Olielek Oliedichting

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Porsche Kid
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2011 17:32
Contact:

Olielek Oliedichting

Postby Porsche Kid » 06 Aug 2011 21:21

Ik heb net mijn motor volledig laten reviseren en ombouwen van 6V naar 12V bij iemand die een goede naam heeft op dit vlak en misschien al meer dan 100 356 motoren heeft gereviseerd. Nu heb ik net de pech dat we op de vermogenbank tijdens het testen 2 olielekken heb. 1 aan een leiding naar de oliefilter (is vlug verholpen) maar ook langs de oliekeering aan het vliegwiel. Mijn mekanieker beweert dat de oliekeeringen die in complete sets zijn verpakt niet zo betrouwbaar zijn. Deze is ondertussen vervangen door een bruine viton oliekeering. En hij heeft mij verzekerd dat deze niet meer zal lekken.
Ik heb ook een discusie gehad met hem want ik beweer dat er vlak achter het vliegwiel ook een dichting zit met 8 gaatjes maar hij beweerd dat dat niet nodig is. Het is nu net die dichting met 8 gaatjes die mij zorgen baart. Ik zou misschien beter de motor terug laten proefdraaien om zeker te zijn om te vermijden dat ik hem achteraf terug moet uithalen.
Kan mij iemand zeggen of die dichting met 8 gaatjes nodig is als de oliekeering goed afsluit.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby JDMM » 06 Aug 2011 22:47

Als je het weekijzeren plaatje bedoelt met 8 gaatjes over de "dowel pins" tussen de krukas en het vliegwiel :

Ja, dit moet er altijd tussen, en iedere keer dat het vliegwiel er af gaat ook weer vernieuwen.
Het dient enerzijds voor de afdichting van de krukas op het licht conische vlak in het vliegwiel, anderzijds om er voor te zorgen dat de nieuwe bout het vliegwiel zonder slingeren op de krukas kan bevestigen.
Vliegwielbout van goede kwaliteit ook maar 1 keer gebruiken.
De verbinding vliegwiel/krukas zit a.h.w. aan de oliekant van de keerring en als het weekijzeren plaatje daar dan niet tussen zit kan het behoorlijk lekken.
Van de moderne viton keerringen met dubbele lip kan het nodig zijn de lip aan de vliegwielkant te verwijderen omdat ie tegen de ronding van het vliegwiel drukt en zodoende de keerring vervormt m.a.g ook weer lekkage.

Jan.
Last edited by JDMM on 07 Aug 2011 22:16, edited 1 time in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby JDMM » 07 Aug 2011 22:45

Thxs P. for keeping me straight. :D

Zo'n ding zit in iedere pakkingset en "los" kosten ze een kwartjevijftig so:

WHY NOT ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Porsche Kid
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2011 17:32
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby Porsche Kid » 08 Aug 2011 13:04

Collega's,

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie en feedback. Ik hou jullie verder op hoogte en als ik vragen heb weet ik waar ik moet zijn.


Tot volgende keer.
User avatar
Porsche Kid
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2011 17:32
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby Porsche Kid » 09 Aug 2011 07:12

Hallo Petwin,

Ik kreeg als uitleg dat de kans bestaat dat het vliegwiel anders 'iets' raakt en hij gebruikt daarom een produkt van Loctite. Wat dat iets is weet ik niet en zal het misschien ook nooit te weten komen want voorlopig laat ik mij daar niet meer zien en zeggen dat die man revisie doet voor verschillende Porsche-dealers.

Groetjes.
User avatar
Porsche Kid
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2011 17:32
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby Porsche Kid » 23 Dec 2011 16:44

Hallo beste 356 forumvrienden,

Ondertussen is mijn motor nog enkele malen uit de wagen gehaald omdat de motor olie bleef lekken. We denken nu eindelijk de olielek gevonden te hebben.
Bij het verwijderen van het vliegwiel was de oliekeering en de 8 gatendichting droog maar bleek de olie iets lager aan de 'Pastille' te lekken.
Ik heb de motor terug naar mijn motorbouwer gedaan en hem gezegd dat hij niet meer terug in de auto komt voor hij lekvrij is. Ik heb zelfs op punt gestaan om de wagen terug te verkopen want zo is het niet plezant meer. Hopelijk is het probleem na nieuwjaar opgelost en kan mijn restauratieproject eindelijk afgewerkt worden want zulke toestanden kan ik missen als kiespijn.
Voor de rest wil ik iedereen nog prettige feestdagen en een gelukkig 2012 wensen.

Met vriendelijke groeten,

Porsche Kid.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby Bos » 23 Dec 2011 17:39

Bij mij heeft ooit ene een carterpan onder de motor gehangen, was ook een oplossing tot de eerste vluchtheuvel
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby JDMM » 24 Dec 2011 17:19

Porsche Kid wrote:Hallo beste 356 forumvrienden,

Ondertussen is mijn motor nog enkele malen uit de wagen gehaald omdat de motor olie bleef lekken. We denken nu eindelijk de olielek gevonden te hebben.
Bij het verwijderen van het vliegwiel was de oliekeering en de 8 gatendichting droog maar bleek de olie iets lager aan de 'Pastille' te lekken.
Ik heb de motor terug naar mijn motorbouwer gedaan en hem gezegd dat hij niet meer terug in de auto komt voor hij lekvrij is. Ik heb zelfs op punt gestaan om de wagen terug te verkopen want zo is het niet plezant meer. Hopelijk is het probleem na nieuwjaar opgelost en kan mijn restauratieproject eindelijk afgewerkt worden want zulke toestanden kan ik missen als kiespijn.
Voor de rest wil ik iedereen nog prettige feestdagen en een gelukkig 2012 wensen.

Met vriendelijke groeten,

Porsche Kid.


Hopelijk gaat den brave wel het carter delen om zo de lekkage aan de pastille te verhelpen.
Als hij het van buitenaf een beetje dicht smeert lekt ie zo weer. :D

Jan,
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Porsche Kid
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2011 17:32
Contact:

Re: Olielek Oliedichting

Postby Porsche Kid » 25 Dec 2011 12:06

Beste Jan,

Hij is er zich gelukkig van bewust de motor terug open moet en een beetje aansmeren geen oplossing is.
Laat ons hopen dat het allemaal opgelost raakt.

mvg Porsche Kid.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests