toerenteller

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

toerenteller

Postby stefan » 11 May 2015 21:51

heb het karma verhaal van horsepowerjunkie gelezen. mooi verhaal, echter staat er niets over het fixen van de toerenteller erbij - toch bedankt!
heb jullie in mijn vorige topic over mijn eerste rit dit jaar verteld. het kan best toeval zijn dat mijn toerenteller het begaf toen er (te) veel toeren aan te pas kwamen. heb de kabel aan de kant van de teller los gemaakt - dit bij stationair draaiende motor. het kabeltje draaide niet. dus denk ik dat er tussen teller en aansluiting blok een breuk zit. of, heeft iemand van jullie een ander idee?

dank,

stefan
hoge noorden
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: toerenteller

Postby horsepowerjunkie » 12 May 2015 10:04

Nee ik heb geen ander idee, ik denk dat ook.
Nieuwe bowdenkabel kopen en monteren :D
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: toerenteller

Postby stefan » 12 May 2015 21:49

weet je (of iemand van de rest van de forum gang) of er alleen de "binnenkabel" te koop is?
in het werkplaatshandboek is daar weinig over te vinden/lezen. is het überhaupt mogelijk om een binnenkabel door de buitenkabel heen te duwen?

stefan
hoge noorden
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: toerenteller

Postby horsepowerjunkie » 12 May 2015 21:56

Nee dat weet ik niet, maar het lijkt mij niet aan te raden. De binnenkabel is kapot gegaan door de metaal-metaal wrijving. Het zwakste onderdeel (de binnenkabel) is nu kapot gegaan. De buitenkabel is nu ook gesleten. Ik denk dat als het überhaupt mogelijk is om alleen de binnenkabel te vervangen, deze dan weer relatief snel kapot gaat.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: toerenteller

Postby Petwin » 13 May 2015 11:09

Je kunt alleen de binnenkabel vervangen. Ik zou eerst de oude eruit trekken en kijken wat er mee aan de hand is. Zie je grote beschadigingen dan is er wellicht iets met de buitenkabel aan de hand. Als je hem eruit trekt kun je bepalen waar de plek des onheils is.

Is ie gewoon gebroken, dan denk ik dat een nieuwe binnenkabel volstaat.

Zorg dat je hem flink smeert. Mijn secret sauce is leibaanolie.

Gr.P
Every Part a Piece of Art
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: toerenteller

Postby stefan » 14 May 2015 11:37

merci,

ga komende week onder mijn gebakkie kruipen om uit te zoeken wat er aan de hand is.
dan zal ik jullie de stand van zaken laten weten.

groet,

stefan
hoge noorden
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: toerenteller

Postby horsepowerjunkie » 14 May 2015 21:37

Ik ben benieuwd :)
Heb je geen lang week-end dan ?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: toerenteller

Postby stefan » 15 May 2015 16:19

lang weekend? ja zeker - werken in de horeca/toerisme betekend: als jij een lang weekend hebt, mag ik werken.
toch gun ik jouw een lang weekend.

groet,

stefan
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: toerenteller

Postby stefan » 15 May 2015 16:27

@petwin: thanks voor jouw sharing the secret sauce! jij schrijft dat ik ook alleen de binnenkabel kan vervangen. dan heb ik daar meteen een tweetal vragen over:
is de tt kabel gelijk aan de kabel van de snelheidsmeter? - ik zie in de bestellijsten geen tt kabels
zijn deze binnenkabels ook los te koop?

uiteraard mag ook de rest van de gang op mijn vragen reageren!

groet,

stefan
hoge noorden
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: toerenteller

Postby Petwin » 20 May 2015 06:02

TT kabels zijn anders dan de snelheidsmeterkabels. De lengte is natuurlijk anders maar ook de uiteinden zijn verschillend.
Ik heb eens een NOS Porsche (VDO) binnenkabel via eBay gescoord.

Ze zijn gewoon los te verkrijgen bij de "usual suspects". Hier een voorbeeld.

http://www.nlaparts.com/store/tachomete ... p-425.html

EDS classic is een goed adres als je een nieuwe (binnen) kabel wilt laten maken.

https://www.edsclassic.com/index.php?op ... Itemid=190

Succes !
Every Part a Piece of Art
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: toerenteller

Postby stefan » 29 Jun 2015 21:27

heb de nieuwe kabel via Johma parts gescoord. zag er bij de aansluiting aan de motor anders uit dan de kabel die stuk was.
heb de kabel kunnen vervangen door de nieuwe aan de oude vast te maken en zo door de tunnel te trekken. ging best goed - alleen in de tunnel was het een beetje krap.
de oude kabel heb ik in zijn geheel vervangen omdat de buitenkant ook al flink beschadigd was.

groet,

stefan
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: toerenteller

Postby Petwin » 01 Jul 2015 06:12

en TT werkt weer naar behoren?
Every Part a Piece of Art
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: toerenteller

Postby stefan » 02 Jul 2015 08:34

op de weg van de brug naar mijn hok = ca 60 meter wel. as weekend ga ik waarschijnlijk naar de clubmeeting in het midden van het land - dan weet ik (en jullie) meer.

groet,

stefan hoge noorden
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: toerenteller

Postby marc 356 » 11 Jul 2016 19:57

Mijne toerenteller blijft hangen en zakt dan heel langzaam naar beneden , ik heb de kabel er eens afgehaald en er loopt redelijk veel olie uit ,is dat normaal? Wat zou de oorzaak kunnen zijn . Gr Marc
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: toerenteller

Postby JDMM » 11 Jul 2016 21:06

In de aandijving voor de t.t. kabel op de oliepomp zit een klein sealtje en een speciaal ringetje.
Je ziet beide zitten als je de t.t. kabel aan de oliepomp losdraait.
Als het sealtje versleten is of het ringetje ontbreekt kun je motorolie via de kabel in de klok persen.
Je raadt het al : Sealtje vervangen, het juiste ringetje er op en klok schoon laten maken want die komt vanzelf niet meer goed.
Last edited by JDMM on 12 Jul 2016 17:05, edited 1 time in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests