bougies gaan steeds kapot

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
jos356
Posts: 11
Joined: 12 Jun 2007 20:49
Location: Limburg
Contact:

bougies gaan steeds kapot

Postby jos356 » 30 Jun 2007 13:55

Graag wil ik in dit forum het probleem met mijn 356 ook onder de aandacht brengen in de hoop er een oplossing voor de vinden.

De bougie van de eerste cilinder gaat bij mij telkens kapot na 500-1000 km. Ik heb al verschillene soorten bougies geprobeerd. Beru W225T1, Bosch W5BC en Champion L82C. Natuurlijk heb ik alles al nagekeken, carburateur, onsteking, klepspeling, compressie maar heb hier geen fouten in kunnen ontdekken. De kapotte bougies zien er steeds goed uit en doen het ook bij koude motor maar beginnen nadat de motor warm is de haperen (auto rijdt dan niet harden dan 100km/u en loopt niet meer stationair)

Wie heeft er een advies voor mij?

Jos
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 30 Jun 2007 20:01

Jos,
ben jij de eigenaar van de mooie aquamarijn blauwe Porsche 356?

Groet,
Paul

Als dit zo is, zou ik het helemaal leuk vinden dat Jos zijn Porscheprobleem opgelost wordt. Deze auto is volgens mij door heel wat mensen onderzocht maar een goede diagnose nog niet gesteld.
Voor de echte GURUS dus.
jos356
Posts: 11
Joined: 12 Jun 2007 20:49
Location: Limburg
Contact:

Postby jos356 » 30 Jun 2007 20:16

Nee Paul, ik heb een zilvergrijze 356, misschien zijn er wel meer met een gelijksoortig probleem

Jos
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 30 Jun 2007 20:47

De bougie gaat daadwerkelijk kapot? Geen probleem met de kabel of de dop. Heb je die al een keer uitgewisseld?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 30 Jun 2007 22:35

Wat gebeurd er als de haperende bougie wordt verwisseld met die van cil 2 ? Komt het probleem dan daar te liggen ?
Ik denk net als Knick dat het probleem bij de verdelerkap , kabels of bougiedoppen ligt.
Door overslag in de kabel wordt een bougie zwaarder belast ( oude garagetruck om vervuilde bougies weer aan het vonken te krijgen)
Het is dus raadzaam om de bougiekabels en doppen te vervangen en te kijken of het probleem dan is opgelost.Goed alle kontakten schoonmaken, ook in de verdelerkap, de rotor enz.
Gebruik kabels met een koperen kern.
Ook een mogelijkheid is doorslag in de verdelerkap.

J.
jos356
Posts: 11
Joined: 12 Jun 2007 20:49
Location: Limburg
Contact:

Postby jos356 » 01 Jul 2007 12:37

Jullie voorstellen heb ik al allemaal uitgevoerd, helaas zonder sucses. Bougies verwisseld, kabels verwisseld, andere rotor, andere verdelerkap, andere condensator. Telkens na de montage van een nieuwe bougie is het euvel weer voor een tijd voorbij. Aan de kapotte bougie is overigens niets te zien, lijkt helemaal in orde.

Jos
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 01 Jul 2007 18:43

Dan is dat dus in orde.
Wat voor type motor is het en hoeveel is de compressie van de 4 cilinders ?
Is er olieverbruik ?
Aan de kapotte bougie is niets te zien, wat is de kleur van het porcelein?
Als je de kapotte bougie met een brander goed heet stookt,en weer af laat koelen en monteert, doet hij het dan weer een tijdje ?
Dat zou duiden op overslag door olie/olieresten tussen elektrode over her porcelein naar massa.
Verandert er iets aan de electrode afstand van de bougie na een paar k.m. rijden ? Dat hadden we bij Paul zijn auto na het skimmen van een cil.kop.Niet alle merken bougies zijn even lang.
Ik heb een verdelertestapparaat waarmee alle funkties van de verdeler, ook de hoogspanningskant kunnen worden getest, misschien komt daar iets uit.
Ten slotte kan de mengsel afstelling van #1 te mager zijn waardoor de bougie te heet wordt .B.v. door een gedeeltelijk verstopte sproeier.
Vandaar de vraag naar de kleur van het porcelein van de bougies direkt na een langere rit.

J.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 01 Jul 2007 21:30

Inderdaad hadden we bij één van de cilinders, na het inzetten van 4 dezelfde nieuwe bougies, dat de elektrode-afstand kleiner tot nul geworden was.
Het bleek dat de oude bougies korter waren (schroefdraadgedeelte) dan de nieuwe. Deze kortere waren ingezet na het skimmen van de cylinders door garage. De bougies hiervoor waren hetzelfde als de langere, zoals beschreven.
Bij het inzetten van de kortere was dit probleem opgelost. De drie andere cylinders liepen perfect op de "langere" bougies.

Gelukkig had ik Jan bij de hand om dit probleem op te lossen.
Jos, blijven testen en vragen. Eventueel ga een keer bij Jan en/of Rens langs als ze tijd hebben. Het zou me verbazen als er geen diagnose gesteld zou kunnen worden.

Groet,

Paul

Helaas rijd ik nu nog steeds niet :( maar dat is niet zijn schuld. :wink:
jos356
Posts: 11
Joined: 12 Jun 2007 20:49
Location: Limburg
Contact:

Postby jos356 » 04 Jul 2007 19:06

Bedankt voor jullie reacties.
Hier weer enige informatie.

Het is een 1600 60PS motor van oorsprong (1958) vernieuwd met Mahle gietijzeren cilinders (75ps) en Zenith carburateurs.

De carburateurs, met name de rechter, heb ik verschillende keren los gehad en schoongemaakt. Telkens was er niets aan te zien, dus ook geen vestopte sproeiers (helaas).
Net voor de laatste grote rit nog goed afgesteld (vacuum)

De bougie van de eerste cilinder (die dus steeds kapot gaat) ziet er netjes uit, licht bruin tot wit. Een te mager mengsel sluit ik zeker niet uit. Er zitten ook helemaal geen olieresten aan. De electrodenafstand blijft ook netjes op 0.6mm.

De laatst gemeten compressie is 11, 11.5, 11,5. 10,5 Bar

Misschien helpt het jullie verder met de analyse.

Jos
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 04 Jul 2007 21:28

Bedankt voor de info.

Bij deze zuigers/cilinders/blok combo moet een 1 mm dikke shim(i.p.v.0,25 mm) onder de cilinders, zitten die er ook ?
Mij lijkt de compressiedruk hoog, maar ik heb daar geen exacte gegevens over bij de hand.Een eerder gemeten C had 9-9,5.Bar
Waarschijnlijk wordt de bougie te heet en gaat daardoor kapot.
Dat kan door het bovenstaande gebeuren.
Bij deze cil/zuigers horen dan beter Zeniths zoals bij de C.
Met 28 mm venturi en 130-140 hoofdsproeier, mogelijk zijn de venturi's en de hoofdsproeiers die je nu hebt nog van de B periode van het blok.
Ook hierdoor kan de temp. van de bougie te hoog worden .
Bougiekleur wit is te heet, liever lichtbruin of iets donkerder.

J.
jos356
Posts: 11
Joined: 12 Jun 2007 20:49
Location: Limburg
Contact:

Postby jos356 » 10 Jul 2007 18:27

Volgens mij hebben we de oorzaak gevonden.

Er zit geen shim onder de cilinders van 1 mm, dat wordt dus weer een paar dagen werk.
De carburateurs zijn overigens wel met 28mm venturi en 130 hoofdsproeier.
Ik zal me na de vakantie weer melden met de resultaten en de nieuwe compressiedruk.

Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe.

Groetjes Jos
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 10 Jul 2007 21:06

Graag gedaan, we horen de resultaten wel een keer !

J.
jos356
Posts: 11
Joined: 12 Jun 2007 20:49
Location: Limburg
Contact:

Postby jos356 » 25 May 2008 14:21

Het heeft een tijdje geduurd (s'winters gebeurt meestal niet zoveel, maar ik wil de resultaten tot nu toe graag melden.
De compressieverhouding heb ik verlaagd middels de 1 mm vulringen. De compressie is nu 9,5-9,2-9,0-9,7 volgens mij prima.
Helaas heeft het niet geholpen een nieuwe bougie in de 1e cilinder heeft het maar 300 km volgehouden. Bij redelijk rustig rijden merk je niets aan de auto, loopt perfect, maar zodra je rond de 110 km/uur rijd begint hij na een paar km vermogen te verliezen (rijd maximaal 90-100) en loopt niet meer stationair. Als dan rustig 50/80 km/uur verder wordt gereden loopt de motor na een km of 2 weer normaal alsof erniets aan de hand is (Zo gaat het nu al met zeker 4 bougies) Nadat een nieuwe bougie gemonteerd is in de eerste cilinder loopt de motor ook boven de 100 km/uur weer prima tot.....
Op een of andere manier krijgt (alleen) deze bougie dus een (warmte??) belasting waar die niet tegenkan.
Graag wil ik eens een koudere bougie proberen (snellere warmteafvoer door een kortere isolatiemantel) De tot nu toe gebruikte bougies hadden allen een warmtegraad van 200, misschien dat een warmtegraad van 215 beter is.
Hebben de specialisten onder jullie misschien nog meer tips.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 25 May 2008 17:40

Zoals je het nu beschrijft lijkt het me een benzinedruk probleem.

Bij een bepaalde snelheid kan de benz.pomp het niet meer bijbenen en zakt het benz.nivo in de carbs.
Na een tijdje rustig te hebben gereden stijgt het nivo dan weer en lijkt het alsof er weinig aan de hand is.
Doordat het nivo zakt wordt het mengsel armer en de verbr.temp hoger.

Dat daar dan direkt een bougie van kapot gaat geloof ik ook weer niet.

De koppen en de cilinders zijn er af geweest, dus alles zal mooi schoon zijn. Blikjes aan de onderkant van de cilinders op hun plaats ?

Ik zou eens naar de benzinedruk kijken (ong.0,2 Bar) en een cilinder lektest laten doen om ev. luchtlekkage op te sporen.

Goede bougies zijn Beru Ultra Z-41 14-5 BU , electrodeafstand 0,7 mm.

Jan.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

revisie benzinepomp?

Postby Richard » 28 May 2008 18:39

Ik heb een aantal jaren geleden met ongeveer dezelfde klachten en ook op advies van Jan de druk tussen benzinepomp en carbs gemeten; inderdaad te laag. Benzinepomp gereviseerd en daarna reed het weer als een zonnetje.

Bij mij zijn na revisie (ook van 60 naar 75 pk, blok uit '56) ook nog andere sproeiers vervangen dan hoofdsproeier (inderdaad 130) en venturi (28 )
Dat waren de remluchtsproeier (210), pompsproeier en stationaire sproeier(55). Weet niet of dat verschil kan maken bij deze klacht.
Richard

'63 356B

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests