Bodem

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Bodem

Postby Vvoister » 10 May 2007 14:56

Geïnspireerd door Edwin, wil ik binnenkort de bodem van mijn auto onderhanden gaan nemen. Momenteel is de bodem bedekt met een soort tectyl- of bitaklaag. Mijn vragen voor de guru's zijn:

1 Welk middel bevelen jullie aan om de oude bodem "coating" te verwijderen? Ik heb zelf een soort bijtend zuur wat ik ook gebruik om lijm te verwijderen, maar ik weet niet of dat kwaad kan voor het onderliggende plaatwerk.

2
Wat bevelen jullie aan als nieuwe afwerklaag. Gelijk 3M shutz op de kale plaat of eerst nog primer oid. Dit met de wetenschap dat ik de auto ooit nog eens helemaal zou willen restaureren en ik me afvraag of de primer dan makkelijk te verwijderen is.

Shoot!
Erik
Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 11 May 2007 22:00

Beste Erik,

De verwijdering van de oude beschermlaag wordt gedaan met "rotawheels", staalborstels, schraapijzers e.d.
Droogijs(koudijs) stralen is een erg dure optie.(Bevroren CO2)
Kortom mechanisch. Dat betekent heel hard werken en er uit komen te zien als een varken, net zoals je werkomgeving.
Vooral geen zuur lijkt me.

Op de na 3 dagen hard werken tevoorschijn gekomen blanke plaat ( als je geluk hebt) wordt eerst een hechtprimer gezet omdat tectyl e.d. niet hecht op blanke plaat.

Er zijn op het Forum ook carosserie experts actief, die willen ongetwijfeld mijn karig antwoord aanvullen met belangrijke informatie.

Jan.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 27 Dec 2007 10:26

Ik ben er dan eindelijk aan begonnen. Echt een flinke klus, maar wel de moeite waard. Er komt al met al nog behoorlijk wat onder de auto vandaan. Hier alvast wat eerste foto's. De bodem is nu kaal gemaakt en staat in de Fertan. Ik ben aan het overwegen wat de volgende stap zal zijn. Ik denk 2-c primer.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Erik

Porsche 356 SC
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 27 Dec 2007 12:34

Hoe lang ben je bezig geweest met het kaalmaken van de bodem?
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 27 Dec 2007 13:33

Tja, da's niet precies te zeggen. Ik werkte meestal 3 a 4 uurtjes per avond. Iedere keer een stukje zeg maar. Niet avond aan avond hoor. Af en toe een paar dagen wat anders is ook wel lekker. Al met al denk ik ongeveer een dag of 6. Dus denk een beetje aan 20 uur. En nu moet ik nog aan de afwerking beginnen. Maar da's makkelijker dan het kaalmaken in ieder geval.
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 27 Dec 2007 17:40

Erik,

Ik leef met je mee, een hele klus ! Gelukkig weinig gaten.

Mij is dat bodempje vorig jaar tenminste goed tegengevallen.

Gr.,

J.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 27 Dec 2007 18:07

Vvoister wrote:Tja, da's niet precies te zeggen. Ik werkte meestal 3 a 4 uurtjes per avond. Iedere keer een stukje zeg maar. Niet avond aan avond hoor. Af en toe een paar dagen wat anders is ook wel lekker. Al met al denk ik ongeveer een dag of 6. Dus denk een beetje aan 20 uur. En nu moet ik nog aan de afwerking beginnen. Maar da's makkelijker dan het kaalmaken in ieder geval.


En je hebt daarbij de auto op steunen gezet en je bent d'r onder gaan liggen om hem kaal te maken? Of had je een brug tot je beschikking?
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 28 Dec 2007 09:20

en HOE heb je het gedaan? Met de heteluchtfohn, brander (zal wel niet) of met een staalborstel op een haakse slijper?
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 28 Dec 2007 10:17

Ik had ooit bedacht om de klus te doen met z'n liqui kantelbrug, maar helaas is mijn garage te klein, dus dat past niet. Liggend onder de auto dan maar. Tips van Jan, Edwin en Marcel uitgeprint en op het prikbord gehangen.

Ik ben eigenlijk begonnen met het verkopen van mijn oude garagespullen. Ik had ooit een setje bij de bouwmarkt gekocht. Maar als ik met die krik de auto opkrikte kreeg ik toch niet echt een veilig gevoel. Voor m'n Sinterklaas-centen heb ik eerst een fatsoenlijke garagekrik en dikke assteunen gekocht. :)

Toen kon de klus beginnen. Auto opgekrikt en de 4 assteunen er onder gezet.

Image



Maar liggend onder de auto verdraaide ik zowat m'n nek dus daar heb ik een oplossing voor gezocht. Ik heb z'n rijdbaar garagebedje gekocht.
http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Ligmat1.jpg
Ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Muziekje er bij en lekker aan de slag.

Op een gegeven moment ontwikkel je een beetje het systeem dat het beste bij je past. In mijn geval heb ik het als volgt gedaan;

1 De bovenste laag afsteken met een beitel of schroevendraaier

2 Met plamuurmes zo veel mogelijk resten verwijderen

3 Met een verschillende staalborstels op mijn boormachine de boel kaalgeschuurd tot op het blanke metaal.

4 Blanke metaal afgedaan met een vochtige doek en daarna direct Fertan er op.

Met name het schuren met de staalborstels geeft behoorlijk veel zwarte stof. Je mag er dan ook van uit gaan dat je tot in je poriën zwart ziet als je klaar bent. Ik heb overigens wel altijd een stofkapje en een stofbril opgedaan.

Jan, ik heb ook wel mijn tegenvallers gehad hoor. Er zijn wel 2 plekken die behoorlijk aangetast zijn door roest en die moet ik dus wel laten lassen. De bodem en kokerbalken waren gelukkig redelijk goed. Met name onder de torsie veren was het prijs met roest (laagste punt). :x Vandaar dat ik nu nog even aan het bedenken ben wat mijn volgende stappen zullen zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
Erik

Porsche 356 SC
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 30 Dec 2007 14:51

User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 04 Jan 2008 10:09

Hee Joost,

Dank je voor de tip! :D Dit onderwerp kende ik nog niet bij de registry, maar ik vind het aardig waardevol. Ik ga het ff uitprinten en bij de rest van m'n stukken hangen.

Gr,
Erik
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 15 Jan 2008 13:29

Gisteren weer verder gegaan waar ik was gebleven. Nu dus ook het V-stuk en de bodem van de bandenbak kaal gemaakt. Ter illustratie nog wat foto's.

Image

Image

Nu alles kaal is wil ik binnenkort verder gaan met de afwerking. Als roestomzetter heb ik nu Fertan gebruikt, maar ik begreep uit info op dit forum dat WO1 beter is?

Kan iemand mij iets meer vertellen over dit goedje, en dan met name over de verwerking. Komen daar allerhande veiligheidmiddelen bij kijken of valt dat mee. Maw is het ook geschikt voor hobbygebruik?

Verder las ik dat het alleen te krijgen is in groot-verpakking. Is er iemand die nog een voorraadje heeft staan en aan mij wil verkopen OF is er wellicht iemand die het binnenkort ook nodig heeft en het samen met mij aan wil schaffen.

Ik hoor het graag.

Gr.
Erik
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 15 Jan 2008 22:34

Ik zie gaatjes !

Dan was ik gelukkig niet de enige.

De plaats waar de assteunen staan vind ik niet geweldig, leg er dan minstens een houten balk onder.

Liever onder de schokbrekers.

Succes!

Jan.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 16 Jan 2008 15:41

Je lijkt wel een tandarts Jan. :wink:

Er zit inderdaad een gaatje. Dat was al bekend bij mij want die was ik drie jaar geleden al tegengekomen toen ik de andere kant van de bak kaal gemaakt had. Gewoon maar laten zitten niks aan de hand. Komt ooit bij een volledige resauratie wel een keer aan bod. Kan verder geen kwaad.

Wat is er mis met de plaats van de assteunen? Is dat deel niet sterk genoeg?
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 16 Jan 2008 19:45

Sterk genoeg denk ik wel, maar omdat de assteunen v-vormig zijn, kan het misschien de binnenkant van chassisbalk omhoog drukken.
Met een latje voorkom je dat en zijn de krachten iets beter verdeeld.

In het gaatje kun je wel wat kit duwen.

Er is op dit Forum een onderwerp geweest, o.a. over WO1, volgens mij hebben toen 2 man een kannetje van 20 l. gedeeld. Misschien dat er nog voldoende over is.
Kijk bij droogijsstralen.

Jan.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests