Gazet

Links gerelateerd aan de Porsche 356.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2523
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Gazet

Postby Bos » 09 Apr 2018 20:32

User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1565
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Gazet

Postby horsepowerjunkie » 10 Apr 2018 20:28

Wat lees ik, elke dag een geval van ouderenmishandeling, probeer je ons iets te vertellen?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2523
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Gazet

Postby Bos » 10 Apr 2018 21:41

horsepowerjunkie wrote:Wat lees ik, elke dag een geval van ouderenmishandeling, probeer je ons iets te vertellen?


Ik ben je vandaag toch niet tegen gekomen of wel?

Welgeteld 126.241 voertuigen met een O-plaat rijden er rond in ons land. Die O staat voor oldtimer. Dat zijn er liefst 150% meer dan vijf jaar eerder. Bij oldtimers is het net als bij ‘moderne’ auto’s: de eigenaars dromen van een Porsche, maar rijden het vaakst in een Volkswagen.

De lente is eindelijk daar. Dat valt af te leiden uit drie dingen. De Japanse kerselaar staat in bloei. De wielertoeristen komen ’s weekends uit alle holen en gaten gekropen. En als zij nog plaats laten op de weg, wordt die ingenomen door mooi opgeblonken oldtimers. Er rijden er meer dan ooit tevoren rond, zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Bellot (MR) op een parlementaire vraag van kamerlid Veli Yüksel (CD&V): eind vorig jaar waren dat er welgeteld 126.241. Met een O-plaat althans. Het totaal aantal ingeschreven voertuigen ouder dan 25 jaar ligt nog stukken hoger - 259.531, zo blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Mobiliteit. Maar daar zitten bijvoorbeeld ook tractoren bij.
Naar het werk

In 2012 reden er nog maar 50.530 stuks rond met zo’n O-plaat, en die forse toename is geen verrassing. Sinds de ‘liberalisering’ van 2013 mogen oldtimers namelijk altijd en overal rijden. Alleen woon-werk- en professioneel verkeer zijn verboden. Voordien mochten voertuigen met een O-plaat alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rondtuffen. Maximaal 25 kilometer dan nog, en binnen het kader van een toegelaten manifestatie.

Vermits met zo’n O-plaat rijden een aantal voordelen heeft - voordelige inschrijvingstaks, lage verkeersbelasting en geen jaarlijkse keuring - misbruiken sommigen dat oldtimer-statuut nu. Uit een eind vorig jaar afgenomen enquête (10.000 respondenten) van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), blijkt dat 2% van de oldtimer-bezitters elke dag met de oldtimer naar het werk rijdt. Bij de BFOV schat men dat 5% van de O-platen (6.000) misbruik maakt van het gunstige regime.

En de rest? Dat zijn echte liefhebbers. Liefhebbers die doorgaans meer dan één oldtimer in de garage hebben staan, zo leert dezelfde bevraging. Ruim de helft (57%) is in dat geval. Bijna één op de vier heeft twee auto’s.

92% van de oldtimer-eigenaars gebruikt zijn voertuig(en) voor uitstapjes, 7% rijdt er dagelijks mee. Gemiddeld legt een oldtimer jaarlijks 1.483 kilometer af. Rijk zijn hun bestuurders overigens niet allemaal: twee derde verdient minder dan 2.500 euro per maand. Hun hobby kost wel wat: 5.837 euro per jaar.
Bang van de wet

Grote bezorgdheid van oldtimer-bezitters is de veranderende wetgeving. Om te beginnen de lage-emissiezones. In het Brusselse gewest is er voorlopig nog een uitzondering voor alle oldtimers ouder dan 25. Antwerpen bant oldtimers met een leeftijd tussen 25 en 40 jaar. Maximaal acht keer per jaar kan daar van afgeweken worden, voor 35 euro per dag. Wie een model ouder dan 40 bezit, kan dan weer voor 180 euro per jaar vrij in de lage-emissiezone rijden. O-plaat of niet, maakt niet uit.

Wat die O-platen betreft: Europa wil dat ze pas uitgereikt worden voor auto’s ouder dan 30 jaar. Die Europese richtlijn 2014/45/EG moet tegen ten laatste 20 mei 2018 kracht van wet hebben in alle lidstaten van de Europese Unie. In ons land zijn we nog lang zo ver niet. Kamerlid Veli Yüksel: “Voor de inschrijving van de O-nummerplaten is de federale overheid bevoegd. Maar door een gebrek aan een overeenstemming onder de drie gewesten (in ons land zijn de gewesten bevoegd voor de technische keuring van voertuigen en de autofiscaliteit, red.) blijft de leeftijdsgrens om een voertuig als oldtimer in te schrijven voorlopig op 25 jaar.”

Wallonië heeft in 2016 de jaarlijkse verkeersbelasting voor auto’s van 25 tot 30 jaar oud opgetrokken naar het bedrag van een gewone personenwagen. De echte toename aan oldtimers zit vooral bij die modellen. (EV/DDW/WDH)
Meeste eigenaars hebben een...

Volkswagen 10%

Porsche 9%

Mercedes 7%

Citroën 7%

MG 6%

BMW 5%

Triumph 4%
Maar ze willen liefst een...

Porsche 20%

BMW14%

Mercedes 14%

VW 14%

Alfa Romeo12%

Jaguar11%

MG11%
User avatar
JDMM
Posts: 2714
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Gazet

Postby JDMM » 10 Apr 2018 21:46

Weinig Taunussen.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1565
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Gazet

Postby horsepowerjunkie » 12 Apr 2018 20:14

ook geen maserati's
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Links”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests