Auto start niet meer

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Auto start niet meer

Postby joost » 16 May 2009 16:01

Vanmorgen nog rondgereden met mijn auto (6V) en sindsdien start hij niet meer. De motor draait gewoon rond bij het starten, maar hij "pakt" niet.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals:

- de contactpuntjes geven een vonk
- Wanneer ik een lampje tussen de verdeler en de "-" zet gaat deze branden zodra de contactpuntjes open gaan.
- Ik heb een andere condenstor erop gezet.
- Andere verdelerkap + rotor
- Ik heb een andere bobine geprobeerd

Alles nog zonder resultaat. Jullie hulp is zeer welkom.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 16 May 2009 16:48

Benzine komt bij allebei de carburateurs binnen dus dat is het niet. De bougies vonken ook.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 16 May 2009 18:19

Ook niet een heel klein plofje, vreemd. Liep vanmorgen nog.
Je hebt benzine in de carbs, vonkjes aan de contactpuntjes.
Kijk eens onder de klepdeksels of je ook kleppen heen en weer ziet gaan b.v. of haal een luchtfilter eraf , leg je hand vlak op de carb, laat iemand starten en kijk of je hand bijna naar binnen wordt gezogen.
Dit om te kijken of de nokkenas aandrijving goed is, (tandwielen.)
Bij bovenstaande probeersels, kabel tussen bobine en verdeler tijdelijk er af halen.
Maakt de motor tijdens het starten hetzelfde geluid als voorheen ?
Ontsteking goed afgesteld, kabels naar de goede bougies ?
Vonkt de ontsteking ook aan de bougies zelf, met res. bougie per kabel controleren ?
Draait de verdeler rond tijdens het starten ?
Dan kun je nog de compressie meten.
Als dat allemaal goed is zou die in ieder geval moeten lopen, al is het ook beroerd.

Succes !

Jan.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 16 May 2009 19:05

JDMM wrote:Ook niet een heel klein plofje, vreemd. Liep vanmorgen nog.
Je hebt benzine in de carbs, vonkjes aan de contactpuntjes.
Kijk eens onder de klepdeksels of je ook kleppen heen en weer ziet gaan b.v. of haal een luchtfilter eraf , leg je hand vlak op de carb, laat iemand starten en kijk of je hand bijna naar binnen wordt gezogen.
Dit om te kijken of de nokkenas aandrijving goed is, (tandwielen.)
Bij bovenstaande probeersels, kabel tussen bobine en verdeler tijdelijk er af halen.
Maakt de motor tijdens het starten hetzelfde geluid als voorheen ?
Ontsteking goed afgesteld, kabels naar de goede bougies ?
Vonkt de ontsteking ook aan de bougies zelf, met res. bougie per kabel controleren ?
Draait de verdeler rond tijdens het starten ?
Dan kun je nog de compressie meten.
Als dat allemaal goed is zou die in ieder geval moeten lopen, al is het ook beroerd.

Succes !

Jan.


Hallo,

Ik heb vonken bij elk einde van de bougie kabel getest met een reserve bougie.
Ik heb mijn hand bovenop de carb gedaan en deze zuigt om en om.
Er loopt benzine de carb in.

Ik was vanmorgen wel bezig met het afstellen van de "idle mixture screws". Deze heb ik er alle vier uit gehad en weer terug erin gedaan (anderhalve slag terug). Deze zagen er goed uit.

Het lijkt wel of er geen benzine in de cilinderkamer komt. Anderzijds zou de carb dan moeten overlopen.

Het starten loopt verder met een zelfde geluid als voorheen alleen hij slaat niet aan.

Ik wordt er redelijk radeloos van.......

Zou het aan de condensator kunnen liggen?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 16 May 2009 19:34

Als je er een bougie uitdraait is deze dan droog ? anders 4 andere.
Benz.kraan wel open natuurlijk.
Als iemand op het gas trapt, of zelf aan de stangen van de carb. bediening, en je kijkt in de carb. ,zie je dan twee straaltjes benzine uit de acc. sproeiers komen ?
Zijn dat Zeniths ? Type motor ?
Als de ontsteking in orde lijkt, ev. andere condensator, probeer dan eens
in iedere carb een klein scheutje wasbenzine te kiepen, luchtfilters er op en dan starten.
1-1,5 slag open van de regelschroeven moet goed zijn om te starten.
Benzinedruk meten ev.

Hoor het wel weer.

Jan.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 16 May 2009 20:27

Het zijn Solex carbs en er komt een mooi straaltje benzine uit dus dat is het ook niet.

Bougies zagen er goed uit. Toch maar vervangen. Hetzelfde.

Kan ik iets doormeten om te zien of er wel voldoende vonk door de kabels gaat?

Ik heb de condensator vervangen, maar hoe zie je of deze werkt?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 16 May 2009 21:49

Wat je kunt doen om de vonksterkte te controleren is:

Trek de h.s. kabel ( die naar de bobine gaat) uit het midden van de verdelerkap en houd die op 1 cm van de massa ergens en start, dan moet er een sterke vonk overspringen.
Als dat werkt is de bobine en de condensator in orde.
Daarna kun je datzelfde doen bij ieder van de 4 bougiekabels aan de bougie kant. Draai even een parker o.i.d. in de dop, dan kun je die laten zitten.
Contact puntjes goed afgesteld op 0,4 mm zodat ie ook licht ?
Verdere verdachte : het contactslot.
Meet de spanning aan de bobine, leg eventueel op proef een kabeltje vanaf B+ van de spanningsregelaar naar de bobine 15+, dan heb je daar in ieder geval de volle spanning ( om het contactslot heen )

Jan.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 16 May 2009 22:30

Hallo Jan,

Ik heb een vonk van de middelste kabel op 1cm afstand alleen hoe sterk die moet zijn weet ik niet. Ik heb ook aan de uiteinde van elke bougiekabel om de beurt een bougie gedaan en deze gaven allemaal een vonk.

Ik heb vanmiddag een jumper kabel tussen de B+ van de spanningsdeler en de + van de bobine gezet. Daarna gestart zonder resultaat.

Als ik het contact aanzet heb ik op beide aansluitingen van de bobine (links en rechts) 6,3 volt.

Ik snap er niet veel meer van.......

Is er een kans dat het aan de Solexen ligt? Lijkt mij sterk dat ze het ineens allebei opgegeven hebben. Op een carb zou hij vlgs mij ook kunnen starten (loopt hij wel slecht, maar hij start wel). Dat doet hij dus ook niet.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 16 May 2009 22:53

Als alle dingen die hierboven vermeld staan kloppen zou hij het eigenlijk moeten doen, al is het maar even, op de benz. van de acc.sproeiers.

De vonk over 1 cm moet zo'n knerpende blauwe vonk zijn, aan de bougiekabels.

Dat er 6,3 v aan beide kanten van de bobine te meten is klopt, als de kontaktpunten open staan.
Als de contactpunten dicht staan , is de spanning aan de verdelerkant 0,
aansluiting 1- op de bobine dus, omdat die kant dan via de contactpunten aan massa ligt.

Goeie type verdelerkap, kabels met koperen kern ?

Kijk morgen maar eens verder.

Jan.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 16 May 2009 23:32

Ik kwam er net achter dat als ik het ontstekingstijdstip statisch goed af stel en hem daarna start, hij het niet doet.

Als ik dan opnieuw het statische ontstekingstijdstip nakijk staat deze op een totaal andere plek!!!???

Opnieuw statisch afgesteld en hoe doet het.....! Zullen de buren trouwens leuk vinden om 00.20 uur....

Hoe zou dit ontstekingstijdstip kunnen veranderen. Ik heb wel de verdeler eruit gehaald en er terug in gezet. Zou deze eerst moeten "pakken"?
Last edited by joost on 16 May 2009 23:59, edited 1 time in total.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 16 May 2009 23:46

Het zou wel eens kunnen zijn dat het aandrijfasje van de verdeler te diep ligt in het carter. Bij sommige typen ligt daar een ring onder. Als je het boutje in de beugel om de verdeler vast te zetten te hard aandraait, wil de beugel wel eens wat krom gaan staan en vallen de nokken niet meer goed in het aandrijfasje.
Of je centrifugaal vervroeging heeft in de uiterste stand vastgezeten.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 17 May 2009 07:58

Of bedoelde ring onder het aandrijftandwiel zit kun je meten.
Haal de verdeler er uit en meet de afstand van bovenkant carter tot het hoogste punt van het aandrijftandwiel, dit is met ring er onder 44,5 mm.

Verder moet de verdeler natuurlijk goed met de a-symetrische nokken in dat tandwiel gedrukt worden, er zit ook nog een veertje tussen om te voorkomen dat het tandwiel omhoog komt.

En als dan de ontsteking goed stat. is afgesteld is het de bedoeling dat het klemmetje ook klemt, zodat de verdeler niet meer kan verdraaien.,
anders de spleet iets groter maken met een zaagje.

Jan.

P.S. Trek het aandrijftandwiel niet omhoog om te kijken of het ringetje er onder zit, want dan valt het in het carter, hoogstwaarschijnlijnlijk tussen de aandrijftandwielen van de nokkenas.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 18 May 2009 11:17

En Joost,

Loopt je motortje weer ( steeds) goed, en zo ja, wat was dan de oorzaak van de onwilligheid precies ??

Jan.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 18 May 2009 20:24

De motor loopt weer als vanouds :D

De timing blijft zoals hij ingesteld is. Om de oorzaak te vinden wordt moeilijk want ik heb zoveel dingen gedaan om hem aan de praat te krijgen.

Bedankt in ieder geval voor jullie snelle reacties!
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 19 May 2009 07:41

"Distributer was not positioned right"

Heb ik ergens gelezen.

Jan.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests