hallo
Kent er iemand een goed adres om mijn oude chroomdeurlijsten en ... opnieuw te herdoen?
grtn,
chromeren
- tbt2
- Posts: 628
- Joined: 04 Jan 2015 21:03
- Contact:
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: chromeren
Toevallig ga ik morgen al mijn chroom lijsten halen , als het goed is zal ik u het adres doorgeven.
Gr. Marc
Gr. Marc
- tbt2
- Posts: 628
- Joined: 04 Jan 2015 21:03
- Contact:
Re: chromeren
Ben benieuwd
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: chromeren
ik ook
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: chromeren
Ik heb mijn onderdelen, moet ze nog uitpakken . Das voor morgen.
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: chromeren
Ik heb mijn spullen bij Voorspoels in Herenthout laten doen, en het ziet er heel goed uit, nu moet ik wel zeggen dat er nie veel roest aan was , maar zo van die zwarte puntjes . Eerst had ik bij Vleminckx in Hasselt een offerte gevraagd, deze vroeg mij 4700 € , da vond ik toch wel wa veel voor de raamkaders ,stuur en de zetelscharnieren, na een paar telefoontjes kwam ik bij Voorspoels terecht , ik heb nu 1300 € betaald. Da is toch een heel groot verschil , nu moet ik wel zeggen bij de ene kon je van de grond eten bij de andere moet de bezem nog uit gevonden worden.
Gr. Marc
Gr. Marc
- tbt2
- Posts: 628
- Joined: 04 Jan 2015 21:03
- Contact:
Re: chromeren
Amai, nog geen redelijk verschil van prijs. Je ziet maar tis niet altijd de eerste indruk die telt (qua netheid) maar de kwaliteit. Ik heb een paar voorpinkers met toch wat diepe gaatjes. Heb al slecht dingen gezien waar ze niet eens de moeite doen om de gaatjes eerst te vullen en polieren alvorens te chromeren. Daarmede zoek ik een goede.
Alvast bedankt voor de info,
Alvast bedankt voor de info,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: chromeren
Het grootste gedeelte van de kwaliteit wordt bepaald door de voorbereiding. Het slijpen en polijsten vergt behendigheid en veel geduld. Om tijd te winnen worden worden hoeken rond geschuurd, emblemen weggepolijst en worden putten verwijderd door het materiaal erom heen te verwijderen. (In plaats van op te vullen met koper)
De kwaliteit van de chroom laag zelf heeft ook een invloed maar de onderliggende nikkel en koper lagen zijn veel belangrijker.
Goede verchromers zullen na de oude chroom laag verwijderd te hebben eerst lichtjes schuren en polijsten om vervolgens te bepalen hoe dik de koper laag moet gaan worden. Nadat deze aangebracht is wordt opnieuw geslepen. Indien nodig wordt dit process herhaald. Vergelijk dit met een kras of deukje in de karosserie weg werken. Je slijpt niet de auto om de kras weg, je vult de kras met een epoxy vuller of tin. Logisch toch? Wordt in chroom wereld zelden gedaan. Resultaat : details van je mooie onderdeel naar de haaien.
Hoe kun je risiko vermijden ?
1) Zelf doen
Zelf ontchromen (is makkelijker dan je denkt) slijpen en polijsten.
2) Een echte vakman gebruiken
Iemand die weet wat ie doet. Kan slijpen, polijsten en eventueel graveren. Vult ook met koper tot het resultaat optimaal is.
3) Een combinatie van beiden
Bijv Zelf ontchromen en voorslijpen en de na bewerking door een vakman te laten doen.
N.B. goedkoop chroomwerk bestaat niet. Het is een zeer arbeidsintensief process. Uitbesteden in lage loon landen om een gedeelte van de kosten te minimaliseren wordt veel gedaan. Ik heb laatst een voorbeeld gezien van bovengemiddelde kwaliteit uit Tjechie. Het management en de kwaliteitscontrole wordt door een Nederlander gedaan.
Ik ben alleen met de hoogste kwaliteit tevreden dus interpreteer mijn komentaar tegen die achtergrond. De voorbeiding doe ik het liefst zelf.
De onderstaande jongens leveren een kwaliteit die tot de absolute top behoord. M.n. Christensen is gespecialiseerd in Porsches en kan ook logo's en nummers opnieuw graveren na het verkoperen.
https://plus.google.com/105386234490953 ... l=nl&hl=en
http://www.galvanik-kreile.de/
Schrik niet van de afstand. Deze jongens zijn het gewend met klanten "all over the globe" te werken.
De kwaliteit van de chroom laag zelf heeft ook een invloed maar de onderliggende nikkel en koper lagen zijn veel belangrijker.
Goede verchromers zullen na de oude chroom laag verwijderd te hebben eerst lichtjes schuren en polijsten om vervolgens te bepalen hoe dik de koper laag moet gaan worden. Nadat deze aangebracht is wordt opnieuw geslepen. Indien nodig wordt dit process herhaald. Vergelijk dit met een kras of deukje in de karosserie weg werken. Je slijpt niet de auto om de kras weg, je vult de kras met een epoxy vuller of tin. Logisch toch? Wordt in chroom wereld zelden gedaan. Resultaat : details van je mooie onderdeel naar de haaien.
Hoe kun je risiko vermijden ?
1) Zelf doen
Zelf ontchromen (is makkelijker dan je denkt) slijpen en polijsten.
2) Een echte vakman gebruiken
Iemand die weet wat ie doet. Kan slijpen, polijsten en eventueel graveren. Vult ook met koper tot het resultaat optimaal is.
3) Een combinatie van beiden
Bijv Zelf ontchromen en voorslijpen en de na bewerking door een vakman te laten doen.
N.B. goedkoop chroomwerk bestaat niet. Het is een zeer arbeidsintensief process. Uitbesteden in lage loon landen om een gedeelte van de kosten te minimaliseren wordt veel gedaan. Ik heb laatst een voorbeeld gezien van bovengemiddelde kwaliteit uit Tjechie. Het management en de kwaliteitscontrole wordt door een Nederlander gedaan.
Ik ben alleen met de hoogste kwaliteit tevreden dus interpreteer mijn komentaar tegen die achtergrond. De voorbeiding doe ik het liefst zelf.
De onderstaande jongens leveren een kwaliteit die tot de absolute top behoord. M.n. Christensen is gespecialiseerd in Porsches en kan ook logo's en nummers opnieuw graveren na het verkoperen.
https://plus.google.com/105386234490953 ... l=nl&hl=en
http://www.galvanik-kreile.de/
Schrik niet van de afstand. Deze jongens zijn het gewend met klanten "all over the globe" te werken.
Every Part a Piece of Art
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: chromeren
1) Zelf doen
Zelf ontchromen (is makkelijker dan je denkt) slijpen en polijsten.
Hoi Petwin, wil je alsjeblieft je kennis mbt ontchromen met ons delen? Ik heb een aantal wielbouten van een "niet-porsche" (iedereen zijn eigen ding) die dringend onderhanden moeten worden genomen.
Zelf ontchromen (is makkelijker dan je denkt) slijpen en polijsten.
Hoi Petwin, wil je alsjeblieft je kennis mbt ontchromen met ons delen? Ik heb een aantal wielbouten van een "niet-porsche" (iedereen zijn eigen ding) die dringend onderhanden moeten worden genomen.
Last edited by horsepowerjunkie on 06 Feb 2015 22:54, edited 1 time in total.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: chromeren
ik heb zelf een adresje in Polen van een klein bedrijfje die nu aangesteld is voor Porsche Classic en Mercedes Classic.
Na een bezoekje deze week in België hebben ze me echt overtuigd met hun werkwijze en zin voor detail.
Misschien iets voor jullie.
Let op: ze zijn niet veel goedkoper dan hier, maar de kwaliteit is top!
Ze lachen met de industriële verchromerij hier bij ons...
Na een bezoekje deze week in België hebben ze me echt overtuigd met hun werkwijze en zin voor detail.
Misschien iets voor jullie.
Let op: ze zijn niet veel goedkoper dan hier, maar de kwaliteit is top!
Ze lachen met de industriële verchromerij hier bij ons...
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: chromeren
Zie mijn post over mijn ervaring met Galvanik Kreile (een van de bedrijven waar Petwin naar refereert): viewtopic.php?f=10&t=1848&hilit=verchromen
Ik heb mijn onderdelen door Kreile laten ontchromen en terug laten sturen waarna ik ze zelf gepolijst heb. Niet uit kwaliteits oogpunt maar uit kosten oogpunt. Een goedkope verchromer bestaat inderdaad niet dus als je op het polijsten kunt besparen dan is dat meegenomen. Ik ben in ieder geval een tevreden klant. Ook het verzinken (zwart en blauw) is erg mooi.
Mijn vader heeft wel eens iets laten doen bij een Nederlandse verchromer die het in Tsjechie laat doen (kan ook Slowakije zijn). Kwaliteit was goed maar het koper was erg dik. Nu was dat voor zijn onderdeel niet erg (eigenlijk alleen maar beter) maar je kunt je voorstellen hoe een logo eruit ziet met een paar tiende mm koper erop...... Daarnaast loop je het risico dat het onderdeel niet meer lekker past. (Kreile denkt mee door kritische onderdelen na het verkoperen terug te sturen om te passen. Je kunt beter wat koper weg vijlen dan chroom...)
Ik heb mijn onderdelen door Kreile laten ontchromen en terug laten sturen waarna ik ze zelf gepolijst heb. Niet uit kwaliteits oogpunt maar uit kosten oogpunt. Een goedkope verchromer bestaat inderdaad niet dus als je op het polijsten kunt besparen dan is dat meegenomen. Ik ben in ieder geval een tevreden klant. Ook het verzinken (zwart en blauw) is erg mooi.
Mijn vader heeft wel eens iets laten doen bij een Nederlandse verchromer die het in Tsjechie laat doen (kan ook Slowakije zijn). Kwaliteit was goed maar het koper was erg dik. Nu was dat voor zijn onderdeel niet erg (eigenlijk alleen maar beter) maar je kunt je voorstellen hoe een logo eruit ziet met een paar tiende mm koper erop...... Daarnaast loop je het risico dat het onderdeel niet meer lekker past. (Kreile denkt mee door kritische onderdelen na het verkoperen terug te sturen om te passen. Je kunt beter wat koper weg vijlen dan chroom...)
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: chromeren
horsepowerjunkie wrote:1) Zelf doen
Zelf ontchromen (is makkelijker dan je denkt) slijpen en polijsten.
Hoi Petwin, wil je alsjeblieft je kennis mbt ontchromen met ons delen? Ik heb een aantal wielbouten van een "niet-porsche" die dringend onderhanden moeten worden genomen.
Men neme een bak met zwavelzuur, een power supply of Accu (beter). Onderdeel aan de Anode (-). Beide polen dippen en zorgen dat je de dampen goed afzuigt.
N.b. Kathode moet koper zijn.
Het gaat sneller dan je denkt. (enkele minuten).
Eventueel meerdere kathoden plaatsen in verband met "schaduwwerking".
N.b.2... stroom afregelen op 3,56 Ampere is natuurlijk het beste
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: chromeren
haha 3.56 Volt !! indeed. Zondag maar even proberen. Welke concentratie zwavelzuur ?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- tbt2
- Posts: 628
- Joined: 04 Jan 2015 21:03
- Contact:
Re: chromeren
Mijn eerste idee was om alle chrome terug te plaatsen in hun oorspronkelijke staat met hun patine (als je dit patine kunt noemen), ik hou van origine en zoals ze zeggen "dans son jus". Maar de auto word herlakt en ik denk niet dat dit een mooie resultaat zal geven oude deurlijsten met nieuwe verf . Dat adres Kriele zie ik wel zitten in Stuttgart kan ik even combineren met porsche museum . Dat slijpen en polieren moet me wel lukken ben nogal aan de handige kant, eenmaal gezien hoe het moet lijkt me dit geen probleem.
@Michael adres in Polen is waarschijnlijk Chromlin (heb ik van een andere restorateur)
bedankt voor de reacties en de goede adressen!!!!
@Michael adres in Polen is waarschijnlijk Chromlin (heb ik van een andere restorateur)
bedankt voor de reacties en de goede adressen!!!!
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: chromeren
tbt2, Kreile zit in Frankfurt, maar dan kun je nog steeds naar Stuttgart....
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests