Torsiebar deksel

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Torsiebar deksel

Postby E10 » 13 May 2009 16:20

Kan ik zonder gevaar voor eigen leven (of dat van mijn auto) de 4 bouten van de deksel van de torsiebar losschroeven en het deksel eraf halen om de plaat die naar de achteras loopt los te kunnen halen? Moet ik nog ergens aan denken, bijvoorbeeld de stand van deze plaat merken of aantekenen?

Bedankt!
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 13 May 2009 16:57

Het dekseltje kan er zo vanaf en de plaat ook met iets meer moeite.
Pulleytrekker o.i.d. gebruiken anders komt de torsiestaaf mee naar buiten.
Alles goed aantekenen en opmeten zodat het er op dezelfde manier terug op komt, neem aan dat er nog geen schokdempers opzitten, anders die eerst er af.
Lees het desbetreffende hoofdstuk in het werkplaatsboek !
Ik heb ev. nieuwe rubbers, misschien niet alle vier.

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 13 May 2009 17:04

Kun je zonder risico los draaien. Afstelling is heel belangrijk, in de eerste plaats voor de wagenhoogte in de tweede plaats voor een gelijke wieldruk links en rechts. Door de verschillende vertanding binnen en buiten kun je de afstelling doen met een nauwkeurigheid van 0,3 graden, even uit mijn hoofd. Doe jezelf een plezier en vernieuw meteen je torsiestaven. Ze zien er nog goed uit maar dat zijn ze gewoon niet! Dit is essentieel voor je rechtuit stabiliteit bij hogere snelheden. Er zijn al genoeg dweilen onder het mom van "dat was nu eenmaal zo".
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 13 May 2009 18:35

Heb destijds ook eens gekeken voor nieuwe torsiestaven, maar kon ze niet vinden.
Ook gekeken op de site van (accordeonbouwer) Exelcior, daar stonden er wel voor een vroege 911 of zijn die hetzelfde ?

Jan.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Postby E10 » 13 May 2009 19:30

Bedankt allemaal. Gek dat ik eerst aan jullie denk en dan pas aan het werkplaatshandboek....
Goed idee om die torsiestaven te vervangen. Weer een leuke klus erbij.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Postby E10 » 14 May 2009 09:22

als je de hoek per 0,3 graden kunt instellen, hoe kun je dan het beste meten of de hoek links en rechts gelijk is?

V.w.b. de hoogte van de wagen: dan zal ik toch moeten wachten totdat ze weer op haar voetjes staat.
Als ik zo op de foto kijk dan lijkt het wel of de voorkant te hoog staat. Beetje trots met de neus omhoog....

Heeft iemand een adres voor de torsiestaven?

Wederom bedankt
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 14 May 2009 11:31

De afstand meten tussen de plaat en de carosserie lijkt het eenvoudigste, of met een electr.hoek meter, de auto moet dan wel perfect hor.staan. Dan nog kan het later, als de auto op zijn wielen staat zijn dat het gecorrigeerd moet worden, en dan begint het feest opnieuw.

In het werkplaatshand boek beslaat dit twee bladzijden !

Joma heeft torsiestaven 695.333.103.00 en 901.333.102.05,( L+R), daar staat bij: voor B, Super 90 en Carrera 2

Kijk even in je onderdelen boek of die goed zijn voor een A.

Succes !

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 14 May 2009 11:41

What's in a name ?

www.swayaway.com/TorsionBars_2.php

Jan.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Postby E10 » 14 May 2009 18:02

En nu met foto. M.i staat de voorkant toch iets te hoog.


Image
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Postby Bos » 14 May 2009 18:06

ofwel staat de voorkant te laag voor een outlaw :)
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Postby E10 » 14 May 2009 18:43

Ik ben net de Elfrink Manual aan het lezen. Hierin staat dat de plaat die van torsiestaaf naar de achteras loopt een hoek van 13 graden moet hebben bij de coupe. De auto dient hierbij natuurlijk horizontaal te staan.
Meteen komt de vraag bij me op; Waar kan ik bij een opgekrikte auto meten of deze horizontaal staat? De voor- en achterassen zullen niet even ver doorbuigen neem ik aan. Waterpas tegen de longitudinal houden? Onderkant of bovenkant deur (bij de raamrubber)?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 14 May 2009 19:32

Goeie vraag..

Een T5 staat er horizontaal bij als de afstand van de onderkant van de koplampgaten tot de grond 605 mm is, en de onderkanten van de achterlichtgaten 525 mm van de grond staan.
De onderste langsligger onder de deuren is dan horizontaal.

Dat zijn de maten die op een ontwerptekening staan.

Of je zet hem op een Porsche richtbank..... 8)


Image

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 14 May 2009 19:38

Etienne wrote:En nu met foto. M.i staat de voorkant toch iets te hoog.


Image


Misschien is de foto genomen met een lege tank en zonder res. wiel ?

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 14 May 2009 22:55

JDMM wrote:Goeie vraag..

Een T5 staat er horizontaal bij als de afstand van de onderkant van de koplampgaten tot de grond 605 mm is, en de onderkanten van de achterlichtgaten 525 mm van de grond staan.
De onderste langsligger onder de deuren is dan horizontaal.

Dat zijn de maten die op een ontwerptekening staan.

Of je zet hem op een Porsche richtbank..... 8)

Jan.


Alle richtmaten van Porsche in mm zijn lachwekkend, daar kun je niets mee.
Tot en met de 993 is Porsche niet in staat geweest om één carosserie te bouwen met die nauwkeurigheid. Een centimetertje of anderhalf verschil is niets alarmerends op een 356.
De meest nauwkeurige referentie maat om je auto horizontaal te zetten is de bovenkant van de binnendorpel.
De enige goede controle achteraf is uitwegen, dus de wieldruk meten.

De reden waarom al die dingen achterover staan is versleten torsiestaven achter. Het verenpakket voor heeft daar minder onder te lijden. De hoogte kun je natuurlijk corrigeren maar daarmee niet het verlies aan veerkracht.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Postby E10 » 15 May 2009 09:25

Bedankt Knick, ik had al bijna een richtbank gekocht. Ik zal eens kijken hoe mijn torsiestaven eruit zien.
Maar het zal niet makkelijk worden om nieuwe te vinden denk ik. De link van Jan laat geen 356 staven zien. Joma heeft wel 356c staven maar volgens mij hebben die een andere diameter. Maar dat zoek ik nog uit en ik bel ze even. K&W en Tanner hebben ze ook niet.
Stoddard en NLA ook niet. Tsja, wat blijft er nog over....?

Heeft er iemand misschien zo'n hoekmeter? Die kan ik over tig maanden, als ze weer op de wielen staat, wel gebruiken. Anders moet ik zelf iets in elkaar knutselen.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests