Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Forum om je hart te luchten.
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Roger » 09 Jan 2010 11:44

Naar aanleiding van de discussie binnen het onderwerp emergency travel kit waar werd aabgegeven dat een ANWB lidmaatschap in het buitenland niet zo veel betekend heb ik contact opgenomen met de ANWB.

De gestelde vraag was heb ik volledige dekking in het buitenland bij pech met de oldtimer en worden eventuele afsleepkosten (naar Nederland vergoed.

Het bleek een moeilijke vraag te zijn waar men aangaf dat de voorwaarden niets aangeven over de leeftijd van de auto en dat de KNAC hier mogelijkerwijs wel een antwoord op zou kunnen geven.

Op aangeven dat het lidmaatschap met Europadekking voor de oldtimer is afgesloten en ik dus van de ANWB een antwoord verwachtte is men verder gaan vragen (nog eens 15 minuten in de wacht).

Het gegeven antwoord was het volgende. De voorwaarden maken geen verschil in de leeftijd van de auto. Echter indien een oldtimer afgesleept moet worden dient binnen drie maanden aangetoont te worden dat de auto weer rijdend is. Alleen dan vergoed de ANWB de afsleepkosten en de kosten voor vergvangend vervoer. Op mijn vraag om dit even schriftelijk te bevestigen werd negatief geantwoord. Het gesprek werd immers opgenomen en dat zou voldoende moeten zijn. Indien de reparaties zelf worden uitgevoerd is een keuring of notitie van een APK bedrijf vereist om aan te tonen dat de auto weer rijdend is.

Toch onverwacht nog een aardig grijs gebied zou ik zeggen. Misschien is een lidmaatschap van de KNAC nog niet zo slecht.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Bos » 09 Jan 2010 12:06

Verba volant, scripta manent

Ik zou ze laten verrekken met hun tape en het toch op papier vragen, vraag anders eens of ze hun algemene voorwaarden in het vervolg aan je voorlezen ipv op papier te drukken. Jij kan toch ook een recorder hebben en zal die zeker goed bijhouden bij discussie :)
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby JDMM » 09 Jan 2010 13:19

Ik heb destijds mijn ANWB lidmaatschap opgezegd en ben lid geworden van de KNAC.

Voornaamste reden : Bij pech in het buitenland moet bij de ANWB een auto ( ook oldtimer) aangeboden worden aan een vakgarage voor reparatie. Pas als dat na 5 dagen onmogelijk is/blijkt wordt de auto gerepatrieërd.
Je kapotte 356 wordt dus afgesleept naar een heuse Porschedealer waar je natuurlijk royaal "geknipt en geschoren" wordt.

De KNAC repatrieërt op verzoek direct, of het moet een kleinigheidje zijn natuurlijk, dan wil je zelf ook liever dat het t.p. gemaakt wordt.

Jan.
Last edited by JDMM on 09 Jan 2010 15:32, edited 1 time in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Knick » 09 Jan 2010 14:18

Probeer meer eens een verzekering voor vervangend vervoer af te sluiten, dan zijn ze heel duidelijk.
Misschien kun je daar het beste gewoon alleen je fiets verzekeren, als ze het risico tenminste niet te hoog vinden.
Over onduidelijk gesproken, vraag voor de lol eens wat ze bedoelen met uitsluiting van "voertuigen voorzien van blauwe kentekenplaten", zijn dat taxi's, oldtimers, of wat hun op dat moment het beste uitkomt.
Met die jongens kun je de oorlog echt niet winnen.

Andere tip, als je een rechtsbijstand verzekering hebt, zorg dan dat die altijd bij een andere maatschappij dan bij je eigen verzekering loopt. Het is mij al twee keer heel goed van pas gekomen.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby stef69 » 09 Jan 2010 16:32

in Belgie vele mensen bij http://www.vab.be/ en nemen dan reisbijstand erbij voor de reis (maar hier ook afslepen naar dichtsbijzijnde garage

dat is dus de klassieke pechverhelping (met mogelijke uitbreiding naar andere landen)

een andere mogelijkheid specifiek voor reizen (ze komen enkel maar vanaf 10 km weg van je woonplaats) http://www.europ-assistance.be/N
die belgen veel gebruiken

dat is dus echte reisverzekering
Stefan
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Roger » 09 Jan 2010 20:12

JDMM wrote:Ik heb destijds mijn ANWB lidmaatschap opgezegd en ben lid geworden van de KNAC.

Voornaamste reden : Bij pech in het buitenland moet bij de ANWB een auto ( ook oldtimer) aangeboden worden aan een vakgarage voor reparatie. Pas als dat na 5 dagen onmogelijk is/blijkt wordt de auto gerepatrieërd.
Je kapotte 356 wordt dus afgesleept naar een heuse Porschedealer waar je natuurlijk royaal "geknipt en geschoren" wordt.

De KNAC repatrieërt op verzoek direct, of het moet een kleinigheidje zijn natuurlijk, dan wil je zelf ook liever dat het t.p. gemaakt wordt.


Jan.




Jan, mag ik er vanuit gaan dat het je het classic car pakket hebt van de KNAC?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby JDMM » 09 Jan 2010 23:00

Roger,

Ik denk het wel, op mijn kaartje staat o.a. "classic car".
Mijn gewone auto is daarmee ook gedekt.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
ronald
Posts: 4
Joined: 27 Dec 2007 21:01
Location: Veenendaal
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby ronald » 10 Jan 2010 14:21

Heren,

Petwin heeft via het 912 register forum mijn reactie gevraagd op dit onderwerp. Ik ben al enige tijd lid van jullie forum, maar dit wordt mijn eerste post.

Ik heb een volledige ANWB Europa dekking + vervangen vervoer in het buitenland.

Mijn 911 is in Duistland kapot gegaan bij Rees (vlak over de grens bij Zevenaar). ANWB gebeld en dan komt de ADAC je ophalen. Auto starten, direct werd verzocht de auto weer uit te zetten. Diagnose door de ADAC is kapotte krukaslager(s).

De procedure is dan dat de auto weggesleept wordt naar de ADAC in Rees. Volgens de ANWB moest er vastgesteld worden of het probleem niet binnen 5 dagen verholpen kon worden. De telefoon gegeven aan de ADAC monteur en die kon heel snel bevestigen dat dit onmogelijk was. Anders zou de ANWB mijn 911 naar een garage in de buurt sturen om het probleem te laten maken. Je hebt hier geen keuze!! ook geen keuze in het garagebedrijf!!
Dit beviel mij uiteraard niet, maar 'gelukkig' was het probleem niet binnen 5 dagen op te lossen.

Dan gaat de procedure alsvolgt:
De 911 wordt naar de door mij aan te wijzen vaste garage in Nederland gebracht. En ik krijg daar een vervangende auto om mee naar NL te rijden. Dit kan enkele!!! weken duren en tot die tijd staat de 911 buiten op het parkeerterrein in Rees. Met een vrachtwagen vol gestande auto's wordt deze een keertje opgehaald.
Dit beviel mij natuurlijk ook al helemaal niet.

Gelukkig was het bespreekbaar met de ANWB om de Porsche dezelfde dag nog door de ADAC naar V'daal te brengen, omdat dit slechts 35 km rijden was. Echter zou de Porsche dan niet meer van V'daal naar de vaste garage gebracht worden.

De ANWB maakt geen verschil tussen oldtimer en 'gewone' auto. Procedure blijft hetzelfde. Ik hoefde dus ook niets te betalen.

Betreft de regeling dat de Porsche weer binnen 3 maanden moet rijden weet ik niets. Hebben ze niets over vermeld en de 911 staat nog steeds (sinds 4 oktober) kapot bij mij thuis.

De KNAC-hulp zoals ik hierboven lees is mij niet bekend, maar klinkt veel beter. Helaas 2 maanden geleden de ANWB verlengt, maar ik ga info opvragen bij de KNAC.

Gr,
Ronald (van het 912 register forum)
Porsche 911 uit 1968
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Roger » 10 Jan 2010 19:22

mede op basis van mijn gesprek met de ANWB en jullie input ga ik het lidmaatschap aanvragen. Ik heb op de site van de KNAC gelezen dat zij de afmelding bij de ANWB kunnen verzorgen.

Thanks.
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Roger » 11 Jan 2010 21:38

Vandaag toch nog maar eens contact opgenomen met de ANWB om bij een andere persoon bevestiging te krijgen. Mischien ben ik naief maar ik kon het nog niet geloven. Wederom vonden ze het een moeilijke vraag en ik werd doorverbonden met de schade afdeling die verantwoordelijk is voor de gevallen in het buitenland. Daar werd het verhaal van Ronald bevestigd. Met een oldtimer wordt het lastig. Ze slepen je inderdaad alleen af naar een vakgarage en er wordt nagegaan of de waarde van de auto wel voldoende is om hem af te slepen, ik kon het taxatierapport maar beter meenemen. Ik kon dus inderdaad maar beter lid worden van de KNAC.

Natuurlijk kon ik mijn ANWB abonnement pas op het einde van het jaar opzeggen. Hebben ze je ooit wel eens in de kou laten staan?
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Roger » 20 Jan 2010 19:56

Toch nog goed nieuws van de ANWB. Als ik kon aantonen dat ik mij bij de KNAC had aangemeld waren ze toch nog bereid mijn lidmaatschap voortijdig op te zeggen en het resterende geldbedrag terug te storten.

Nette actie al zeg ik het zelf.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Europadekking bij de ANWB in het buitenland voor oldtimers.

Postby Richard » 21 Jan 2010 22:11

Ik las ook ergens dat je lid zou kunnen worden van de ADAC en dan met buitenlandhulp. Kost € 79,50 per jaar. KNAC classic car is € 122,-
http://www.adac.de/mitgliedschaft/adac_membership/default.aspx
Klinkt te mooi om waar te zijn maar ik ga ze eens bellen want ik ga wellicht toch eens lid worden van zo'n club. Ben tot nu toe nooit lid geweest van ANWB oid. Maar heb dan ook altijd in bedenksels van de professor gereden :D

Repatriëring vanuit buitenland vanwege pech (en als ik het niet binnen 4 dagen lokaal kan laten repareren) zit trouwens ook in mijn verzekering (Kuiper) maar hulp bij pech dan weer niet natuurlijk.
Richard

'63 356B

Return to “Moet ik even kwijt...”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 80 guests