Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
Black Betty
Posts: 9
Joined: 21 May 2010 13:30
Contact:

Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Black Betty » 21 May 2010 17:39

De topic-titel zegt het eigenlijk al.

Ik was niet van plan om velgen te kopen, maar 'het leven is wat gebeurt, terwijl je andere plannen maakt' :oops:

Ik heb dus een set velgen gekocht die onder een Porsche 356 passen (steek 5x205; dus ook onder een vroeg type VW Kever). Ze zaten onder een gestripte 356A die ergens in Amerika weg stond te roesten in een veld (en niet meer te redden bleek)

Ze zijn nu alleen nog in de VS en komen pas in augustus (mee) naar Nederland in een auto die vanuit de VS naar Nederland geïmporteerd wordt...

Ik ken(de) dit model niet en ik heb ook nergens fotootjes kunnen vinden waar ze onder een 356 zitten (en ook niet onder een Kever, trouwens).

Ik weet (nog) niet of ik ze onder m'n auto ga monteren, maar ik vind ze eigenlijk wel gaaf. Ze hebben -vind ik- wel wat weg van de 993-reservewielen die je nog wel eens onder 356 Outlaws ziet...

Op het VW-forum en 356-talk weten ze het ook niet. :roll:

Wie van jullie kent deze velgen?
Wat is het merk?

Van de verkoper en anderen heb ik gehoord dat ze van het merk Calmaster, Jackman of Appliance Wheels zouden (kunnen) zijn, maar dat staat er nergens op en ik ken die merken ook verder niet. Als je op die merken Googled, kom je ze overigens niet/nergens tegen...

Iemand enig idee of deze velgen nog gemaakt worden en zo niet: wanneer zijn ze -ongeveer- gemaakt?
Zijn er plaatjes waar deze velgen gemonteerd zitten onder een Kever of 356?

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... aster1.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... aster3.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... aster2.jpg
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Hirth » 22 May 2010 07:43

centerline wielen misschien??
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby JDMM » 22 May 2010 09:24

Inderdaad, die hebben iets dergelijks.

http://www.vwparts.net/OFF_ROAD_WHEELS.html

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Black Betty
Posts: 9
Joined: 21 May 2010 13:30
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Black Betty » 24 May 2010 22:00

Het zijn zeker geen Centerlines. Die hebben dit model nooit gevoerd.

Ik heb Danny Zepeda eens een e-mailtje gestuurd (dat schijnt een of andere Amerikaanse velgen-goeroe te zijn in de VS, gespecialiseerd in VW- en Porsche-velgen, met een van de grootste verzameling velgen die er te vinden is).

Het blijken velgen van het merk American Racing te zijn en zijn gemaakt van 1961 t/m 1963 en ze zijn van het type 'Eagle'. Ze blijken ook nog eens redelijk bijzonder te zijn, want het waren zowat de eerste 2-delige velgen te zijn die voor de 356 en/of VW leverbaar waren; met als bijkomende 'bijzonderheid' een magnesium buitenrand (dus niet van aluminium wat ik eerst dacht) en een hart van staal. Men had destijds alleen niet zo'n vertrouwen in deze wijze van velgen 'maken': de klinkers (want ze zijn geklonken en niet geschroefd) zouden niet zo sterk zijn.

Later zijn deze velgen 'nagemaakt' door Appliance Wheels, maar ook dat was geen lang leven beschoren, vooral omdat Appliance ze alleen van volledig staal leverde voorzien van een zeer slechte chroomlaag...

Bovendien waren ze nogal prijzig en daarom zijn er maar weinig setjes van verkocht over een korte periode.
Last edited by Black Betty on 24 May 2010 22:31, edited 3 times in total.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Bos » 24 May 2010 22:22

Hallo,

hoe ben je het jaartal te weten gekomen?

Als de wagen volledig weggeroest is, dan zou ik toch ook niet meer op die velgen rondrijden. Lijkt me link.

mvg
Black Betty
Posts: 9
Joined: 21 May 2010 13:30
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Black Betty » 24 May 2010 22:28

M'n vorige post was iets te snel... :oops:

Inmiddels heb ik de post aangepast en wat aanvullende info geplaatst. :wink:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby JDMM » 24 May 2010 22:47

Het lijken mij geen sterke velgen, zo'n plat plaatje met veel gaten aan een velgrandje geklonken.

Dat wordt zwabberen over de weg.

Weinig mis met de originele velgen, waar heb je ze eigenlijk voor gekocht ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Black Betty
Posts: 9
Joined: 21 May 2010 13:30
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Black Betty » 24 May 2010 23:20

Er is inderdaad weinig mis met de originele velgen, maar mooi en/of bijzonder vind ik de standaard/originele velgen eigenlijk niet. Rudge wielen vind ik dan al fraaier, of de velgen die Glöckler onder zijn auto's gebruikte (al zijn die echt niet meer te vinden).

Ik ben bij toeval tegen deze velgen aangelopen en -zo blijkt achteraf- voor een habbekrats gekocht.

Ik ben op dit moment bezig met de bouw van een Speedster replica op een ingekort VW Kever chassis.

De redenen waarom ik deze auto aan het bouwen ben, zijn:

- ik wilde altijd al zelf een auto bouwen; dat is -zeg maar- een jongensdroom waar ik jarenlang mee heb rondgelopen. Eerst wilde ik een Lotus Super 7 (of een Caterham, een Westfield of zoiets) bouwen, maar dat vond ik teveel een bouwpakket. Die 'rare gevallen' op basis van een Eend (een Lomax of een Burton) waren/zijn ook niet mijn ding.

- de Porsche Speedster was/is ook al sinds m'n jeugd een droom. Posters van een Speedster (een zwarte met een rood interieur) hingen al sinds m'n middelbare schoolperiode boven m'n bed. Ik heb al een aantal Porsches gehad (een 356B, een 944 S2, en een 912) en ik 'heb wat' met luchtgekoeld...

- jaren geleden zag ik een replica van een Speedster rondrijden en dat vond ik zo'n mooi ding (hoewel niet origineel) dat ik erover begon te denken om zo'n auto te gaan bouwen: echt elk schroefje, moertje, ringetje, etcetera, enzovoorts, enzoverder zélf te doen leek me echt fantastisch. Als jurist ben ik technisch nogal 'achtergesteld', dus ik wist dat het een hele uitdaging zou worden, maar dat maakte het juist nog leuker (dan ik had gedacht).

- aangezien er talloze replica's rondrijden die op een echte moeten lijken en ik van mening ben dat een replica nooit een echte zal worden (ongeacht de kwaliteit van de bouw), was ik er ook al snel uit dat mijn Speedster niet op een 'fabrieks Speedster' moest gaan lijken.

- ik ben wel nogal een 'pietje precies' dus de bouwkwaliteit moe(s)t echt top zijn: zoveel mogelijk echte/originele onderdelen en als die niet passen of beschikbaar zijn, dan alleen a-kwaliteit onderdelen.

- ik besloot om een soort van cross-over tussen een Speedster en een Spyder te gaan bouwen, die ik inmiddels al 'Special' heb gedoopt. De carrosserie is behoorlijk aangepast en een en ander wordt behoorlijk 'racy'. Zo heb ik de Speedstercarrosserie voorzien van een kunststoffen Spyder voorruit, heb ik aluminium GT-stoeltjes gemonteerd en komen er nog veel meer van dat soort dingen op, aan en in...

Hier wat plaatjes:

alu stoeltjes (en een poster van het origineel op de achtergrond):
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... 1248552710

de motor is een 1800cc type 4 met Riechert koeling (platliggende 911-koeling) en wat andere modificaties; al met al goed voor 118pk:

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... C02446.jpg

De carrosserie:

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... Medium.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... Medium.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... C02859.jpg
Last edited by Black Betty on 25 May 2010 11:03, edited 1 time in total.
Black Betty
Posts: 9
Joined: 21 May 2010 13:30
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Black Betty » 25 May 2010 10:52

Petwin wrote:Wat voor motor komt erin?


1800cc type 4 (412 motor)
Riechert koeling
Aangepaste 'snelle' nokkenas (Schleicher 316')
44er carbs (2 enkele solexen met aangepaste sproeierbezetting)
geflowde poorten
Tuimelaars: origineel 914 non-hydraulisch
Cilinderkoppen: 1.8 412-koppen compleet bewerkt + geflowd
Inlaatkleppen: 40mm
Uitlaatkleppen: 34mm
Klepveren: Versterkt Wizemann en lichte Wizemann nokvolgers
Vliegwiel: origineel 412 maar afgedraaid en gebalanceerd
Koppeling: 215mm
Oliepomp: origineel

Al met al goed voor 118 pk

voor een plaatje, hier klikken:
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... kia040.jpg
Black Betty
Posts: 9
Joined: 21 May 2010 13:30
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Black Betty » 25 May 2010 11:10

Nee, dat ben ik niet... :lol:

Ik heb de motor zelf helemaal uit elkaar getrokken (en dat is niet zo moeilijk: alle schroefjes, moertjes etcetera los en dan alle onderdelen eraf halen en zoveel mogelijk in Chinees-bakjes soort bij soort opbergen :oops: ) en die onderdelen heb ik naar Franky's in Bergeijk gebracht en die heeft vervolgens in overleg met mij de motor helemaal naar mijn wensen opgebouwd.

Vervolgens heb ik de afwerking weer voor m'n rekening genomen, zoals het opknappen van het 911-schoepenwiel, het monteren van de gereviseerde dynamo, het opknappen (plamuren, schuren, spuiten) van de kappen, etcetera, enzovoorts, enzoverder...

Het chassis daarentegen (vooras, ophanging, remmen, versnellingsbak en dat soort dingen) heb ik wél volledig zelf gedaan.

Het blijkt dat er hele mooie dvd's zijn die je stap voor stap door het de- en hermonteren van dat soort zaken heen loodsen met tips en handigheden (die duidelijk in beeld worden gebracht).

Gewapend met een laptop en die dvd's kom je een heel eind! :oops:

Vervolgens kan ik ook nog aankloppen bij wat andere mensen die oldtimers aan het opknappen zijn in hetzelfde complex als waar ik een loods gekocht heb...
User avatar
Roma
Posts: 285
Joined: 01 Jun 2006 16:39
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Roma » 25 May 2010 16:53

Petwin wrote:Ik geloof dat Roma ook een Type 4 erin heeft liggen, great sound!


Mijn motor is (oorspronkelijk) een VW Type 1 uitgerust met 'scherpe' nokkenas, een 2100cc big bore set, Weber 44 mm IDF carbs en een Porsche 911 koeling. Verder is er een full flow system met externe oliekoeling gemonteerd. De grote carbs in combinatie met de 911 koeling en een originele 356 sportuitlaat zorgen voor dat 'prettige geluidje'.

Zelfs wijlen Dave Hillman was er van onder de indruk. Hij sprak de eerste eigenaar van mijn auto en fotografeerde het blok op het Palo Alto Concours in 2001. Er zou 160 pk uit moeten komen! (Ik heb 'm in de 6 jaar die ik er nu in rij nog nooit 'onderin getrapt'...)

http://www.hillmanimages.com/912/alternator.html#hdr4
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby stef69 » 25 May 2010 18:49

Black Betty wrote:...

Het blijkt dat er hele mooie dvd's zijn die je stap voor stap door het de- en hermonteren van dat soort zaken heen loodsen met tips en handigheden (die duidelijk in beeld worden gebracht).

Gewapend met een laptop en die dvd's kom je een heel eind! :oops:

Vervolgens kan ik ook nog aankloppen bij wat andere mensen die oldtimers aan het opknappen zijn in hetzelfde complex als waar ik een loods gekocht heb...


voor 356-blok : DVD's, 5 stuks van HP aka "The Maestro" maar mooi zou ik die niet noemen, copie van VHS uit jaren '70

ik heb ze, Velo heeft ze, ...

er bastaat ook zo iets "VW Bug" ook liggen, daar zijn 8 delen van geloof ik en ook rest van wagen (kever) wordt dan doorgenomen
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby stef69 » 25 May 2010 18:52

Petwin wrote:Eigenlijk een heel ander blok dus :oops: Klinkt inderdaad echt te gek!

BB... DVD's zijn alweer out, blue ray ook... de nieuwe techniek heet augmented reality... kind kan de was doen.

http://www.youtube.com/watch?v=P9KPJlA5yds


heb ik nog niet gezien bij de dealer, maar is wel mooi gedaan
Stefan
Black Betty
Posts: 9
Joined: 21 May 2010 13:30
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Black Betty » 07 Jun 2010 23:03

Vandaag weer even op en neer naar de bodybuilder.

Ik heb de kortere assen en asbuizen gebracht en naar de vorderingen van m'n projectje gekeken...

Het leek alsof er niet zoveel gebeurd was, maar de schijn bedroog...

Zo is er een 70 liter tank geplaatst (die past net/precies), een vulhals gemaakt en zo uitgemeten dat deze perfect door de kofferklep komt. Een en ander was best een precies werkje en toch wel lastiger dan het wellicht lijkt. Het resultaat is echter super!

http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... Medium.jpg

Het reservewiel past er gewoon netjes voor en ik heb besloten om de accu gewoon -zoals bij het origineel- aan de voorzijde achter/onder het reservewiel te plaatsen (want daar is plaats zat).

Gezien het feit dat m'n motor (type IV) aanzienlijk zwaarder is dan een kevermotor wil ik door wat gewicht naar voren te verplaatsen (een grotere tank, de accu en -uiteraard- het reservewiel) een wat evenwichtigere gewichtsverdeling creëren.

Verder zijn er nog wat dingetjes gedaan om de body echt goed passend op het chassis te krijgen en dat is goed gelukt. Die aanpassingen waren alleen zo klein dat ik dat nauwelijks in beeld kon brengen...

De motor past in ieder geval prima:
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... C03079.jpg
Op 11 uur net buiten de rand van het schoepenwiel zie je -als je goed kijkt- een inhammetje dat in de bak is gemaakt (waar normaliter de accu in staat) waardoor de gasbediening niet hoefde te worden aangepast.

De body zit nu correct op het chassis: alleen nog de bouten door het chassis en het frame in de body en een en ander zit vast...

Blik van boven:
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... C03082.jpg

Nog even een detailfoto:
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... C03085.jpg

En nog eentje:
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... C03076.jpg

En dan natuurlijk weer proefzitten:
http://i79.photobucket.com/albums/j140/ ... C03087.jpg

Het blijkt dat de zithouding perfect is en dat ik goed door de voorruit kan kijken (al lijkt het alsof ik 'te hoog' zit, maar schijn bedriegt). .

Ik denk nog een maandje of twee en dan komt ze thuis: my Black Betty!
(nu is ze nog maagdelijk wit, maar uiteindelijk moet ze diepzwart worden)
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Aparte velgen... Merk? Jaar? Type? wie-o-wie?

Postby Richard » 08 Jun 2010 22:03

Ziet er echt top uit hoor! Heel mooi gedaan allemaal.
Op wat voor gewicht ga je uitkomen? Komen er schijfremmen in?
Richard

'63 356B

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 95 guests