Solex 40 PII-4

J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Solex 40 PII-4

Postby J356D » 10 Dec 2018 21:16

Afgelopen weken heb ik mij bezig gehouden met de restauratie van een set split shaft Solexen voor een 912 motor uit 69'. De carburateurs werken in principe hetzelfde als de single shafts die gebruikt werden op de Super 90 en SC dus hopelijk mag ik ze hier posten :shock:. Het enige verschil is dat je bij split shafts de butterflies onafhankelijk van elkaar kunt afstellen, iets dat je op Zeniths of single shaft Solexen niet kunt. Bij Solexen lopen de gasklep assen in het huis van de carburateur. De stalen as slijt in het zwakkere aluminium huis met als gevolg dat de klep in de boring gaat slijten. Als Solexen versleten zijn dan trekken ze valse lucht en kunnen ze niet meer mooi stationair worden afgesteld. Bij gas loslaten zal iedereen ook denken dat er geschoten wordt.

Na demontage zijn de carburateurs ultrasoon gereinigd en getumbled. Een vorige sleutelaar had de carburateurs al een keer voorzien van bussen maar die waren versleten.
De nieuwe assen die ik had besteld hadden een maat van 7,957mm. Ik had liever assen gehad van 8mm maar de leverancier wilde zeker mijn vermogen testen om nauwkeurig te werken op de draaibank. Na een ruimer te hebben gevonden van 7,96mm heb ik nieuwe bussen gedraaid van brons. Vervolgens heb ik de nieuwe bussen verlijmd in het huis heb ik de bores uitgekotterd tot 40,5mm en bijpassende kleppen gedraaid van 40,48mm. Na de bewerkingen op de freesbank zijn de carburateurs nog een keer in de ultrasoon reiniger gegaan om vervolgens opgebouwd te worden met fris verzinkte hardware:).

Petwin heeft ongelofelijk veel kennis en gereedschap nagelaten die dit project tot een succes hebben gemaakt. De spoedcursus tips&tricks frezen van JDMM heeft mij ook goed op weg geholpen, bedankt Jan! Ik had alsnog het zweet op het voorhoofd staan toen ik ze uit ging kotteren (you only get one chance).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby J356D » 10 Dec 2018 21:19

Nog wat foto's
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by J356D on 10 Dec 2018 23:24, edited 1 time in total.
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby J356D » 10 Dec 2018 21:23

...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby J356D » 10 Dec 2018 21:25

...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby J356D » 10 Dec 2018 21:30

...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby J356D » 10 Dec 2018 21:31

De laatste..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby Hirth » 11 Dec 2018 12:47

Mooi werk Joris, wanneer kunnen we onze sets naar je opsturen ;-)
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby 01RV » 11 Dec 2018 18:38

Top JOB!!
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby Bos » 11 Dec 2018 22:15

Hirth wrote:Mooi werk Joris, wanneer kunnen we onze sets naar je opsturen ;-)


Eerste wordt uitgeloot voor kerst!
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby J356D » 12 Dec 2018 23:28

Hirth wrote:Mooi werk Joris, wanneer kunnen we onze sets naar je opsturen ;-)


Dat kan vanaf een paar maanden geleden. Website coming soon... het Resto Lab is in business :-)

Bossie, carburateurs worden niet verloot maar wellicht deze rugzak, kun je jouw carburateurs in doen en dan meenemen naar mij voor revisie :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby Bos » 13 Dec 2018 21:42

J356D wrote:
Hirth wrote:Mooi werk Joris, wanneer kunnen we onze sets naar je opsturen ;-)


Dat kan vanaf een paar maanden geleden. Website coming soon... het Resto Lab is in business :-)

Bossie, carburateurs worden niet verloot maar wellicht deze rugzak, kun je jouw carburateurs in doen en dan meenemen naar mij voor revisie :lol:



Heb je ook zo een zak waar de volledige 356 in kan?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby E10 » 13 Dec 2018 21:50

Heel mooi werk!!! En bij deze maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om je heel veel success te wensen met je bedrijf!
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby tbt2 » 14 Dec 2018 14:20

heel mooi werk :shock:
proficiat!
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Solex 40 PII-4

Postby J356D » 15 Dec 2018 23:45

Bos wrote:
J356D wrote:
Hirth wrote:Mooi werk Joris, wanneer kunnen we onze sets naar je opsturen ;-)


Dat kan vanaf een paar maanden geleden. Website coming soon... het Resto Lab is in business :-)

Bossie, carburateurs worden niet verloot maar wellicht deze rugzak, kun je jouw carburateurs in doen en dan meenemen naar mij voor revisie :lol:



Heb je ook zo een zak waar de volledige 356 in kan?


Nee helaas niet, ik kan veel onderdelen restaureren maar plek om hele auto's te doen heb ik (nog) niet.

Dankjewel E10 en tbt2!

Return to “Heizung und Kraftstof Anlage  -  Heating and Fuel System”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests