Project 547/1

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Project 547/1

Postby Hirth » 12 Nov 2010 09:18

Okay, hopelijk ga ik in de komende maanden hier verslag doen van de revisie van het 547/1 blok voor mijn coupeetje. Uitdaging is de auto volgend jaar oktober af te hebben ( yeah, yeah, i know geen cynische opmerkingen graag :mrgreen: ) Afgelopen weken druk bezig geweest de laatste onderdelen die ik nodig heb op te snorren, en kan melden dat ik er bijna ben.

Anyway, de twee belangrijkste projecten voor nu zijn het restaureren van het carter en het verzamelen van de laatste onderdelen. Van het carter zal ik dit weekend de eerste foto's posten alsmede van enkele van de onderdelen.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 12 Nov 2010 20:54

Hopelijk wordt het niet te spannend :D Deze week koppen, zuigers en kleppen weten te regelen. Morgen hier meer over.

Het idee was eigenlijk altijd om mijn 547/3 RS60 blok met 547/5 elva koppen en 46mm IDM Webers op te bouwen voor mijn coupeetje. Echter met alle nadruk op authenticiteit tijdens de restauratie van mijn auto zou dat natuurlijk een beetje gek zijn. :?
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 27 Nov 2010 15:19

Laten we hopen dat de sint een nieuwe camera heeft voor mij....

Anyway, eerste werk is begonnen, ziet er allemaal al een stuk beter uit maar we zijn er nog lang niet. Dit carter heeft een erg zwaar leven achter de rug. Volgende stap is een "wet blast" en dan hopelijk zo snel mogelijk naar de lasser van Jan voor wat plastische chirurgie :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 27 Nov 2010 15:48

psssssssssst niemand doorvertellen :lol:

Ben zelf ook erg benieuwd hoe alles gaat uitpakken. Ik was liever met een beter carter begonnen maar die zijn helaas niet meer te vinden. Gelukkig heeft het carter geen structureleproblemen. Echter, voordat alles in "show" conditie is is er nog veel nodig. Stappenplan is nu:

- wet blast
- oplassen krassen en putjes
- vijlen lassen etc. en terugbrengen zandgiettextuur
- Finale wet blast
- Ultrasonische cleaning
- Eventueel "tumblen" afhankelijk van uitkomst laatste wet blast
- Vlakken caterhelften
- Herstellen "cam bore" voor lay shaft
- Line bore

De line bore zal als laatste plaatsvinden daar hier de afmeting van de rollerlagers van de krukas voor als uitgangspunt dienen. Op die manier heb je de ideale "crush" op de krukas.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Bos » 27 Nov 2010 16:25

Joris Koning wrote:psssssssssst niemand doorvertellen :lol:

Ben zelf ook erg benieuwd hoe alles gaat uitpakken. Ik was liever met een beter carter begonnen maar die zijn helaas niet meer te vinden. Gelukkig heeft het carter geen structureleproblemen. Echter, voordat alles in "show" conditie is is er nog veel nodig. Stappenplan is nu:

- wet blast
- oplassen krassen en putjes
- vijlen lassen etc. en terugbrengen zandgiettextuur
- Finale wet blast
- Ultrasonische cleaning
- Eventueel "tumblen" afhankelijk van uitkomst laatste wet blast
- Vlakken caterhelften
- Herstellen "cam bore" voor lay shaft
- Line bore

De line bore zal als laatste plaatsvinden daar hier de afmeting van de rollerlagers van de krukas voor als uitgangspunt dienen. Op die manier heb je de ideale "crush" op de krukas.


En eet tussendoor maar een stukje fruit uit de schaal :)
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 03 Dec 2010 20:03

Pet,

Was het maar zover :D . Grappig, Vernon (de man die mijn motor gaat bouwen) stuurde mij fotos van dezelfde motor enkele weken geleden. Ze hebben het plaatwerk gespoten maar op zo een manier dat het net op zinc lijkt (enkele vroege spyders hadden verzinkt plaatwerk)

Anyway, ik heb ook niet stil gezeten. Potten voor de uitlaat zijn er. In zeer mooie staat met bijbehorende delen. Met een beetje moeite zijn deze weer als nieuw te maken.

Ook een NOS uitlaat gevonden maar qua prijs ligt deze net iets boven wat ik bereid ben te betalen. Laten we hopen dat we in de komende weken naar elkaar kunnen groeien.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 03 Dec 2010 20:28

:lol: was het maar zo makkelijk.

As you know zijn de slangen van metaal en ook niet 100% rond. Gelukkig zijn ze in zeer goede staat. Een tripje naar de plater voor een "silver zinc" behandeling doet deze er weer als nieuw uitzien
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 04 Dec 2010 10:58

Verdomd, had niet gezien dat de slang inderdaad van metaal is en niet van plastic. De originele slang was niet 100% rond meer meer een dodecagon, de ronding wordt gevormd door vele kleine platte vlakjes van rond de 1cm breed. Kijk maar eens goed op mijn fotos.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 23 Dec 2010 09:21

Carter wordt op dit moment gelast. Zoals je kunt zien is het geen kleine ingreep. Cylinderpennen zijn in het verleden duidelijk losgekomen en op enkele plaatsen op een niet al te nette wijzen met een helicoil weer vastgezet. Deze zijn uitgeslepen en de gaten worden dichtgelast.

Zoals je ook in de foto kunt zien hebben de cylinders staan "dansen" op het carter en hebben hierdoor een ring in het carter gedrukt. Deze oppervlaktes worden volledig opgelast en teruggebracht naar standaardmaat.

Laatste stap is het oplassen van alle krassen en butsers. Met een beetje geluk heb ik het carter volgende week terug.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 26 Dec 2010 21:19

Tussen alle verplichtingen door tijd gevonden om alvast mijn kleppen en gears op te meten. Helaas is de uitkomst niet die waarop ik gehoopt had.

Inlaatkleppen meten allemaal over de slijtagegrens heen, deze kunnen we helaas dus niet meer gebruiken. Uitlaatkleppen zijn gelukkig nog wel in spec, deze zullen we hergebruiken. De originele sodium gevulde kleppen zijn niet meer te vinden. Alternatief is RVS kleppen. Deze werken prima maar geleide de hitte minder dan de sodium gevulde kleppen.

Wat betreft de gears; een mix van net in spec, net over spec, en enkele zwaar over spec. Plan van aanpak hier is:

- Slijpen naar ondermaat
- Hardchromen
- Slijpen naar overmaat
- Honen originele lagers naar ondermaat

Het bovenstaande is een standaard aanpak in de Carrera wereld. Heb hier wat adressen voor gevonden in NL maar denk toch dat ik het in de VS laat doen door iemand met Carrera specifieke ervaring. Ongetwijfeld kunnen de jongens in NL ook kwaliteit leveren maar daar de onderdelen niet vervangbaar zijn gok ik het er liever niet op.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 01 Feb 2011 22:21

Op de carrera's waren ze niet rond...
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 02 Feb 2011 21:34

Terug naar het oorspronkelijk onderwerp. Het carter begint aardig te vlotten. Na het nodige laswerk aan twee kanten van de oceaan ziet alles er inmiddels al weer een stuk beter uit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 02 Feb 2011 21:43

January 2011 064.JPG
Zwarte markeringen op het carter zijn de aanduidingen voor de lasser. Eind afgelopen week heeft deze de laatste butsen en krassen opgelast. Carter is nu zo goed als afgewerkt en klaar voor het nodige meet en eventueel slijpwerk.

Vergelijk de vooraf foto eens met de laatste foto
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Hirth on 02 Feb 2011 21:51, edited 1 time in total.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 02 Feb 2011 22:04

Allereerst, ik raad deze manier van schoonmaken niet aan tenzij je je carter totaal tot in de laatste details na afloop schoonmaakt.

Eerste schoonmaak was in de afwasmachine. Na het lassen en het opnieuw harden van het carter (ongelooflijk hoeveel olie er daarbij uit de poriën van een schoon blok tevoorschijn komt) heb ik alle gaatjes zorgvuldig geplugged en zacht gestraald met de fijnste glasparels. Hierna heb ik het carter gewassen in een professionele ontvetterbak en met een redelijk harde plastic borstel het hele carter nog een goed nagelopen.

Moet zeggen dat het resultaat inderdaad niet verkeerd is. Echter, we zijn er nog niet. Als al het slijpwerk klaar is gaat het carter nog een ultrasoon tank in om vervolgens getrommeld te worden. Dit geeft het carter iets meer glans. Heb dit ook met het carter van mijn bak gedaan en ben erg tevreden over het eindresultaat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Hirth on 02 Feb 2011 22:32, edited 1 time in total.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project 547/1

Postby E10 » 03 Feb 2011 18:54

+1 erg sjiek!

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests