Na een zo lange tijd ben ik er nu klaar mee, de bak moet eruit.

gr. Helge
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby stef69 » 27 Jun 2015 08:49

de motor moet er eerst uit, dus zo hoog moet de wagen, de versnellingsbak is echt niet hoog om uit te halen

hoogte beperken om motor uit te halen kan door luchtfilters te demonteren, scheelt een paar cm

ik had vooral moeilijkheden bij de bak om de parkeerrem los te maken, de trommels zaten verdorie goed vast ...

succes ermee
Stefan
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby Petwin » 27 Jun 2015 21:28

Helge, het is allemaal best te doen door de auto op te krikken maar als je ergens de beschikking kunt krijgen over een brug dan wordt alles een stuk makkelijker.

Zonder brug: Je hebt een wat grotere rijdende krik nodig die je onder de motor steekt. Meet de minimale hoogte van de krik en tel daarbij de afstand van bovenkant fan huis tot het plaatwerk aan de carrosserie waar het rubber op aansluit plus nog een cm of 5 a 10 en je weet hoe hoog je je auto moet opkrikken. Zet de auto op bokken en leg een paar stene of zo voor de voorwielen.

Het is makkelijker de motor te verwijderen als je de carbs demonteert. Spruitstukken mogen erop blijven.

Als je de dynamo verwijdert gaat het nog makkelijker. (Je kunt bij de moer waarmee deze vastzit op de fan vanaf T5)

Als de motor verwijderd is, kun je de versnellingsbak demonteren. De auto kan op dezelfde hoogte blijven.

Als je de ankerplaten los maakt van de veerplaten, let op dat je de bout en moer met grote ring aan de voorkant laat zitten. Deze wordt gebruikt om de toespoorafstelling "vast" te houden. (Bij montage laat je de lagerjukken hier weer tegen aan vallen)

Ik zou graag alle details voor je opschrijven maar dat is eigenlijk al prima gedaan in het werkplaatshandboek.

Als laatste tip, overweeg Tonnie de Vos voor bakreparatie/revisie. Warm aanbevolen! (geen winstdeling nog associaties) :)

viewtopic.php?f=9&t=3601

Succes, P
Every Part a Piece of Art
oldbeetle
Posts: 20
Joined: 02 Sep 2013 08:32
Contact:

Re: Versnellingsbak uitbouwen

Postby oldbeetle » 27 Jul 2015 10:54

@ tikra, mss eens meedelen van waar U bent. Kan handig zijn.

Return to “Individuele Hulp”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests