cilinder - the ugly - the good ?

Wat wil je dat wij ook weten?
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 27 Aug 2009 13:46

hallo iedereen,

vandaag even een cilinder en zuiger uit elkaar gehaald, hier eerste foto na demonteren :


duidelijk : the ugly

enige bemerkingen van de kenners?
wat is die gele "dot" ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 27 Aug 2009 13:47

eerste poetsbeurt voorbij
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 27 Aug 2009 13:48

vlekjes en krasjes aan binnenzijde : zie je wel duidelijk, maar als je voelt is het echt vlak
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 27 Aug 2009 13:51

en deze ziet er volgens mij ook niet slecht uit?

ik keek gisteren naar del 1 van Maestro HP
en deze vertelde : meestal is één dan ringen in stukken uit elkaar met gekende gevolg
hij wees ook op zwarte vlekken op zijkant van piston = teken van te hoge temp en olielek

is 3 ringen normaal voor mijn T6 S?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 27 Aug 2009 13:52

in feite had ik met deze moeten beginnen :


wat is er mis?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 27 Aug 2009 13:53

en als laatste :

volgens mij zegt Harry Pellow dat deze pijpes niet de originele kunnen zijn

te lang aan één zijde

ze liggen nu toch in de vuilnisemmer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 27 Aug 2009 13:55

deze hoort er natuurlijk ook bij

en ik vraag mij af, is dit goed spul?

in WSM en op tal van sites waar deze nu verkocht worden zijn ze totaal anders van vorm, 2 uiteinden zijn een heel stuk korter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 29 Aug 2009 12:18

Petwin wrote:
stef69 wrote:wat is die gele "dot" ?


Staan er op de andere cilinders resp. 2 en 3 dots? Zo ja dan zijn ze waarschijnlijk een keer gedemonteerd geweest en zijn deze dots aangebracht om te onthouden waar ze gezeten hebben.

...één dot...2 op de zuiger?

1600S zuigers hebben 2 veren en één schraapveer, domed head. Wat is de diameter van de cilinder/zuiger? 82,5 of 86mm?



1 gele dot op iedere cilinder zoals op foto's, ook op cilinder 1 en 2 (eerste cilinders waren 3 en 4)

dus probleem, 3 schraapveren = geen 1600S
86 mm diameter = big bore 1720 cc ?
Last edited by stef69 on 30 Aug 2009 19:42, edited 1 time in total.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 30 Aug 2009 16:36

Petwin wrote:Stefan, je hebt 3 veren en 1 schraapveer onder de pistonpen.
De krasjes die je boven beschrerven hebt in je cil. wanden, bedoel je de krasjes die kruislings lopen? Zo ja, die zijn er zo in gehoond.

Als je zuigers 86 mm zijn, dan heb je inderdaad een zg big bore set erop zitten. Die zijn er ook in verschillende kwaliteiten dus dat hoeft op zich niets te zeggen.
Weet je zeker dat ze 86mm zijn? Het lijkt dat dit een std super/C Mahle kit is, ziet er tenminste zo uit.

Zoiets als dit, die liggen bij jou om de hoek:)

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 500wt_1182

Mahle maakt volgens mij geen Super sets meer. (met 2 veren en 1 schraapveer) Als je wilt vernieuwen, moet je dus een C-set monteren. Dat is geen enkel probleem, de motor zal daar prima op lopen en qua betrouwbaarheid etc hoef je je geen zorgen te maken. Ik zou het even na moeten kijken maar compressie is geloof ik zelfs hetzelfde. Mocht hij iets hoger zijn, dan kun je dat aanpassen met ringen onder de cilinders. (Is wellicht al gebeurd/gedaan omdat er nu twee onder zitten)

Stoterstangen lijken me de originele voor een C.


Petwin, bedankt voor de vele info

krasjes zijn zoals jij ze beschrijft

moet ik nu blij zijn of niet met big bore?

de set op Ebay = terug naar 82,5 mm? heeft dit voordelen?

morgen ga ik opzoek op de pistons naar merktekens, iemand een tip?

stoterstangen : ik heb geen parts manual voor C dus kan enkel op www nakijken

nog een opmerking : op DVD van Harry Pellow staat deze met een hamer de "piston pin" uit zuiger te slaan na wegnemen circlips
die van mij kon ik gewoon met vingers eruit duwen, trekken, geen spanning erop, ook geen speling, goed of ...

tot later
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby JDMM » 31 Aug 2009 10:42

Close, but no cigar.

Volgens mij is dit een 1720 cc industriemotor, met oorspronkelijk "S" deel 3.
Reden:
Case casting nr. van Nov. 1963.
Mahle ind.motor 86 mm P/C's.
Zo te zien "gewijzigd" motortype nr., het nummer is te groot, de enen zijn afwijkend.
Ben benieuwd naar de date stamps in het carter.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 31 Aug 2009 15:00

Jan,

kan je helpen met een paar tips hoe ik een industrie motor kan herkennen (verschillen met een echte 616/12)

en dan moet er met de 3 carterdelen : http://www.mijnalbum.nl/Album=XSDW8HVH
zwaar geprutst zijn?
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby JDMM » 31 Aug 2009 15:28

Het hoeft helemaal niet slecht te zijn hoor !
Mogelijk is er met het oorspronkelijke carter iets gebeurd en is de zaak overgebouwd. De alu tuimelaarbruggen b.v., zie ik op een foto.
Belangrijk zijn de date stamps in het carter, achter deel 3, haal dat er eens af.
Dan moeten later na alle onderdelen goed bekeken worden.
Wat voor krukas, nokkenas, nokvolgers etc.
Een Ind.motor heeft b.v. een iets gewijzigde Normaal 53905 "103" nokkenas.
Een Super motor heeft een 53905"102" nokkenas.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 31 Aug 2009 18:57

JDMM wrote:Het hoeft helemaal niet slecht te zijn hoor !
Mogelijk is er met het oorspronkelijke carter iets gebeurd en is de zaak overgebouwd. De alu tuimelaarbruggen b.v., zie ik op een foto.
Belangrijk zijn de date stamps in het carter, achter deel 3, haal dat er eens af.
Dan moeten later na alle onderdelen goed bekeken worden.
Wat voor krukas, nokkenas, nokvolgers etc.
Een Ind.motor heeft b.v. een iets gewijzigde Normaal 53905 "103" nokkenas.
Een Super motor heeft een 53905"102" nokkenas.

Jan.


102 : lees ik ook juist ABC van the Maestro

date stamps : niet gevonden achter 3e deel, HP vermeld deze ook, bij de 3 versterkingen aan opening van krukas, staan waarschijnlijk verborgen achter tandwielen?

op krukas vind ik wel iets raar W met daarin van boven een V ???
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4C437ACV.jpg of zie ik dat verkeerd ?

zie ook nieuwe foto's

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6CXKYKWA.jpg
datum kleppendeksel : 7/63 ???

de push rods : staan duidelijk in de ABC als Super B vermeld

nokkenas is voor volgende keer, 2 carterhelften zijn nog niet gesplitst : vliegwiel is nog niet los !!! :(

op tandwiel van nokkenas (voor oliepomp) staat "WEBER" en "S"
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CKUXWPHZ.jpg

volgens ABC ook geen cilinders van industrie-motor : geen dome, lage compressie

kleppendeksel heeft 2 verstevigingsribben = geen A,
B of C is mogelijk (62 of later)

wat ook al duidelijk was : kleppendeksel met kogel = Super 90

en luchtfilter : mesh = super A, maar ondertussen al vervanging gevonden (met zwarte canisters, B-type, zonder aansluiting voor olie-kan !!!)
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby JDMM » 01 Sep 2009 11:23

De date stamps staan achter het nokkenas tandwiel, data kunnen l/r verschillen.

Tandwielen,afstandbus en clip zijn VW parts.

Weber op nokkenas ken ik niet,waarschijnlijk een eigen "grind" van een tuner op een originele nokkenas, zoals o.a. Norris deed. Nadeel grondcircel wordt kleiner.

De zuigers en cilinders zou ik eerst op laten meten door een deskundige, speling in cil., veersponningen, onrondheid, zie WSM.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: cilinder - the ugly - the good ?

Postby stef69 » 01 Sep 2009 18:56

JDMM wrote:De date stamps staan achter het nokkenas tandwiel, data kunnen l/r verschillen.

Tandwielen,afstandbus en clip zijn VW parts.

Weber op nokkenas ken ik niet,waarschijnlijk een eigen "grind" van een tuner op een originele nokkenas, zoals o.a. Norris deed. Nadeel grondcircel wordt kleiner.

De zuigers en cilinders zou ik eerst op laten meten door een deskundige, speling in cil., veersponningen, onrondheid, zie WSM.

Jan.


date stamps, gisteren nog gelezen bij HP

VW, ja niet zo best!?

meten, ja, de komende dagen maak ik hier werk van, wat mij al opviel is redelijk grote afstand tussen cilinderwand en cilinder, bijna 1 mm rond-om-rond ???

meten van krukas, nokkenas, ... enkel als vliegwiel loskomt
Stefan

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests