Het is alweer een tijd geleden dat ik me dit forum aangemeld heb en
eindelijk heb ik de tijd gevonden mijn Porsche 356, eens voor te stellen.
Na jaren zoeken en vele pogingen heb ik vorig jaar dan toch eindelijk mijn
356 gekocht. Het is een 356A Sunroof Coupe uit 1958 geworden. Ik heb haar
gekocht in Nederland bij een handelaar. Ze kwam
uit Montana waar ze het laatst geregistreerd was.
Een inspectie leerde dat de basis goed was, maar er toch veel werk te
wachten stond. Ze was recentelijk gerestaureerd en dat was, laten we zeggen,
op zijn Amerikaans gebeurd. Op het eerste oog ziet het er fantastisch uit,
maar eenmaal op je rug onder de auto ziet het er fantastisch verschrikkelijk
uit. De achterste helft van de bodemplaat was vervangen, de voorste helft
niet..? De tunnel was gerepareerd door een simpelweg stukken metaal op te
lassen en het ergste was dat de hele binnenkant (bodem, kokerbalken, zij- en
achterpanelen) dichtgesmeerd was met polyester! Dat deed het ergste
vermoeden. Verder nam de vorige eigenaar het niet zo met originaliteit
waardoor er een hoop aangepast moet worden. Uiteindelijk de uitdaging
aangenomen en de koop gedaan. Dit was in mei vorig jaar.
Sommigen van jullie hebben mij even gezien voorafgaande aan de rit in
September die vanuit Ohe en Laak vertrok. Dit was voor mij een mogelijkheid
om mensen als jullie te leren kennen die kennis en ervaring hebben die van
onschatbare waarde is.
De eerste maanden heeft ze stil in de garage gestaan. Mijn vrouw had nog wat
klussen aan en in het huis voor me en in tijden van een toekomstige
restauratie moet je vrouwlief toch tevreden houden....oftwel krediet
opbouwen.... Eind oktober ben ik enthousiast begonnen met het eruit halen
van de polyester. Mijn bange vermoedens werden geen waarheid. Alleen harde
plaat wat eronder tevoorschijn kwam! Lucky me. Op dit moment is het
binnencompartiment, de motor- en bagageruimte schoon en licht geprimerd,
heb ik de tunnel fatsoenlijk gerepareerd, hier en daar nog rotte stukken
weggesneden en nieuwe plaat ingelast. Binnenkort komt de voorste helft van
de bodem erin en dan kan ik aan een kant de buitenste plaat van de kokerbalk
vervangen. Tussendoor spendeer ik natuurlijk uuuren op ebay en andere sites
om de vele, vele ontbrekende onderdelen te zoeken.
De auto zelf is uit de fabriek gerold in september 1958 en naar Hofmann in
New York geexporteerd. Ze is geleverd in Meissen Blue met rood leder
interieur, Golde Sunroof, sealed beams, 2 heupgordels, usa bumpers en Rudge
wielen. Ik probeer haar zo origineel mogelijk te restaureren, dus ook in die
kleurstelling. Behalve dan de Rudge wielen natuurlijk... valt net buiten het
budget.. en de usa bumpers. Het wordt een europese bumper omdat ik vind dat
de tubes de mooie vormen van een 'A' geen eer aan doen.
Op de foto's zien jullie het resultaat tot nu toe. ik probeer jullie op de
hoogte te houden van mijn vorderingen.
356 groeten, Etienne
E10ne
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
- Richard
- Moderator
- Posts: 1499
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Het wordt inderdaad weer de originele kleurencombinatie: Meissen Blue met rood leder. De Rudge wielen voorlopig maar even niet (of iemand moet een setje op zolder hebben liggen en ze aan mij willen uitlenen...)
Vandaag de bak met de assen eronder uit gehaald. Ik moest daarvoor wel de restoratiekooi aanpassen omdat de auto met de trommels in de kooi hing. Nu hangt hij achter aan de ophangpunten van de bak. Tevens begonnen met het erin lassen van het voorste vloerdeel. Was een goeie dag!
Ik hoop begin volgend jaar klaar te zijn......
Michael, ik heb een foto van de 2 pakketten gezien. Adam heeft ze donderdag gekregen en zitten nu dus in de auto. Helaas had hij zelf geen onderdelen voor me, althans geen bruikbare/verkoopbare.
Vandaag de bak met de assen eronder uit gehaald. Ik moest daarvoor wel de restoratiekooi aanpassen omdat de auto met de trommels in de kooi hing. Nu hangt hij achter aan de ophangpunten van de bak. Tevens begonnen met het erin lassen van het voorste vloerdeel. Was een goeie dag!
Ik hoop begin volgend jaar klaar te zijn......
Michael, ik heb een foto van de 2 pakketten gezien. Adam heeft ze donderdag gekregen en zitten nu dus in de auto. Helaas had hij zelf geen onderdelen voor me, althans geen bruikbare/verkoopbare.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Michael,
ik ben begonnen met een stugge kwast en een potje thinner; goed poetsen (kwast, tandenborstel, staalborsteltje) en droog wrijven met een poetsdoek. Daarmee is de eerste vettigheid al weg. Daarna heb ik met een ontvetter die voor industriële machines gebruikt wordt dit over gedaan. (volgens mij werkt een normale motor of carburateur reiniger ook). Hier en daar heb ik staalwol gebruikt en voor de laatste, moeilijke stukjes waar je met een doek niet bij komt heb ik de boormachine met een hele fijne borstel gebruikt. Voor het carterdeel heb ik zelfs nog een polijstborstel op de boormachine gebruikt in combinatie met een polijstpasta, maar dat gaat eigenlijk wel erg ver...... Succes!
ik ben begonnen met een stugge kwast en een potje thinner; goed poetsen (kwast, tandenborstel, staalborsteltje) en droog wrijven met een poetsdoek. Daarmee is de eerste vettigheid al weg. Daarna heb ik met een ontvetter die voor industriële machines gebruikt wordt dit over gedaan. (volgens mij werkt een normale motor of carburateur reiniger ook). Hier en daar heb ik staalwol gebruikt en voor de laatste, moeilijke stukjes waar je met een doek niet bij komt heb ik de boormachine met een hele fijne borstel gebruikt. Voor het carterdeel heb ik zelfs nog een polijstborstel op de boormachine gebruikt in combinatie met een polijstpasta, maar dat gaat eigenlijk wel erg ver...... Succes!
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Return to “Project van.......”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests