Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby Pascal » 01 May 2010 19:27

Heren, wellicht een hele blonde vraag, maar vooruit.

Erwin (Renntech voor de duidelijkheid) heeft mijn 356 netjes opgeleverd, hij staat hier in de garage, er was echter 1 maar. Hij heeft de sporing en alles helemaal bijgesteld, met als resultaat, dat het stuur knetter scheef staat ;)....
Hij kon echter niet eenvoudig vinden hoe het stuur "eraf" moest, kon alleen de claxonknop vinden, waar al een scheur in zat, dus hij durfde het niet aan om zomaar zonder meer die knop eraf te pulken....

Dus: Hoe haal ik het stuur van mijn BT5 af? Om hem dus weer netjes recht te zetten. Bij de 911 was het een kwestie van de beschermkap van de claxon eraf, maar misschien dat er bij een 356 een trucje is? Of toch gewoon die kap eraf?

Verder, hij rijdt als een zonnetje, al bleef hij aan het einde van de (200km!) rit wel hoog in de toeren op stationair draaien (ong. 1700 rpm).... Hier zijn tips ook welkom natuurlijk ;)
Last edited by Pascal on 02 May 2010 09:45, edited 1 time in total.
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Re: Stuur verwijderen?

Postby Pascal » 01 May 2010 20:30

Dus toch de bajonet.... Ga ik straks even proberen...
Edit: Gevonden en gelukt! (en de halve buurt wakker getoeterd :) ). Zal morgen even het stuur los draaien en goed monteren! (zo, wat zat die bajonet vast)

En voor het hoge toerental. Als hij "koud" start (lees: half uurtje uit gestaan) is het prima. Hij zakte inderdaad wel langzaam in toeren, dat viel me ook wel op. Ontsteking nakijken is zeker niet iets wat ik zelf kan doen (lees: ik heb ECHT twee linker handen!)?
Zover ik weet zijn de bougies en contactpuntjes in elk geval net vervangen...
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Stuur verwijderen?

Postby JDMM » 02 May 2010 08:29

Mogelijk ook luchtlekkage aan carbs, aanzuigbuizen of koppen.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Re: Stuur verwijderen?

Postby Pascal » 02 May 2010 09:44

Ik weet niet hoe het hier gaat, maar zal ik anders voor het hoge toerental een los topic maken? Of is dat wellicht door de admin te doen? ;) (weet niet welke versie phpBB er draait ;) )...

Wat ik overigens nog vergat, gok ik, is dat de olie-temperatuur meter in het interieur continu "bovenin" staat, ook als de motor koud is. Zou het daar nog mee te maken kunnen hebben? (en misschien was het botte pech, en is het eenmalig? ;) (wishful thinking!)
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Stuur verwijderen?

Postby Bos » 02 May 2010 10:03

pdw wrote:Of is dat wellicht door de admin te doen? ;) (weet niet welke versie phpBB er draait ;) )...



De admin zit mogelijk nog op Bali, te zoeken naar Bali blauw voor mij.
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby Pascal » 02 May 2010 18:02

Hmmm, op zoek naar dat "lek" kwam ik wel een ander lek tegen. Weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben, maar goed... Mijn monteur had een lek aan de benzinepomp verholpen, maar ik heb het idee, dat het nu een stukje verderop lekt, want er lekt benzine (snif snif)

Het lekt hier, onder de carb. (toch?)
Image

Als ik moet gokken (no-no als ik ben), is dat de benzine aanvoer? Er zit een slang achter, die overgaat in een metalen leiding. Mijn gok, is dat hij bij die slangenklem lekt. Goede kans? En zou dat iets met mijn verhoogd stationair te maken kunnen hebben?

Links zit eenzelfde aansluiting, vandaar mijn gok ;)
Image
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby JDMM » 02 May 2010 19:42

Dat heeft niets te maken met het verhoogd stat. toerental, maar alles met brandgevaar.
Ik zou alle benzineslangen ( ook het stukje achter de koeltunnel ) vernieuwen, en nieuwe slangklemmen gebruiken voor de zekerheid.
Aan de glimmende fiberringen op de bovenste foto te zien lekt het daar ook.

Jan
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby Pascal » 02 May 2010 20:32

Hmmm, klinkt hoopvol :(

Voor de duidelijkheid, er loopt een metalen leiding achter de koeltunnel, en het laatste stukje (centimeter of 3-4) is een slang, met dus die klem. Overigens dit is dus duidelijk iets wat ik niet zelf kan. Weet er iemand een goed adres hiervoor in de omgeving van Breda?

En hoe zit dat dan normaal? Loopt dan de metalen leiding van achter de koeltunnel "met een bocht" en dan gelijk met die banjo op de carburateur? (wauw, banjo, weer wat geleerd!)

En ook nog een plug die ontbreekt, dat zou de "valse lucht" dan kunnen zijn, of denk ik dan te positief? Of zorgt die juist net voor het benzine lek?

Edit: dit plaatje gevonden, ziet er inderdaad heel anders uit ;)

Voor de duidelijkheid, ik ben dus een enorme leek, maar wil wel graag leren ;) (en beloof plechtig dat ik niks zelf ga doen!)
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby JDMM » 02 May 2010 23:45

Petwin,

Met je telefoon gemaakt ?
Anders heb je altijd van die professionele foto's.

Wil niet zeuren over dat foute armpje voor de veer, maar waar is op de tweede foto die schroef voor naast de bronzen stop ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Stuur verwijderen?

Postby stef69 » 03 May 2010 10:21

pdw wrote:Dus toch de bajonet.... Ga ik straks even proberen...
Edit: Gevonden en gelukt! (en de halve buurt wakker getoeterd :) ). Zal morgen even het stuur los draaien en goed monteren! (zo, wat zat die bajonet vast)

...


eerst batterij losmaken als je aan claxon werkt!

hoe weet ik dat nu ??? :?:
Stefan
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby Pascal » 03 May 2010 17:54

Wellicht even een vreemde vraag, maar hoe blijft dat plugje zitten, met die 4 kerfjes? Of komt dat dan, omdat je een stukje van de omgeving "indeukt" ertegenaan? (even een paar adressen af geweest, allemaal erg druk de komende tijd :( Berry staat op de lijst van volgende ;) )
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby JDMM » 03 May 2010 21:46

Heb dat ook al eens gerepareerd, maak dan een schijfje van alu van 2 mm dat precies past, en lijm het er in met loctite 603, als laatste 4 centertjes op de rand om het materiaal iets op te stuiken.
Kan ev. nog een beetje dichtgesmeerd worden met afdichtingskit, de puristen doen dat aan de binnenkant, zie foto Petwin.
Het mankeren van dit plaatje verhoogt het stat. toerental niet, dus verder zoeken.

Komen de bedieningsarmpjes van beide carbs als je geen gas geeft op hun aanslagschroef ? Te controleren met stangetjes los, scheelt dat dan ?
Zo niet, moet de lengte van die stangetjes worden afgesteld.

Wat voor verdeler heb je ? Staat op het plaatje of ingegraveerd.
B.v. BR18 op het eind, of erger 009.

(In het onderdelenboek en werkplaatsboek voor jouw auto staat een schat aan informatie en is eigenlijk een "must" voor iedere oldtimerbezitter. Het hoeven niet direct dure originelen te zijn, veel is on line beschikbaar, en als je b.v. de Joma catalogus besteld heb je al een heel aardig onderdelenboek.)

Succes !

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby Pascal » 03 May 2010 22:01

Oef, dit gaat wat worden... Loctite, pluggen... Stomme vraag, maar waar IS het gaatje eigenlijk voor? ;) (als je het met loctite dicht maakt, is het toch DICHT?)

Komen de bedieningsarmpjes van beide carbs als je geen gas geeft op hun aanslagschroef ?
Zie dat ook als hij gewoon uit staat? Gewoon in rust dus?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby JDMM » 03 May 2010 22:27

Dat gaatje aan weerszijde van de carb is er voor om een kanaal te kunnen boren naar het midden van de carb.
D.m.v. dit kanaal staat de luchtdruk na het filter boven de zuiger van acceleratiepomp en de vlotterbak, een soort vereffeningskanaal, is bij de 356 toepassing minder interessant maar b.v. bij toepassing in een Unimog wel.

Dat kan met de motor uit, maar beter lopend, dan hoor je het verschil.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Pascal
Posts: 129
Joined: 15 Apr 2010 19:31
Location: West-Brabant
Contact:

Re: Hoog stationair toerental en stuur verwijderen

Postby Pascal » 05 May 2010 19:44

Heb de auto vandaag naar een oldtimer specialist hier in de buurt gebracht. Hij sprak over "de vriesplug" en voorzag nog wel even wat gedoe, met vloeibare pakking en dergelijke ;).... Hij gaat in elk geval ook de benzine leiding vervangen, en even kijken naar het hoge stationair toerental.

Heb nog gekeken, het is alleen als hij warm is, en het vreemde, ik reed daar het terrein op, met hoog stationair, ging over een hobbel, en gelijk zakte het toerental terug naar zo'n 900-1000rpm. (wat mij goed lijkt).

Overigens, een van de eerste vragen was, of het toerental bij een koude motor snel of langzaam terug zakte, en ik kan dat nu beantwoorden, dat is langzaam. Lijkt me inderdaad niet goed, maar hoop dat die man het even op kan lossen voor me... ;)

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest